Panna + accumulator

Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!

Panna + accumulator

Inlägg av Zwentomen »

Hej!

Ursäktar om ni haft diskusion om detta förr.

Har en Arimax 35 på kommande och kommer att sätta in en pelletsbrännare i den på sikt för de gånger jag inte kan elda. Funderar närmast på att om det blir stora värmeförluster med att man värmer hela acctanken med pelletsbrännaren detta är ju tyvärr ett måste pga att det inte finns någon varmvattenslinga i Pannan?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om du är rädd för förluster så behöver du ju inte värma HELA acktanken med din pelletsbrännare.

Själv värmer jag "bara" ca 1/4 till 1/3-del av min acktank (kan ändra lite med olika nivåer på utloppet). Den del som "blir över" sköter solfångarna om.... Och under tiden mitten maj till ca mitten/slutet på september så är pannan och värme avstängd och solfångarna står för all uppvärmning av acktank med en elpatron som backup.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Hur har du skött om styrningen av brännaren? har du givare i accumulatorn?
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Får kanske je lite tips om hur jag har det till min panna o tank

Till pellets kör jag med en 500 tank o har tillslag ca en fjärdedel ner från toppen på tanken o frånslag i botten,frånslaget kan man flytta upp om man vill ha frånslag vid lägre temperatur
ock ett överhettningsskyd i pannans dyk på sidan

det kan bara vara enkla termostater ,,men jag föredrar med kapilärrör som man kan peta in mot tankplåten,på så sätt finna en bra placering
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Zwentomen skrev:Hur har du skött om styrningen av brännaren? har du givare i accumulatorn?
Japp, brännarstyrningen sitter i acktanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar