Onödigt komplicerad?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
sm7tjc
Gallringsobjekt
Kontakt:

Onödigt komplicerad?

Inlägg av sm7tjc »

Jag har aldrig fått chansen att välja pelletsbrännare. Det satt en BeQuem 15D i pannan när jag köpte huset.
Den har vissa brister (kugghjulsmatningen), vilka jag håller på att åtgärda/modifiera.
Men jag satte mig för skojs skull och kollade lite hur andra brännare är konstruerade. Det visade sig att CTC tydligen är precis samma pryl som Thermian.
De flesta brännare verkar däremot fungera enligt principen: "släpp ner pelletsen i en låda", "tänd på" och "blås". Det vill säga, beydligt enklare konstruktioner. Enkelt brukar ju vara liktydigt med funktionssäkert.

Kan det var så att Thermia-brännaren helt enkelt är en onödigt komplicerad konstruktion?
Funkar det lika bra med en låda och en fläkt?

I vilket fall så borde ju säkerheten vara betydligt större med de dubbla skruvarna och den roterande slussen. Eller har jag fel där med.....
:oops:
Thermia BeQuem 15D
Parca 3000
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om jag säger att det funkar lika bra så får jag nog skit för det, men jag anser att det funkar minst lika bra, enda problemet med "släpp ner i lådan" är att du får lite ojämn matning men jag ser inte det som något större problem.

En undermatad brännare måste ha sluss för att det inte ska brinna baklänges, detta behövs inte på en övermatad, jag tänker inte påstå att någon av dom är säkrare än den andra, för jag tror inte det är så stor skillnad.

Fördelen med en enkel övermatad brännare är ju just enkelheten, det finns nästan inget som kan gå sönder, och brännare med kedjor och kugghjul och annan mekanik har ju visat sig vara lite sisådär i många fall, kanske beroende på halvtaskiga konstruktioner som inte är avsedda för den miljö dom hamnar i (slits fort, ej kapslade osv).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Övermatade brännare som inte går sönder, det skulle jag vilja se
Jag har varit ute på jag vet inte hur många brännare som är övermatade och bytt tändelement, innerrör, roster och ytterrör och det som irriterar mig något så fruktansvärt är att ett tändelement tex håller inte mer än ett år i genomsnitt.
Jämför det med en undermatad brännare som du aldrig behöver byta tändelement på, så undrar jag vilket alternativ som blir billigast i längden.

Att Thermia/Ariterm brännaren skulle vara komplicerad kan jag väl köpa till viss del men tanken med den är att installatören gör en injustering och sen skall inte kunden behöva göra mer än underhålla den dvs göra ren brännkoppen någon gång då och då.

Fördelen med Thermia/Ariterm brännaren som jag tycker är att du har just många inställningsmöjligheter, du kan få effekten modulerande i 3 steg, du kan enkelt ändra hysteresen om du kör mot tex acktank för att få ännu längre gångtider, du kan koppla till deras shuntreglering så att du får en ännu mer optimerad pelletsförbrukning m.m.

Jag har varit i den här branchen i många år nu och har väldigt svårt att när en kund frågar mig vad han skall välja för brännare ge honom/henne ett annat alernativ än en undermatad brännare som tex Thermia, CTC eller Ecotec, men visst jag har även sålt några Viking Bio och PX-21:or men jag måste säga att de kunderna har varit allt annat än nöjda och varför de inte har varit nöjda är just att servicekostnaderna blir så dyra.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ifkas skrev:Jag har varit i den här branchen i många år nu och har väldigt svårt att när en kund frågar mig vad han skall välja för brännare ge honom/henne ett annat alernativ än en undermatad brännare som tex Thermia, CTC eller Ecotec, men visst jag har även sålt några Viking Bio och PX-21:or men jag måste säga att de kunderna har varit allt annat än nöjda och varför de inte har varit nöjda är just att servicekostnaderna blir så dyra.
Då tycker jag att det är dax att du uppdaterar din profil så att det framgår där att du är i "branschen", .se regel 6b :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hmmmm... min brännare är övermatat, jag har aldrig bytt tändelement, innerrör (har ju inget), ytterrör (har inget där heller, har inte bytt brännkopp eller liknande heller) och min brännare är från innan de kom ut på marknaden... Igångsatt 22/12-2005.

Jag har funderat på att skaffa ett tändelement i reserv men senast jag kollade det var det inte ens det minste deformerat, de brukar ju "hänga lite" efter en tids användning och mitt är fräscht och fint så det är lagt till handlingarna, skulle det krisa sig får jag slå den på manuell tändning vilket tvångsstyr underhållseldning.

Så antingen har jag en sjujäklar tur eller också har du ganska begränsade erfarenheter och då mest med problemmärken.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Övermatade brännare som inte går sönder, det skulle jag vilja se
Jag har varit ute på jag vet inte hur många brännare som är övermatade och bytt tändelement, innerrör, roster och ytterrör och det som irriterar mig något så fruktansvärt är att ett tändelement tex håller inte mer än ett år i genomsnitt.
Jämför det med en undermatad brännare som du aldrig behöver byta tändelement på, så undrar jag vilket alternativ som blir billigast i längden.
Du kan ju börja med att citera korrekt, jag sa att DET FINNS FÄRRE DELAR SOM KAN GÅ SÖNDER, vilket jag skulle tro att du får hålla med om, att tändelement skulle hålla bättre på en undermatad brännare är givetvis rent skitprat, här handlar dom om kvalitet på tändelement, och hur dom är monterade vilket skiljer sig mellan olika brännare oavsett om dom är över eller undermatade.

Att säga att övermatade brännare har roster som går sönder är också rent kvalificerat skitprat, det finns brännare som har "snikiga" roster som inte håller speciellt länge men nu handlar det ännu en gång om olika brännarfabrikat inte om det är övermatad eller undermatad brännare, det finns övermatade brännare som gått 5-10 år utan att ha något fel på sina roster.

Om du nu varit i branchen så länge så skulle du föregå med bättre exempel och skilja på din uppfattning om vissa brännarfabrikat och diskussionen om övermatad/undermatad brännare som det handlade om här.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Kenneth
Fröträd

Tändelement.

Inlägg av Kenneth »

ifkas skrev:Övermatade brännare som inte går sönder, det skulle jag vilja se

Att Thermia/Ariterm brännaren skulle vara komplicerad kan jag väl köpa till viss del men tanken med den är att installatören gör en injustering och sen skall inte kunden behöva göra mer än underhålla den dvs göra ren brännkoppen någon gång då och då.

Fördelen med Thermia/Ariterm brännaren som jag tycker är att du har just många inställningsmöjligheter, du kan få effekten modulerande i 3 steg, du kan enkelt ändra hysteresen om du kör mot tex acktank för att få ännu längre gångtider, du kan koppla till deras shuntreglering så att du får en ännu mer optimerad pelletsförbrukning m.m.

Jag har varit i den här branchen i många år nu och har väldigt svårt att när en kund frågar mig vad han skall välja för brännare ge honom/henne ett annat alernativ än en undermatad brännare som tex Thermia, CTC eller Ecotec, men visst jag har även sålt några Viking Bio och PX-21:or men jag måste säga att de kunderna har varit allt annat än nöjda och varför de inte har varit nöjda är just att servicekostnaderna blir så dyra.

Hej

Jag har monterat Iwabo villa S brännare 150 st sen 1997.
på 150 brännare 3 st tändelement är bytta där kunden har
kört för länge att utan aska ur roster... då kan det det paja...

Har flera mont.1997 som har kört 6-7 ton per år utan att tändelement
är bytt... 60-70 ton utan byte...

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag håller nog med om att ska man ha en optimal pelletsförbränning, då ska det vara en brännare typ Termia, CTC, EcoTec. man slipper mycket av dom enegiförluster som har att göra med friblåsning, renblåsning innan tändning (en del blåser visst 10 min där), startdoser och genomvädring under pausläget.
Visst kostar det att underhålla slussvingar, motor, växellåda mm. men knappast mer per år än att underhålla de fallrörsbrännare som har ytter- och innerrör och dåliga roster. Att ytterör, innerrör och roster går sönder beror på dålig konstruktion och inte på brännartypen som sådan.
Av någon outgrundlig orsak är dessa brännare med känslig konstruktion också installatörernas favoriter.
Det finns fallrörsbrännare som saknar både ytter- och innerrör och som har roster av Fort Knox typ som håller åtminstone 3-4 år. Då blir underhållskostnaden liten.

Om tändröret håller bara ett år så kanske installatören satt hysteresen väldigt lågt, två år är rimligare om man som användare själv har möjlighet att ställa upp hysteresen. En del tillverkare har här medvetet gjort det så invecklat att ställa om hysteresen att det fordras en installatör till det också.
En lämplig UTX tändstav kostar 300kr inkl. frakt att köpa ute på den öppna marknaden.

Som micke_932 var inne på så är fallrörsbrännarens styrka enkelheten. Inga rörliga delar och måttligt mycket elektronik som kan spöka.
Som mekanisk konstruktör kan jag bara instämma. Ju fler delar som kan krångla - desto fler delar kommer att krångla. Det är lika säkert som Hookes lag och amen i kyrkan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Jag ber om ursäkt att jag drog alla övermatade över en kam, jag menade naturligtvis de rörbrännare som finns på marknaden, där det finns roster, inner och ytterrör.

Tändelementet som sitter i en Thermia/Ariterm används inte lika ofta eftersom man har en underhållsfyr, till skillnad från en rörbrännare där tändelementet används varje gång som brännaren skall startas upp.
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Men nu är du precis lika full med skitprat som förrut, du menar alltså att det inte finns några övermatade brännare med underhållseld (eller "rörbrännare" om du nu vill begränsa dig till det plötsligt) ? är det något du är villig att satsa pengar på ?

Du pratar fortfarande on din lilla begränsad värld av Viking Bio och PX21, är det inte lika bra att du inser att det finns andra brännare än dom som du har pillat med ?
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

I min "lilla värld" så är rörbrännare brännare där det brinner rakt fram i ett rör som det gör i viking, px21, biona, eurofire m.m, och du får gärna tala om för mig i vilken av dessa du har underhållsfyr när brännaren står i vänteläge.

Jag vet inte om du syftar på din egen brännare när du pratar om rörbrännare, för mig veteligen sitter det varken inner eller ytterrör på en RB.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Kommer bara på Infraheat för tillfället.

Men nu var det inte det jag menade, du har påstått att övermatade brännare går sönder hela tiden, att övermatade brännare är skit och elände när det i verkligheten handlar om att du inte gillar Viking Bio och PX (du verkar inte gilla Eurofire heller).

Du har inte kommit med något som helst konstruktivt vad det gäller övermatad respektive undermatade brännare.

Du har påstått följande:

Övermatade brännare går sönder hela tiden (vad har det med över/undermatad att göra ?)

Tändelementen håller bättre på undermatade (nu handlade detta om underhållseld visade det sig, vad nu det har det med över/undermatad att göra ?)

sm7tjc ville veta om en Thermia är onödigt komplicerad och om en undermatad brännare var säkrare på grund av slussar och dubbla skruvar.

Och hittills har du bara beklagat dig över "övermatade" brännare, när det egentligen var Viking Bio, PX & Eurofire som du inte gillar.

Nu har du förklarat att det var dessa 3 brännare du inte gillade och det hade inget alls med över/undermatad att göra så då kan väl livet gå vidare hoppas jag.
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Thermia brännaren är konstruerad som den är pga att man skall få en så jämn dosering som möjligt genom brännaren, vilket jag ser som positivt när det gäller att ställa in en sån brännare, sen kan jag hålla med om att det blir slitage på grejorna, man får byta slussvingar och tanddrev efter några år.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ifkas skrev:Jag har varit i den här branchen i många år nu och har väldigt svårt att när en kund frågar mig vad han skall välja för brännare ge honom/henne ett annat alernativ än en undermatad brännare som tex Thermia, CTC eller Ecotec, men visst jag har även sålt några Viking Bio och PX-21:or men jag måste säga att de kunderna har varit allt annat än nöjda och varför de inte har varit nöjda är just att servicekostnaderna blir så dyra.
Ifkas: Hur går det med regel 6b????? / Moderator Roli
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ifkas
Fröträd

Inlägg av ifkas »

Jag vet inte om jag missuppfattat Roli men om du klickar på min profil så står det att jag jobbar som pelletsinstallatör, men du menar kanske att detta skall finnas med så att det syns när jag skriver ett inlägg???? :?
Skriv svar