Hej
Jag har en CTC Bio i en Eryl dubbelpanna från ? 70talet kanske
Huset är på ca 100m2 * 3 våningar tilläggsisolerad vind nu när det varit kallt ca -15 så ligger panna på ca 55grader... under en vecka så har den nog i stortsett gått hela tiden har matningen på 85% och fläkten på 55%(tror jag)
Ingen draglucka, insatsrör 110mm 12m skorsten, har precis fått i shuntstyrning villatvåan från siemens, inga tankar,
Varför kommer pannan inte upp i temp? det bor 2 medelålders damer i huset så det går ju inte mycket varmvatten heller...
Nicklas
Kommer inte upp i temp
Kommer inte upp i temp
1hus med IVT jordvärme 140m2
2hus med fjärrvärme 250m2 + 350m2
1hus med CTCBio 20Kw 300m2
Du har säkert ett effektbehov vid -15 gr av ca 6kW per 100 m2 i ditt hus.Jag har en CTC Bio i en Eryl dubbelpanna från ? 70talet kanske
Huset är på ca 100m2 * 3 våningar tilläggsisolerad vind nu när det varit kallt ca -15 så ligger panna på ca 55grader... under en vecka så har den nog i stortsett gått hela tiden har matningen på 85% och fläkten på 55%(tror jag)
Ingen draglucka, insatsrör 110mm 12m skorsten, har precis fått i shuntstyrning villatvåan från siemens, inga tankar,
Varför kommer pannan inte upp i temp? det bor 2 medelålders damer i huset så det går ju inte mycket varmvatten heller...
Innebär 3 x 6 = 18 kw effektbehov.
Om din brännare ger full effekt 20 kw och du har 80 % pannverkningsgrad kommer du bara att tillföra huset 16 kW.
Du får kolla upp tillförd effekt till brännaren samt mäta verkningsgraden på din panna. Jag tror att du har en för liten pannanläggning.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Hej
Det kanske är så enkelt, men de jag har pratat med tycker att det borde räcka... Ska beställa ett uppgradeingskit till brännaren imorgon
Hur mäter jag verkningsgraden?
Som det är nu så har jag brännaren i nedre luckan längst bort från skorstenen, skulle man kunna flytta upp brännaren i övre luckan? får ju mycket större askutrymme då och behöver inte ta ur brännaren varje gång jag ska aska, ca 1ggr/ vecka
Mvh
Nicklas
Det kanske är så enkelt, men de jag har pratat med tycker att det borde räcka... Ska beställa ett uppgradeingskit till brännaren imorgon
Hur mäter jag verkningsgraden?
Som det är nu så har jag brännaren i nedre luckan längst bort från skorstenen, skulle man kunna flytta upp brännaren i övre luckan? får ju mycket större askutrymme då och behöver inte ta ur brännaren varje gång jag ska aska, ca 1ggr/ vecka
Mvh
Nicklas
1hus med IVT jordvärme 140m2
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm det är ju ett stort hus som du har nino så det behövs nog lite effekt..
Har du mätat upp vad brännaren ger/har för effekt??
Kör brännaren i t.ex 10 minuter samtidigt som du matar brännarens internförråd manuellt, Fyll internförrådet fullt först (när brännaren går för fullt) sen tar du tiden o matar brännaren från hushållsvåg.. Då får du fram inmatad effekt sen är ju frågan vad verkningsgraden är hur mycket som du verkligen får ut till radiatorerna.. Med 71% matning med senaste leveransen av pellets så är min på 15 kW vilket blir 13,5 kW uteffekt med 90% verkningsgrad, Det är 520 gram på 10 minuter...
Har du fått brännaren injusterad med instrument??
Jag tycker du har mycket fläkt om man ser till matningen (beror på pellets iof)
En kompis blev värdena bra i hans biomatic med 51% fläkt o 100% matning så om du bara justerat in den själv på måfå så kan du ju börja med att tesa bara att öka matningen till 100% men kolla ändå vad den ger för effekt genom att väga o kolla vad den förbrukar..
Drar brännaren 695 gram på 10 minuter är den på 20 kW vilket gör 18 kW uteffekt OM verkningsgraden är 90% så det kan krävas extra stift samt 25 kW kopp men börja med att kolla så du verkligen har brännaren på 20 kW..
Om den inte ger 20 kW med 100% matning får du stoppa i ett stift extra o kolla igen...
25 kW så ska den dra 865 gram på 10 minuter...
Har du mätat upp vad brännaren ger/har för effekt??
Kör brännaren i t.ex 10 minuter samtidigt som du matar brännarens internförråd manuellt, Fyll internförrådet fullt först (när brännaren går för fullt) sen tar du tiden o matar brännaren från hushållsvåg.. Då får du fram inmatad effekt sen är ju frågan vad verkningsgraden är hur mycket som du verkligen får ut till radiatorerna.. Med 71% matning med senaste leveransen av pellets så är min på 15 kW vilket blir 13,5 kW uteffekt med 90% verkningsgrad, Det är 520 gram på 10 minuter...
Har du fått brännaren injusterad med instrument??
Jag tycker du har mycket fläkt om man ser till matningen (beror på pellets iof)
En kompis blev värdena bra i hans biomatic med 51% fläkt o 100% matning så om du bara justerat in den själv på måfå så kan du ju börja med att tesa bara att öka matningen till 100% men kolla ändå vad den ger för effekt genom att väga o kolla vad den förbrukar..
Drar brännaren 695 gram på 10 minuter är den på 20 kW vilket gör 18 kW uteffekt OM verkningsgraden är 90% så det kan krävas extra stift samt 25 kW kopp men börja med att kolla så du verkligen har brännaren på 20 kW..
Om den inte ger 20 kW med 100% matning får du stoppa i ett stift extra o kolla igen...
25 kW så ska den dra 865 gram på 10 minuter...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Angående att mäta inmatad effekt i en Ariterm pelletsbrännare.
Visst går det bra att mäta i 10 min och räkna om det till kW men jag gör på följande enkla sätt.
Mät upp 1000 gr i en burk.
Fyll internförrådet fullt med annan pellets.
Mata sedan för hand från den uppmätta pelletsen i 6 min (=0.1 timma).
Väg sedan återstående pelletsmängd och multiplicera differansen med 10.
Nu vet du pelletsåtgången på en timma.
Man räknar normalt med en effekt av 4.8 kWh per kg pellets.
I huvudräkning blir det följande: Pelletsvikten på 6 min X 10 X 10 / 2 = kWh.
Exempel. 1000 - 640 = 360 gr. 0.36 kg x 10 X 10 = 36 / 2 = 18 kWh
I exemplet räknas med 5 kWh per kg pellets för enkelhetens skull
Dra därför bort 1-1-5 kWh om man vill vara noga.
Jag tycker att man kan nöja sig med att räkna med 5 kWh per kg pellets. Det är så mycket annat som spelar in så man behöver inte räkna på 10 delar.
Prova gärna och låt hjärncellerna få lite motion i huvudräkning. 
Visst går det bra att mäta i 10 min och räkna om det till kW men jag gör på följande enkla sätt.
Mät upp 1000 gr i en burk.
Fyll internförrådet fullt med annan pellets.
Mata sedan för hand från den uppmätta pelletsen i 6 min (=0.1 timma).
Väg sedan återstående pelletsmängd och multiplicera differansen med 10.
Nu vet du pelletsåtgången på en timma.
Man räknar normalt med en effekt av 4.8 kWh per kg pellets.
I huvudräkning blir det följande: Pelletsvikten på 6 min X 10 X 10 / 2 = kWh.
Exempel. 1000 - 640 = 360 gr. 0.36 kg x 10 X 10 = 36 / 2 = 18 kWh
I exemplet räknas med 5 kWh per kg pellets för enkelhetens skull
Dra därför bort 1-1-5 kWh om man vill vara noga.
Jag tycker att man kan nöja sig med att räkna med 5 kWh per kg pellets. Det är så mycket annat som spelar in så man behöver inte räkna på 10 delar.

Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Re: Kommer inte upp i temp
Hej Nicklasnino skrev:Hej
Jag har en CTC Bio i en Eryl dubbelpanna från ? 70talet kanske
Nicklas
En dragbegränsare ökar verkningsgraden på anläggningen
Det finns anläggningar som sparar hela 30 % pellets, otäta luckor kan bidraga med sänkt verkningsgrad på grund av för bra drag somTex. din 12 meters skorsten kan ha.
Motorn till draget är skillnaden mellan ute temperaturen och rökgastemperaturen och höjden och araen på skorstenen.
Ps alla anläggninga sparar inte lika mycket!
MVH
Ruben