Soteld efter att sotaren varit och sotat

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Peter_86
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 13 mar, 2008 19:57
Ort: Smedjebacken

Soteld efter att sotaren varit och sotat

Inlägg av Peter_86 »

Hejsan.

som rubriken lyder så fick vi soteld efter att sotaren varit hemma hos oss och sotat.
För det första så hade vi inte fått någon brev om att han skulle komma den dagen, så jag satte igång och eldade på morgonen.
När sotaren var klar och åkt så gick jag ner och skulle ta bort tjäran ur
pannan. Upptäkte då att det glödde rejält i röret i skortstenen.
Han nämnde bara att jag hade haft mycket tjära i skortstenen, men inte att han lämnat en stor glödande klump!
Ringde till sotarmästaren, som undrade vad fan han skulle göra åt det.
Jag lyckades efter en stunds diskussion få nummret till sotaren som var här. Han fick komma och sota ur skortstenen tre gånger till för att det skulle bli rent.
Efter en vecka så dimper det ner en räkning på 1000kr

Jag har alltså fått betala för att han inte gjort riktigt rent på en gång?
Har hört mig för vad andra betalar för en vanlig sotning och det brukar ligga runt 400.
Är det rimligt att jag ska behöva betala så mycket?
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Att ta bort hårda avlagringar och blanksot ingår inte i normal sotning.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Du måste elda väldigt fel för att få det här problemet.
Sotarn gjorde nog som han ska och (som bonus till dig) meddelade dig att det finns ett bekymmer som du måste åtgärda. Sotningen är nog inte huvudproblemet utan snarare hanteringen av anläggningen.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Sotaren skall naturligtvis tala om när han kommer så att panna o skorsten
är kall

han skulle helt klart tagit bort den glödande klumpen o meddelat fastighetsägaren om detta

Något ansvar får väl även en sotare ha
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Tyvärr så finns det mer eller mindre kunniga sotare.
Vid den årliga sotningen kommer oftast en ung kille och gör som "Hjalmar Bergström" dvs stäpper ner lodet en gång och betraktar allt som klart, Kanske blev din sotaren purken när anläggningen var "nyeldad"
Däremot så krävs det lite mer när det är fråga om återkommande brandskyddskontroll.
Verkar klantigt av sotaren att lämna en tjärad skorsten med glöd ändå.

Har för övrigt fått sotningen utförd med pannan i full gång (-30 ute och var tvungen att elda) han sa bara "det är lugn jag fixardet ändå" kvalitet på den sotningen var nog bara att skriva protokollet
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Jag råder dej till att börja sota själv. :( Lätt som en plätt! :D 1 Ringa kommunen beställa blankett. 2 Fylla i blankett uppgifter om panna skorsten mm. 3 Skicka blankett till Brandförsvaret. 3 Man får ett positivt beslut hem i brevlådan. 4 Åka till Jula eller Clas i Insjön och inhandla Viska och annan nödvändig utrustning.5Bara köra igång och sota själv och föra loggbok som man ska kunna visa upp vid den obligatoriska 2års brandskyddskontrollen.Man ska inte dra alla hantverkare under en kam men tyvärr så är nog många så som ovan.Ja har iallafall tröttnat på min. :? :) :)
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Matab skrev:Jag råder dej till att börja sota själv. :( Lätt som en plätt! :D 1 Ringa kommunen beställa blankett. 2 Fylla i blankett uppgifter om panna skorsten mm. 3 Skicka blankett till Brandförsvaret. 3 Man får ett positivt beslut hem i brevlådan. 4 Åka till Jula eller Clas i Insjön och inhandla Viska och annan nödvändig utrustning.5Bara köra igång och sota själv och föra loggbok som man ska kunna visa upp vid den obligatoriska 2års brandskyddskontrollen.Man ska inte dra alla hantverkare under en kam men tyvärr så är nog många så som ovan.Ja har iallafall tröttnat på min. :? :) :)
Att bara skriva på en blankett fungerar inte i alla kommuner. Här i Ö-vik var jag tvungen att gå en liten kurs på 4h och betala 800kr(!) för detta för att få sota själv...
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Min skorsten har dom glömt bort att sota, dom har inte
vart hit på 2,5 år :shock: jag ringde till sotar föreningen
o sa att har dom inte vart hit på 2,5 år behöver dom inte komma
i fortsättningen heller...

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Okej verkar skillja från kommun mitt gällde Norrköpings. :) :)
Skriv svar