Hej!
Har nyligen låtit installera en ULMA2000 framåtbringande brännare i en DIOM Trippel. Har aldrig eldat pellets tidigare och har börjat få lite problem med matningen.
Efter någon timme efter att brännaren körts igång lyser det "bränslefel" i displayen. När jag tar loss fallröret så är detta fullproppat med pellets, och den ska väl vara tom förmodar jag.
Startdosen är ställd på 50g, ska jag sänka denna?
Finns det något annat man kan kontrollera. Installationen gjordes av en pelletsfirma och fungerade OK de första dagarna och trimmades in. Sedan fylldes bulkförrådet och därefter började problemen. Så vitt jag förstått är det samma sort pellets som när vi först körde igång anläggningen.
Jättetacksam för svar!
Mvh
Mikael
Nybörjarproblem ULMA2000
Startdosen ska du nog inte pilla på.
Det låter som om matningen är för dålig eller liknande så elden slocknar, lite beroende på hur den detekterar detts så kan det hinna fyllas upp med pellets i fallröret om detta händer.
Du sa att problemen började innan du fyllde bulkförrådet, vad använde du innan detta, använde du något annat förråd ?
I vilket fall som så bör ju problemet vara någonstans i matningen från bulförrådet eftersom problemen började där.
Det kan ju vara så att det är problem någonstans i matningen från bulförrådet, om det blir stopp på matningen av pellets under en kortare period så kan det hinna slockna i brännaren.
Eventuellt så kan du ju lossa på slangen och köra skruven manuellt en stund i en hink eller liknande och se om det kommer pellets jämt och fint.
Det låter som om matningen är för dålig eller liknande så elden slocknar, lite beroende på hur den detekterar detts så kan det hinna fyllas upp med pellets i fallröret om detta händer.
Du sa att problemen började innan du fyllde bulkförrådet, vad använde du innan detta, använde du något annat förråd ?
I vilket fall som så bör ju problemet vara någonstans i matningen från bulförrådet eftersom problemen började där.
Det kan ju vara så att det är problem någonstans i matningen från bulförrådet, om det blir stopp på matningen av pellets under en kortare period så kan det hinna slockna i brännaren.
Eventuellt så kan du ju lossa på slangen och köra skruven manuellt en stund i en hink eller liknande och se om det kommer pellets jämt och fint.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ok, det låter ju i alla fall som om skruven i förrådet inte trivs med så mycket pellets i alla fall, kanske finns någon här med samma förråd som känner igen problemet, själv så har jag ingen erfarenhet av ditt förråd.
Men som jag sa, sätt skruven direkt i vägguttaget och kör den stund i en hink och se om det kommer pellets hela tiden eller om den bråkar med dig.
Men som jag sa, sätt skruven direkt i vägguttaget och kör den stund i en hink och se om det kommer pellets hela tiden eller om den bråkar med dig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)