Går mitt system åt fel håll?

Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Går mitt system åt fel håll?

Inlägg av joa »

Pinsamt att efter 4 år u huset fått detta möjliga fel påpekat av svärfar (gammal rörmokare). Ja ja, bättre sent än aldrig.

Har ett gammalt enrörssytem som tidigare gick på självcirkulation med en gammal köksspis. Dvs grova rör.
Nu kör jag via en kulvert med pellets (Ariterm i en Calmar V33).
Det ev. problemet är att det verkar som värmen går åt fel håll.

Eldar även ibland i köksspisen via självcirkulation (pumparna till pelletspannan avstängda) och då trillar värmen ned från rören som kommer från från taket genom elementet och ner i golver igen precis som sig bör.

När jag eldar i pelletspannan är det som varmast på röret som kommer från golvet och kallare på de som sedan sticker upp i taket.
Anledningen till att jag inte reflekterat över detta tidigare är att jag har termostaten på fullt och reglerar med en innegivare hur mycket shunten släpper in.

Om jag nu tex skruvar ned en termostat till 3:an så har jag fortfarande varmt på röret som kommer upp från golvet med stigarröret som går upp genom taket är "kallt".

:shock: :?

Jag tycker det tyder på att man kopplat inkommande värme på vad som borde vara returslingan :?

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Som svar på vrågan - ja, det lär gå åt fel håll. Funkar säkert, men inte lika bra som det borde eftersom konvektionen vid radiatorerna inte blir optimal. Hur stor skillnad det gör har jag däremot ingen aning om.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Kenneth
Fröträd

Re: Går mitt system åt fel håll?

Inlägg av Kenneth »

joa skrev:Pinsamt att efter 4 år u huset fått detta möjliga fel påpekat av svärfar (gammal rörmokare). Ja ja, bättre sent än aldrig.

Har ett gammalt enrörssytem som tidigare gick på självcirkulation med en gammal köksspis. Dvs grova rör.
Nu kör jag via en kulvert med pellets (Ariterm i en Calmar V33).
Det ev. problemet är att det verkar som värmen går åt fel håll.

Eldar även ibland i köksspisen via självcirkulation (pumparna till pelletspannan avstängda) och då trillar värmen ned från rören som kommer från från taket genom elementet och ner i golver igen precis som sig bör.

När jag eldar i pelletspannan är det som varmast på röret som kommer från golvet och kallare på de som sedan sticker upp i taket.
Anledningen till att jag inte reflekterat över detta tidigare är att jag har termostaten på fullt och reglerar med en innegivare hur mycket shunten släpper in.

Om jag nu tex skruvar ned en termostat till 3:an så har jag fortfarande varmt på röret som kommer upp från golvet med stigarröret som går upp genom taket är "kallt".

:shock: :?

Jag tycker det tyder på att man kopplat inkommande värme på vad som borde vara returslingan :?

//Jocke
Hej

Kolla cirk-pumpen att den pumpar åt rätt håll..

Har haft ett fall när jag har varit hos kund....

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Om jag vänder cirkpumpen måste det väl bli knas med shunten och var den får sitt vatten ifrån eller?
Tycker det "bara" vore att koppla om ledningen som kommer från tanktoppen med den som går tillbaka som retur till tankbotten. Dvs byta plats på rören som ansluter ned mot kulverten. Eller?

Någon som har en uppfattning om hur o-optimalt detta är?
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Gillar inte din svärfar dig? :wink:

Han som gammal rörkrökare borde väl veta hur du enklast ska lösa detta? Dessutom så har han kanske kontakter som kan ordna jobbet billigt om du inte vill göra det själv?

Borde ju vara enkelt på ett enrörsystem att få rätt på det. Frågan är om det är felkopplat på pannan? Annars så "borde" det bara vara att ändra rotationsriktning på cirkpumpen.
170m2 i två plan + 100m2 källare byggt -38.
Janfire NH + Combifire panna installerat -07 Styrs med Termomatic ERA 10 shuntautomatik
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Kolla så at pumpen är rätt monterad,det brukar finnas pilar i flödesrikningen
Sitter pumpen på stigaren skall den pumpa från pannan,sitter den på returen skall den pumpa mot pannan
det har ingen betydelse om den sitter på stigare eller retur,shunten funkar ändå,det skulle den göra även utan pump om det är självcikulation

Är det enfas pump går det ej att ändra rotationsrikning, sitter den fel är det bara att vända den
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Jag tar en bild ikväll och lägger in. Pumpen sitter på returen strax under shunten.
Det var ett tag sedan han jobbade som rörmokare och han har ideér om det, men det är ett ganska rörigt :roll: system.

//Jocke
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

joa skrev: men det är ett ganska rörigt :roll: system.

//Jocke

Där fick du till det!!!
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Nu har jag kollat (orkar inte fota)
Flödesriktningen på pumpen som sitter på returen är mot pannan.
Alltså ligger inte felet där om jag tolkar er rätt.
Det enda jag kan se nu är att man kopplat på stigare resp retur på fel i kulverten. Dvs att stigaren kopplats på det rör som ansluts till nedre delen av elementen.

Andra ideér?
Hur mycket gör detta. Termostaten tappar ju helt sin funktion och man borde tappa mycket av elementets kapacitet eftersom vattnet kommer underifrån in i elemntet.

/Jocke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hej Joa!

Som det låter så är det kulvertrören du ska shifta plats på, Faktiskt inte hört nått liknande tidigare att stigaren går till botten på radiatorerna.. Måste haft mycket att tänka på dom som kopplade in kulverten till övriga systemet.. :wink:
Radiatorerna måste ju va rätt jämnvarma, Inte varma uppe svala/kalla nere.. :roll:

Funkar det bra annars med pellets/vedeldning??

MVH/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Enrörs sysrem är när det går ett rör i en slinga via ett ventilpaket på varje element nere vid returen
Sådant system är inte så vanligt,efter vad du beskriver verkar det vara ett två rörsystem

Är tveksam att det kan funka med pumpen mellan shunt o panna har alldrig sett eller hört något om sådan placering

Har du tanken kopplad som slave?

Orkar du ta bilder är det lättare !
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

André. Pannan och brännaren funkar riktigt bra. Det är till stor del din förtjänst att jag är så nöjd!
Den här ev. felkopplingen har dock inte mina klåpare till installatörer gjort sig skyldiga till. Så här var det innan jag flyttade in.
Vad gäller värmen i radiatorerna så är de ganska jämvarma när jag har termostaten fullt öppna. Stänger jag lite är det varmast längst ned och kallare längst upp.

Enröre, tvårörs. Jag blandar nog ihop begreppen. Ett rör nerd från taket in i radiatorn och ett ut från radiatorn ned i golvet.

Har haft problem med att jag inte får returtempen mer än ett par grader. Detta skulle ju kunna vara boven.

//Jocke
[/img]
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Slog på värmen till stallet (separat kulvert). Där var det rätt kopplat så det får nog bli till att skifta anslutningarna mot kulvertröret in till huset
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joa skrev:Slog på värmen till stallet (separat kulvert). Där var det rätt kopplat så det får nog bli till att skifta anslutningarna mot kulvertröret in till huset
Jepp shifta rören till kulverten så ska det nog funka som det ska.. :D
Radiatorn ska som sagt va varmare uppe än nere o då kommer du även att få ut mer ur acktankarna genom lägre retur, 5° kallare retur gör 13 kWh mer värme från båda dina tankar vilket gör ca 4 tim längre mellan eldningarna vid 0° ute o 10° det dubbla el att du klarar dej över natten/dagen utan att behöva elda.. :wink:

Låter fint att det funkar som tänkt.. :D

MVH/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar