Vi har fått ett erbjudande om att få resterande olja (ca 500 l) från ett par vänner som skaffat sig pelletsbrännare, och iom nyköpt hus, föräldraledighet och bröllop så är allt gratis välkommet! Vi behöver emellertid få ur oljan och forsla hem den själva, vilket föranleder följande frågor:
1. Många på detta forum har angett att de pumpar ut den sista oljan med borrmaskinspump och slang till oljefat. Går man genom inspektionsluckan, påfyllningsröret eller via brännarens rör? jag vill ju inte att mina vänners hus ska lukta olja i två veckor...
2. Vissa firmor verkar göra detta någorlunda billigt och har då bättre urustning och erfarenhet. Är det någon som har erfarenhet från detta och vet vad det kan kosta att låta någon annan göra det hela? Vi bor nära Alingsås i Västra Götaland.
Mvh Martin
Tömning av oljetank
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Det enklaste är att gå in genom inspektionslyckan. Ev får du hälla lite eldningsolja bakvägen om du använder en borrmaskinspump annars är det risk att den blir för varm innan du fått tillräckligt undertryck för att oljan skall komma till pump. Om du inte har fat kan du ta några Jeepdunkar och köra några vändor.
Om du skriver var du bor kanske någon här på forumet kan hjälpa dig mot en mindre penning.
Om du skriver var du bor kanske någon här på forumet kan hjälpa dig mot en mindre penning.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag tömte min tank vid att brännaren gick till den dog men det finns ju en del kvar i botten ändå, i mitt fall var det ca: 45L. Så för att tömma ordentligt måste ni nog ta inspektionsluckan.
Efter vad jag har läst kan de billiga borrmaskinpumpar från BilTema som eg. inte tål olja/bensin klara en tömning, de går sönder sedan men de fungerar länga nog till att tömma om man tar det "i ett svep" eller iaf. samma dag.
Efter vad jag har läst kan de billiga borrmaskinpumpar från BilTema som eg. inte tål olja/bensin klara en tömning, de går sönder sedan men de fungerar länga nog till att tömma om man tar det "i ett svep" eller iaf. samma dag.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag borrade hål i botten på tanken och lyfte upp den några cm i andra änden, fick ut allting, men det förutsätter ju att tanken ska skrotas givetvis.
PS: Se gärna upp med de sista 40 litrarna eftersom det kan vara en hel del "klet" på botten i tanken.
PS: Se gärna upp med de sista 40 litrarna eftersom det kan vara en hel del "klet" på botten i tanken.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Förmodar att tanken står nere i en källare och då är det bäst att ha 20 liters dunkar för att lätt kunna bära upp dem.Ett eller två fat utanför på en bilkärra som du sen fyller på med dunkarna.Finns fatpump att köpa på t.ex.Jula, som kostar 249-289kr eller en hävertpump för 99kr.Pumparna kan du sen använda för att pumpa oljan från faten till din tank.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Så här som jag gjorde var att bara lossnade bort mätklocka som sitter ovanpå och tog jag en vp-rör och vattenslang ligger parallell och band med buntband och stoppade in där mätklock hål. Så att det vp-rör bli rak när man böjer eftersom ca halv meter fritthöjd till tak.
och skruva fast borrpump på en trä platta.
Och jag fick/lånade dunkar av mina vänner.
Sen bara att trycka på borrmaskin tills strax full dunkan och släpp pekfinger flytta slang till nästa dunkan. Därefter färdig och satt tillbaka mätklockan och det lukt knappt inte så illa. Hade källarefönster öppnade pga gasång så låt fönster vara öppna hela dag.
Så det var helt enkel. Olje gav jag till min farsan att elda upp resten.
Sen kan du när du vill börja såga tanken efter bröllop.
Ps Lyfta lite tank så att olja ska rinna där hörnet på samma var mätklocka sitter.
och skruva fast borrpump på en trä platta.
Och jag fick/lånade dunkar av mina vänner.
Sen bara att trycka på borrmaskin tills strax full dunkan och släpp pekfinger flytta slang till nästa dunkan. Därefter färdig och satt tillbaka mätklockan och det lukt knappt inte så illa. Hade källarefönster öppnade pga gasång så låt fönster vara öppna hela dag.
Så det var helt enkel. Olje gav jag till min farsan att elda upp resten.
Sen kan du när du vill börja såga tanken efter bröllop.
Ps Lyfta lite tank så att olja ska rinna där hörnet på samma var mätklocka sitter.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star