Brandrisk framåtbrinnande?

Skriv svar
Basshunter
Prima virke

Brandrisk framåtbrinnande?

Inlägg av Basshunter »

Har läst i forumet om brandtillbud, f r a uppåtbrinnande.
Hur är det med framåtbrinnande? Vad har de för säkerhetssystem?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om en brännare är framåtbrinnande eller uppåtbrinnande har inget med tillbud att göra!

Ovanmatat och undermatat har grundläggande olika konstruktioner och säkerheten beror på hur vissa aspekter är löst.

I en övermatat brännare faller pelletsen ner i "brandhärden" och i en undermatat knuffas de upp via ett rör med en skruv.

Båda system har fördelar och nackdelar, själv känner jag mig oerhört säker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tror det är ett krav att det skall vara minst två oberoende säkerhetsfunktioner som gör att bakbrand inte uppstår + dom åtgärder ett styrsystem känner av och gör när bakvärme/brand har uppstått.
Den ena är normalt att det inte kan brinna tilbaka tills förrådet, dvs. att det finns en fallschakt mellan matning och brännare. Fallschaktens längd tror jag är viktig. Den andra kan vara att slangen smälter och bryter tillgång av pellets til brännaren. Dette gäller oavsätt typ brännar.

Jag har själv en brännar som har ett mindre internt förråd i brännaren. Jag tycker inte att en brännar skall ha internt förråd.
På den brännartyp jag har finns risk för bakvärme vid strömavbrott. Grunden tror jag är att fläkten inte länger ger övertryck i intern matarskruv. Om slussen inte är tät kan det då bli bakvärme.
Jag har dock aldrig haft bakbrand i min brännare.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om brännaren är installerad på ett korrekt sätt och underhålls på ett riktigt sätt så är risken inte större än med en oljebrännare.

Ser man dessutom till att det inte finns något brännbart i närheten av brännaren så blir det ännu bättre.

Jag vet i hundan om det hänt något allvarligare tillbud som varit på grund av brännaren i sig själv, de fall jag hört talas om har varit kortslutningar i elektronik (som inte haft med brännaren att göra) eller felaktig använding av brännaren.

Även om en brand skulle uppstå i brännaren så ska det inte behöva innebära något större problem eftersom det inte kan hända så väldigt mycket.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Hejsan Basshunter och välkommen hit
Har ni läst våra regler ?

3. 3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp sidan hittar du det .
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Min har överhettningsskydd, slang som smälter och fallschakt för att hindra brand bak till förrådet. Känns tryggt tycker jag!
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar