Vad gör ni av med erat sot ???

SaskoK
Fröträd

Vad gör ni av med erat sot ???

Inlägg av SaskoK »

Som sagt, efter ni har sotat ur pannan vad gör ni med sotet ???
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Nibe värmeberedare ansluten endast till pannan
Hemma byggt pelletsförråd som rymmer ca: 60-70 säckar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Sotet följer med askan ut på gräsmattan. Det lär va bra mot mossan men f-n vet, jag väntar fortfarande på den effekten :lol:
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Håkan S
Lärjunge!

Sot

Inlägg av Håkan S »

Mitt sot dumpar jag i ett hål i kanten på tomten. Provade första året med att strö på gräsmattan men inget växte på länge i fläckar som fått för mycket och eftersom undersökningar visat att sotet innehåller höga doser tungmetaller vill jag inte ha det över hela trädgården.MVH HSE.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Man kanske ska undvika marken nära dricksvattenbrunnen :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Mlund
Prima virke

Inlägg av Mlund »

Har kört med pellets sedan sep 07 så det har inte blivit några mängder , men jag har tömt aska och sot i en plastsäck som jag tog med till sopstationen när jag hade ärende dit.
Men gubbarna där blev både ställda, irriterade och oense om i vilken container det skulle kastas. Så småningom blev det i "schaktmassor"... Något seriöst omhändertagande av tungmetaller tror jag inte sker, alltså. :?
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vår hamnar på grönttippen, där man lägger gräs och trädgårdsrester.
Detta efter att jag frågat på vår återvinningscentral.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

GoForIt Pellets skrev:Vår hamnar på grönttippen, där man lägger gräs och trädgårdsrester.
Detta skall inte vara bra om man lyssnar på de som kan det här med kompostering. De säger ingen aska i komposten (eller väldigt lite).

Själv sprider jag den dels på gräsmattan när det är regn på gång (ofta känns det som....) eller ute i skogen (tomten gränsar mot skog).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

En del går ut i trädgården men huvuddelen går till sopförbränningen där det väl ändå blir en hel del aska som ska tas om hand på rätt sätt av de som vet....
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Gräsmattan och blomrabbater, har kollat med komunen och eftersom det inte rör sig om några större mängder så är det ok.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Häller ut det i skogen, finns gott om skog där jag bor så =)
deleted
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Gräsmattan..

Max 2 liter/m2 såg jag rekomenderas.. :roll:

Jag testade med den mängden på en yta av ca 10 m2 o det blev mer gräs/mindre mossa, Oftast blir det år 2 man ser skillnad då det tar ett tag för mineralerna att komma marken till godo enligt en kompis som är bonde..

Det enda sättet att bli av med mossa är att gödsla samt kalka; då tar gräset övertaget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Furetör
Stor entusiast!

Re: Sot

Inlägg av Furetör »

Håkan S skrev: undersökningar visat att sotet innehåller höga doser tungmetaller vill jag inte ha det över hela trädgården.MVH HSE.
Vad kommer den informationen ifrån? Om sot/aska innehöll höga doser tungmetaller skulle det vara förbjudet att hantera hur som helst.

Aska som fuktas blir basiskt, lut, det användes som tvättmedel förr i tiden. Utspätt och utspritt gör det nytta på alla växter utom på dom som vill ha sur jord.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Roli skrev:
GoForIt Pellets skrev:Vår hamnar på grönttippen, där man lägger gräs och trädgårdsrester.
Detta skall inte vara bra om man lyssnar på de som kan det här med kompostering. De säger ingen aska i komposten (eller väldigt lite).

Själv sprider jag den dels på gräsmattan när det är regn på gång (ofta känns det som....) eller ute i skogen (tomten gränsar mot skog).
Nej, jag håller med dig. Men jag har frågat två oberoende "sorteringshandledare" på återvinningscentralen, och svaret blev det samma..

Nu tror jag i och för sig inte att andelen aska blir särskilt hög, och det mesta av materialet användas nog som fyllnadsmassor skulle jag tro.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om det är trä utan tillsatser vi eldar så skulle det hamnat i skogen om trädet förmultnade där. Kan inte så att det skulle vara nåon större fara om man bara sprider ut det över en större yta (gräs eller skog).

Oljesot lär däremot vara mer miljöfarligt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

André skrev:Gräsmattan..

Max 2 liter/m2 såg jag rekomenderas.. :roll:

Jag testade med den mängden på en yta av ca 10 m2 o det blev mer gräs/mindre mossa, Oftast blir det år 2 man ser skillnad då det tar ett tag för mineralerna att komma marken till godo enligt en kompis som är bonde..

Det enda sättet att bli av med mossa är att gödsla samt kalka; då tar gräset övertaget..
Gör likadant, det som de senaste 2 åren förstört gräsmattan hos mig är de blöt och milda vintrarna då mossan växer och gräset inte gör det. Får göda som en galning under "gräsmattesäsongen" för att den inte skall bli utrotad under vintern.

Askan gör underverk även i rabatter m.m., bara den inte kommer för nära surjordsväxter så 8), försöker slänga lite barr ruskor på marken under rhododendron m.m. för att motverka.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar