Dax för ny brännare...

Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Dax för ny brännare...

Inlägg av Galne-Gurra »

Nu är det dax att hitta en ny brännare till min panna(Albin 11B special från 1979)
Trots branden tänker jag satsa på pelletsbränneriet igen,många kompisar tycker att jag är tokig som vill köra med pellets igen.
Har tittat runt på det här forumet och webben och hittat dessa som ser intressanta ut.
Vikingbio,Eurofire,PB 10 och TB-Mini,TB-Minin är jag lite osäker på då den ser ut att ha uppåtriktad låga.
Då jag köpte min Albin Biopell på slutet av 90 talet så var jag mest sugen på Eco-Tech brännaren.
Men försäljaren sa att med uppåtriktad låga skulle brännar koppen komma för nära panntaket.
Jag skulle få endast 150mm mellan övre kanten på koppen och brännartaket.
Skall även byta panna men det blir en senare historia i augusti eller september.
Har titta på dessa pannor Calmarpannan,Nibe Pellux och Effecta,så jag skulle bli väldigt tacksam om någon har info och tips om föreslagna brännare,pannor eller kombinationer av dessa.

Gurra
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
nightfalls
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 18:17
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av nightfalls »

Hej


vill iofs även föreslå Focus PE30 är en panna jag kör med pellx20 och
är en kombination som funkar väldigt bra :)
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Eller ett komplett paket härifrån http://www.biocomfort.se/erbjudande.asp då får du ställbar min & maxeffekt, 100 stegs modulering, ställbar hysteresis mm mm och sen så kan du komplettera med lambda-styrning, koppling mot datorn och rökgastermometer.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Håller med föregående inlägg. Moderna grejor kostar inte mer än gårdagens teknologi.
Ska du ha Albin kvar ett tag så stoppa in någon billig brännare från Blocket tills vidare. Då har du valfriheten kvar när du satsar på en ny panna. Annars blir det bara dåliga kompromisser.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

joeri91942 skrev:Eller ett komplett paket härifrån http://www.biocomfort.se/erbjudande.asp då får du ställbar min & maxeffekt, 100 stegs modulering, ställbar hysteresis mm mm och sen så kan du komplettera med lambda-styrning, koppling mot datorn och rökgastermometer.

/Jörgen
Prisbilden ser väldigt trevlig ut,men var hittar man återförsäljare här i sverige,finns det plats för elpatroner i pannan och jag måste ha varmvatten slinga i pannan.
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

ÅF i Sverige är den länk jag skickade, dom håller till i Kalmar. Brännaren är dansk och pannan är nog gjord i Tjeckien.. jag har den tidigare paketeringen med en Dakon panna så jag vet inte var OPOP är gjord. Alla tänkbara testprotokoll finns om du letar på sida jag länkade tidigare... 93,3% verkningsgrad är inte alls dåligt!

Den har tyvärr vare sig elpatroner eller "godkänd" vv-slinga.. det sitter (tror jag, har inte sett just den pannan själv) en spiral i men den är inte livsmedelsgodkänd. Funkar säkert alldeles utmärkt men eventuellt är det nån legering som fäller zink och då är det inte bra som tappvatten.

Liten extern acktank med beredare och elpatron löser det problemet, kostar lite till men ger möjlighet att koppla in solpaneler den dan det blir dags. Kan eventuellt även förbättra verkningsgraden på sommaren med då brännaren kan gå med full effekt för att ladda upp tanken istället för att dutta på då & då

Annars så går ju alltid brännaren att köpa lös, du behöver ett 150*150 hål att stoppa in den i samt helst ett dykrör för termostaten. Går att tejpa mot pannkropp med (vilket jag gjort) men dykrör är bättre.

Problemet är väl snarare att få tag på en rör-firma som installerar nåt dom inte har fått tjäna 10-20´på... plus fullt pris för jobbet.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Dax för ny brännare...

Inlägg av André »

Galne-Gurra skrev: Har titta på dessa pannor Calmarpannan,Nibe Pellux och Effecta,så jag skulle bli väldigt tacksam om någon har info och tips om föreslagna brännare,pannor eller kombinationer av dessa.

Gurra
Pris mässigt så ligger nibe pellux bra till med 21750:- på rinkabyrör, Den har iof inte så stor asklåda men iaf stående tuber..
Ctc Bio tar dom ju 18200:- o det är exakt samma brännare som Thermia bara annan färg...

39950:- + skruv om inte din klarade sej förstås...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Jag hoppas verkligen att skruven har klarat sig,har en 2,5m skruv och vad jag kunnat se på webben så är dom ganska dyra.
Men pannan är det inte så brådskande med,det är mer en prioritet ett med brännaren.
Som det är nu så kör jag med elpatroner,tur att det inte är så kallt för dom slukar pengar.
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Vad du än väljer, så är det köparens läge på pelletsbrännare/panna just nu.

Det sälja ca 60-70% mindre med brännare under 2007 gentemot 2006, detta har skakat om tillverkarna lite och skapat ett förhandlingsläge som ej fanns för ett år sedan.

Pruta ordentligt. Jag är tillverkare av pellets och har lite insyn i markanden som helhet.
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Tackar för tipset.
Tittade på CTC EcoFlex pannan med integrerad brännare,ser väldigt intressant ut.
Hittade den på Rinkabyrör för under 50k,passar min budjet som handen i handsken.
Vad tror ni installationen kan kosta?
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Galne-Gurra skrev:Tackar för tipset.
Tittade på CTC EcoFlex pannan med integrerad brännare,ser väldigt intressant ut.
Hittade den på Rinkabyrör för under 50k,passar min budjet som handen i handsken.
Vad tror ni installationen kan kosta?
Här tar dom 43000:- inkl moms o frakt för ecoflexen http://www.lundbergsvarme.se/index.htm
Det ända jag inte gillar med den är att det finns några pannor ute på marknaden av den som inte går att justera o Ctc vet inte vad som är problemet..
Både en granne o en kompis har dessa problem, Sen sa killen som kom från Sollefteå att han hade en till sån som inte gick få till vilket även killen som kom från Ctc i Umeå till grannen som hade en panna utanför Umeå med samma problem..
Nu finns det ju flera som funkar som dom ska oxå men man blir lite fundersam då Ctc bara utan vidare nu tar tillbaka pannan som kompisen har o betalar igen pengarna för pannan samt installation så dom får köpa en annan panna av valfritt märke... :? Detta efter kompisen sagt att dom fick byta panna om dom va säker på att dom kunde skicka en ny som funkade, Tydligen tror dom inte själva på pannan...

En uppåt brinnande brännaren behöver 1 cm fritt ovan koppen/kW så med effekten på t.ex 11-12 kW...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
goman
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 07 dec, 2005 16:50
Ort: BOR

Inlägg av goman »

Skulle jag köpa ny panna och brännare så skulle nog denna ligga väl till. 45.000 för panna med brännare och då en panna med stor asklåda, spak sotning, shuntautomatik och elpatron i priset. Helt klart prisvärt !!
Men det är min åsikt !!

http://www.ulma.se/ulmapannan2000.asp
Värmebaronen Star med Viking Bio.
Mafa mini föråd och 2,5 meters skruv.
VIDA pellets o TermOmatic CBJ
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vikingen är väl inget jag skulle satsa på med tanke på slitaget som många verkar råka ut för, dessutom så vill man väl ha en pelletsbrännare där man ställer in allting i en display och inte dessa eländiga potentiometrar (nej jag har aldrig pillat på en viking i verkligheten).

Av de som du räknade upp så skulle jag nog välja Eurofire, där får du ju dessutom med termoelement så att du inte behöver använda termostaten i pannan och fritt kan ställa start stopp, nu tror jag i och för sig inte att TB mini är något dåligt val heller.

Nackdelen som finns med Eurofire är ju att den inte har renblåsning vid uppstart vilket kan vara lite vådligt vid korta strömavbrott och liknande.

Men sen finns det ju en hel andra brännare också att välja på förrutom de som du räknade upp.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

som tex janfire nh med combifire pannan ;)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

När kompisens brännare/hus brann upp så sa killen på länsförsäkringar iaf åt honom att undermatade brännare med sluss va säkrast, Jag skulle kunna sova gott om nätterna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar