Brandskyddskontroll!!

Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Brandskyddskontroll!!

Inlägg av Brynäs »

Hade sotarchefen hemma idag för en brandskyddskontroll tog 15min och räkningen väntar jag på.
Eftersom brandskyddskontroll har införts för alla med primära eldstäder pellets,ved osv. Så har man beslutat att detta skall göras varannat år.
Installerade pellets i April 2006 då utfördes en grundlig kontroll av panna,brännare skorsten rökanaler och allt möjligt runt om som stegen till taket stegen på taket osv.
Visst allt detta är okey om man har börjat med något nytt byggt om eller något som påverkar den primära värmekällan.
Men jag fattar inte varför man ska göra detta vartannat år om man inte har gjort något av ovanstående.
Det tog 15 min att fastställa att allt är som det var 2006 och för detta ska man betala en summa som jag inte kunde få reda på eftersom det verkar som priset inte är fastställt än.
Om ca: en månad så skall sotarn komma tillbaka och göra den regelbundna sotningen av skorstenen och pannan om inte det infaller precis dagen efter att jag har sotat ur pannan komplett och rökgas kanalerna fram till skorstenen och för detta skall jag likaså betala.
Varför kan de inte göra detta samtidigt??
Varje gång de skall göra detta så tar man ledigt från jobbet två timmar ryker och inte fan får man betalt för detta.
Kan låta gnälligt men jag tycker att det har gått lite för långt.
Är detta bara för att de skall kompesera bortfallet av sotningen eftersom man kan genomföra sotningen själv och nu har de inte så mycket att göra?
Vad tycker ni??
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag håller med.Detta är ju helt sjukt.

Varför skall dom komma varannat år?

Ett tips är att kolla hur lång tid det tar.Det är vist vanligt att dom lägger på några minuter...
Nä det enda man kan göra är att börja sota själv,Och det har jag börjat göra!
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Att gå från att inte ha brandskyddskontroll alls till att göra den vartannat år är helt sjukt. Ansvaret för branskyddet ligger ändå på fastighetsägaren, ge oss lite förtroende då snälla kontrollsverige!

Att de inte sotar samtidigt är bla för att de inte ska smutsa ner i huset och det kan jag ha förståellse för. Ska de göra det ordentligt så ska de gå igenom hela huset, in i garderober, klädkammare mm. Dessutom tror jag att det krävs högre utbildning för kontrollen.

Att sota själv är bara lönt. Man slipper ändå inte branskyddskontrollen och jag inbillar mig att man får en mycket nogrannare kontroll om man är wsjälvsotare. Och om det skulle hända något så gäller det att du har ordentligt på fötterna, för räkna med att du kommer att bli ordentligt synad. Du ska tex kunna visa protokoll på när och var du sotat. För pelletseldare eller myseldare är det ändå inte så mycket pengar det rör sig om, för vedeldare kanske det är lite mer.

mvh
Senast redigerad av Shakespeare den tis 18 mar, 2008 09:53, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Verkar som en del kommuner är "riktigt" ordentliga när det gäller brandskyddskontrollerna, redan två stycken kontroller.

Jag har ännu inte haft den första kontrollen........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Hos mig sker sotning och brandskyddskontroll samtidigt. Det framgår av räkningen.
Jag har iofs inte märkt av själva kontrollen och har inte fått något protokoll.

Jag tror att även tidigare så "ingick" brandskyddskontroll vid ordinarie sotning för jag har (mitt förra hus) fått kommentarer från sotaren t,ex har vi diskuterat dörrar/brandklasser osv. Skillnaden verkar vara att man skapat "begreppet" brandskyddkontroll. Förmodligen pga självsotning.

Rättelse:
Jag har fått protokoll (hustrun hade lagt beslag på det och satt det i en pärm)

Det verkar skilja otroligt på nivån vid brandskyddskontrollerna beroende på var man bor
Min panna står i en helt öppen källare med t,ex en trappa i trä bara 1,5 m bort, pellets och ved 2 m bort, mattor precis intill o,s,v,. Jag hade räknat med att få göra lite ombyggningar (ommöbleringar) efter kontrollen men de var helt nöjda som det var.
Senast redigerad av Rayyan den tis 18 mar, 2008 09:26, redigerad totalt 3 gång.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Branskyddskontrollen ska väl vara genomförd senast 2007 för de som eldar med fastbränsle?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jo det trodde jag också men än har ingen varait här och gjort någon brandskyddskontroll.

Och sotarräkningen har inte ökat eller fått något tillägg om att kontroll har utförts.......

Tror att min kommun har "vaknat" sent om detta med kontroller.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jag läste någon artikel om att vissa komuner låg efter då det inte fanns folk som fick utföra brandskyddskontrollen.

Jag råder alla att börja sota själv!

Det enda sotaren kollar på brandskyddskontrollen är att du har fyllt i prottokollet när du har sotat. Att betala 300-400 kr för att någon skall komma och släppa ner viskan och dra upp den igen är ju vansinne.Dessutom kan man vara tvungen att ta ut ledigt för att vara hemma när han gör det.
Jøtul I 520 FL
Gunnar A
Prima virke

Inlägg av Gunnar A »

Jag hade brandskyddskontroll av panna och kamin i maj förra året. I protokollet står det att pannan kollas vart fjärde år och kaminen vart åttonde. Detta i Västerås kommun. Kostade 1168:-. Sotning ingår inte i kontrollen.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Olja och gas -> vart fjärde år
fastbränsle -> vart annat år
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

I vår kommun gäller vart fjärde år, och då ingår sotning...

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Dave skrev:I vår kommun gäller vart fjärde år, och då ingår sotning...

MVH// Dave
Det kan inte stämma.Det är räddningsverket som har beslutat fristerna.Jag gissar att du inte har haft någon brandskyddskontroll ännu.

Titta här dave http://www.ale.se/webb/MoB.nsf/doc/6645 ... 7C00317C67
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Andreas Hansson skrev:
Dave skrev:I vår kommun gäller vart fjärde år, och då ingår sotning...

MVH// Dave
Det kan inte stämma.Det är räddningsverket som har beslutat fristerna.Jag gissar att du inte har haft någon brandskyddskontroll ännu.

Titta här dave http://www.ale.se/webb/MoB.nsf/doc/6645 ... 7C00317C67
Fel gissat , hade min tredje i höstas...sotar(from. 1/3-08 själv också, bara som tillägg.
Håller med om att det är knepigt hur mycket det kan skilja.. 8)

MVH// Dave
Senast redigerad av Dave den tis 18 mar, 2008 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Läste du länken?
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Nej , det behöver jag inte ...vet vad det står där .
Men vart fjärde år sa de när de var här senast... :shock:

MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar