Kedjan fastnar - Ariterm 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
di5majo
Prima virke

Kedjan fastnar - Ariterm 20+

Inlägg av di5majo »

Jag har för andra gången denna vinter fått brännarens kedja att fastna, det sker mellan skruven ner mot motorn och en av piggarna på det stora hjulet. Dvs piggen drar antagligen ner kedjan, så den fastnar mellan piggen och skruven med sexkantigt huvud.
Båda gångerna har det inträffat strax efter att jag sotat pannan.
Första gången var jag bortrest, så sambon fick ringa på service som menade att jag inte hade smort kedjan - okej vi har haft pannan drygt ett år och enligt manualen skall den väl smörjas var 1-2 år.
Och nu fastnade den igår igen, fast den var "nysmord" med 5-56 tydligen.
Så jag lossnade motorn och lösgjorde kedjan innan jag hade på oljan som jag hittade först - någon universalolja.
Tycker brännaren gnällt en hel del sista halvåret eller så, när den matat in pellets - men efter denna sista smörjelse :wink: har detta nästan försvunnit.
Kan det vara så att gnälligheten och att kedjan fastnar har något med varandra att göra och att servicebolaget var lite snåla med smörjmedel?
Ariterm Biomatic 20+ med MAFA veckoförråd.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Menar du piggen som sitter på doserhjulet i så fall har piggen åkt ut från sitt fäste och ligger för nära kedjan och hakar i tills den får fäste då låser han till slut hela kedjan tryck in alla de piggarna ordentligt in i hålen så att de sticker t.o.m ut lite på andra sidan och lägg kopparpasta på piggarna detta kommer att hjälpa men du får se upp med piggarna så de inte glider ut igen annars kan du byta dem.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
di5majo
Prima virke

Inlägg av di5majo »

Jo, jag menar dessa piggar.
Men om piggarna har åkt ur sitt fäste, borde inte kedjan fastna lite oftare. Det gick lite drygt en månad mellan de båda tillfällena och drygt en halv pall pellets.
Om jag inte minns fel så ser det ut att vara ett mellanrum på ungefär 2 mm mellan kedjan och piggarna (men med mitt ögonmått kan det både vara betydligt mer eller mindre).
Tack för tipset, får undersöka piggarnas läge när jag kommer hem senare under veckan.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Stiften(piggarna) glider med tiden p g a belastningen ut bit för bit så det kan variera lite tids nog så träffar dem kedjan.
Ifall du kan känna att det är glapp i hålen eller hålet där stiften sitter så har du möjlighet att lägga stiften i de andra hålen för det ska finnas åtta stifthål.
Använd kopparpasta för den håller väldigt länge samt så smörjer den det lilla hjulet och dess toppar.
di5majo
Prima virke

Inlägg av di5majo »

Nu har jag inspekterat piggarna och de sitter fast (kan inte rubba dem med handkraft i alla fall). Vidare finns det någon typ av beläggning (oljeaktigt) på piggarna.
Till saken hör väl (kanske) att pannan är installerad i oktober 2006 och att vi har förbrukat knappt 5 ½ pall pellets sedan dess; vad jag menar är att piggarna har inte belastats under så lång drifttid.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Det kan vara så att kedjan och stora hjulet sitter lite för tätt, då kan det hända att en pigg häktar i kedjelåset.
Flytta antingen in drivhjulet på motorn om det går eller flytta ut det stora hjulet någon millimeter.
Om du flyttar det stora hjulet måste du också flytta det lilla övre kugghjulet lika mycket. Detta problem har inte med smörjning att göra utan är en feljustering från tillverkaren. Verkar ditt övre kugghjul slitet och du har 3 mm spännstift bör du få båda hjulen och utmatningsskruven bytt till modefierad modell på garantin.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

kurre_44 skrev:Det kan vara så att kedjan och stora hjulet sitter lite för tätt, då kan det hända att en pigg häktar i kedjelåset.
Flytta antingen in drivhjulet på motorn om det går eller flytta ut det stora hjulet någon millimeter.
Om du flyttar det stora hjulet måste du också flytta det lilla övre kugghjulet lika mycket. Detta problem har inte med smörjning att göra utan är en feljustering från tillverkaren. Verkar ditt övre kugghjul slitet och du har 3 mm spännstift bör du få båda hjulen och utmatningsskruven bytt till modefierad modell på garantin.
Helt rätt men smörj du piggarna med kopparpasta ändå man får inte glömma att det är metall mot metall som möts och då uppstår det förslitningar spelar ingen roll hur mycket du justerar doserhjulet och tanddrevet.
Jag fick en väldig förslitning efter bara 8månader bytte tanddrevet och smorde piggarna och tanddrev har kört över 1år och med samma läge på doserhul och tanddrev som innan utan att det har slitit det minsta.
di5majo
Prima virke

Inlägg av di5majo »

Det verkade vara kugghjulet på motoraxeln som lossnat och åkt ut en bit, så kedjan inte gick rakt mellan de olika kugghjulen; så antagligen var det detta som fick kedjan att fastna.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Då håller vi tummarna för att det funkar nu.
Jag satt i 3 tim. och kollade hur kedjan och stiften rörde sig innan jag fick se att en av stiften hade glidit ut lite för mycket så när kedjelåset och detta stift möttes så tryckte stiftet ner kedjan och låste.
Men det har funkat bra nu i över ett år och jag kollar alltid när jag rengör brännaren att allt sitter som det ska. :D
Skriv svar