Sugtransport...

Skriv svar
Spyne
Späd planta

Sugtransport...

Inlägg av Spyne »

Hej på er!

Sitter i min ensamhet och klurar på ett nytt pelletsförråd...
Jobbar på en fabrik som handhar stora mängder MDF, har därför lyckats komma över fem st. skivor i måttet 16x2440x1830mm. Dessa har jag tänkt mig att spika ihop till en fyrkantig låda som blir 1830x1830x2440, samt en 'kil' i bottnen. Summa sumarium: Ett pelletsförråd på c:a 8 kubik minus 'kilen'. Förrådet kommer att fyllas på enklast möjliga sätt: via ett lutande spirorör genom källarväggen, en stor tratt ovanpå röret samt en traktor med en storsäck hängandes över hela klabbet, om ni förstår vad jag menar... :D

Nu till mitt bryderi:

Mitt pannrum är så :evil: korkat konstruerat och pannan står så eländigt felvriden så att hur jag än beter mig så får jag inte en skruv att dra åt rätt håll, därför har jag tänkt mig att lösa det på följande sätt:

Ett mellanförråd av ett oljefat med brännarens originalskruv nedstucken. (Har denna lösning idag men jag är less på att springa med småsäckarna fram och tillbaka genom hela källaren)

Ovanför detta mellanförråd har jag tänkt hänga upp någon form av enkel 'sugtransportör' d.v.s i princip en grovis som automatiskt öppnar sig i bottnen när exempelvis 5 kg pellets sugits in i den... Ena slangen i åttakubikslådan... Kanske till och med ett tvåtums spirorör... Borde väl gå att lösa med hjälp av en kraftigare dammsugare i andra änden av den egenkonstruerade sugaren, eller?
Såg att det fanns någon form av färdigkonstruerad sugtransportör på nätet, kommer inte ihåg vad firman hette, är det någon som har provat en liknande lösning?

Tilläggas bör att jag är som besatt av att hitta på egna lösningar...
---
Fight fire with fire
---
Albin Special 1980
Janfire Flex-A
Tramsigt pappförråd på alldeles för få liter
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

I den här tråden finns lite om lufttransport.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t&start=15
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar