Pellux och Ecotec A3

Skriv svar
anivision
Entusiast!

Pellux och Ecotec A3

Inlägg av anivision »

Jag har en Ecotec A3 sittandes i min oljepanna från 1965 (!) som dock fungerar klanderfritt. Men nu till sommaren ska jag byta ut den för annars så riskerar jag att den havererar mitt i kallaste vintern (nåja, kallt är väl för mycket sagt om vintrarna nuförtiden) och jag får ta vad min lokala handlare råkar ha på lager till ett dyrt pris dessutom. Med god planering och framförhållning tänkte jag spara några kronor och göra jobbet själv dessutom.

Jag tänkte ev köpa en Nibe Pellux till min Ecotec A3, och nu undrar jag om det finns någon som har denna kombinationen och som kan tala om för mig om dessa passar/fungerar bra tillsammans?
Är man tvungen att modifiera pannan något eller är det "bara" att sätta dit brännaren?
Distanstos eller rätt på luckan?

Många frågor men jag tänkte att om det finns någonstans det kan finnas svar, så är det väl här...

mvh Kent
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Pellux har tydligen distanser för brännaren,men frågan är om du kan använda en uppåtbrinnande brännare i den pannan
misstänker den kommer för nära vattenmantelen,det är bara ett antagande, känner ej till pannan i detalj
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Tutte Gustav skrev:Pellux har tydligen distanser för brännaren,men frågan är om du kan använda en uppåtbrinnande brännare i den pannan
misstänker den kommer för nära vattenmantelen,det är bara ett antagande, känner ej till pannan i detalj
Nibes pb10 brinner ju framåt/snett uppåt och säljs ju i kombination med pelluxen. Men det kanske är helt annorlunda med rent uppåtbrinnande?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Tack för era svar.
Jag hoppas ändå att det är nån här på forumet som har denna kombinationen som kanske kunde dela med sig av sina erfarenheter.

I annat fall kanske en Effekta 220 skulle vara ett alternativ. Den har ingen elpatron dock :( och så tycker jag att det verkar vara bökigt att behöva ta ur brännaren om man ska tömma askan.
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

anivision skrev:Tack för era svar.
Jag hoppas ändå att det är nån här på forumet som har denna kombinationen som kanske kunde dela med sig av sina erfarenheter.

I annat fall kanske en Effekta 220 skulle vara ett alternativ. Den har ingen elpatron dock :( och så tycker jag att det verkar vara bökigt att behöva ta ur brännaren om man ska tömma askan.
Ta ur brännaren före sotning??
Ingen elpatron??

http://www.effecta.se/effecta/index.php ... der&view=3
http://www.af-energiteknik.se/AF%20Till ... 2%2011.pdf

Som sagt det är bara att tuta och köra....Välja och vraka :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

kolla på länken om brännare till pellux, vad jag förstår så går det ej med uppåtbrinnande
däremot med framåt o snett uppåt

http://iframe.nibe.se/epi/iframes/pellux.asp#

skall du montera själv sä finns det ett bra allternativ i Roslagsbrännaren all el är färdigkopplad för anslutning tiil väggutag,en enkel o fuktionell brännare, titta in på deras hemsida

http://www.roslagsbrannaren.se/
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

Nu såg jag i en PDF-fil från effecta.se att den levereras med en elpatron, men fortfarande kvarstår problemet med att man måste svänga ut hela luckan som brännaren sitter fast i för att kunna aska ur den. Asklådan skulle i mitt tycke vara separat utdragbar för tömmning. :(

Nåväl, dock ingen som har en Ecotec A3 i en Pellux var det verkar... så det lutar åt en Effecta i alla fall. Med autosotning av turbulatorerna har jag fått ett pris på lite drygt 26000:-, är det ok?
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

anivision skrev:Med autosotning av turbulatorerna har jag fått ett pris på lite drygt 26000:-, är det ok?
Läs gärna runt i forumet också ang detta med automatsotning. Kolla gärna denna tråd: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7979
Tro inte att du slipper sotningen i pannan för att du har automatsotning av turbulatorerna. Ett tips bara. Många missar detta.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Just det, "automatsotning" betyder egentligen "skakar av det värsta bara"
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Pellux och Ecotec A3

Inlägg av André »

anivision skrev:
Jag tänkte ev köpa en Nibe Pellux till min Ecotec A3, och nu undrar jag om det finns någon som har denna kombinationen och som kan tala om för mig om dessa passar/fungerar bra tillsammans?
Är man tvungen att modifiera pannan något eller är det "bara" att sätta dit brännaren?
Distanstos eller rätt på luckan?

Många frågor men jag tänkte att om det finns någonstans det kan finnas svar, så är det väl här...

mvh Kent
Det ska bara va att bulta dit brännaren på luckan..
Distanstos behöv vid framåt/snett uppåt brinnande brännare om man kör på högre effekt än 16 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar