Det där med gångtider igen...

Skriv svar
Micke C
Stor entusiast!

Det där med gångtider igen...

Inlägg av Micke C »

De flesta verkar vara av den åsikten att långa gångtider är att föredra. Det skall vara effektivare drift eftersom man slipper startdoser, förslitning på tändelement etc.
Om man tittar på min Ecoflex så har den ju en hysteres på bara 5ºC - mig veterligen icke justerbar av användaren. Däremot har man ju en varmhållningsfunktion, standardinställd så att den går in efter 60 minuter. Detta gör ju i sig att tändelementet aldrig används eftersom brännaren alltid gör en varmstart. Fast det blir ju en fasligt massa starter när det är kallt ute.

Jag undrar alltså hur kommer det sig att man har programmerat brännaren så skiljt från gängse uppfattning om effektiv och ekonomisk drift. Är det inte samma tänk med en panna designad för pellets från början? Eller har CTC bara missat detta?
Och framför allt, finns det potential för förbättring med lite hemmapul eller tillgång till programvara :?:
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Den startar pålägsta effekten när tempen gått ner 5° o efter ytterligare 3° ökar den effekten ytterligare, Om min läget är aktiverat så går den inte upp i högsta effekt förrän tempen sjunkit 10-11° under bör värdet..
Så om du har min läget lågt ställt på t.ex 7 kW o huset behöver 8 kW så kommer brännaren gå konstant, Växlar då bara mellan min o låg el låg hög om bara dom två lägena är aktiverade..
Då den går upp i högre effekt gör den det bara tills tempen stigit så den är 4° under börvärdet så växlar den ner till lägre effekten igen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Intressant! Då blir det till att testa, bara det kunde bli lite vintertemperaturer först.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Öka börvärdet så det är 6/7° över panntemp så får du se att den ökar effekten :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar