Temperatur i skorstenstoppen.
Temperatur i skorstenstoppen.
Hej vänner.
Hur farligt är det med för låg temp i skorstenens topp?
Med nysotad panna och pelletseldning ligger tempen i skorstenstoppen (1 m ner) på ca 50 C.
Skorstenen är ca 7 m.
Har draglucka Z 150 (köpt av Ruben så klart) inställd på lägsta, ca 9 Pa och den reglerar och håller ca 30-50% öppet under tiden som brännaren går.
Skorstenen är av "insatstyp" vet inte märke eller modell men det är som keramikrör staplade på varandra och sedan inmurade så det ser ut som en vanlig skorsten. Innerdiameter på insatsrören är 200 mm.
Kör normalt på ca 15 kW men kan höja till 20 kW och kanske tempen stiger lite. Vad har ni för råd/info?
Jag har inte sett tecken på skador ännu men...
Hur farligt är det med för låg temp i skorstenens topp?
Med nysotad panna och pelletseldning ligger tempen i skorstenstoppen (1 m ner) på ca 50 C.
Skorstenen är ca 7 m.
Har draglucka Z 150 (köpt av Ruben så klart) inställd på lägsta, ca 9 Pa och den reglerar och håller ca 30-50% öppet under tiden som brännaren går.
Skorstenen är av "insatstyp" vet inte märke eller modell men det är som keramikrör staplade på varandra och sedan inmurade så det ser ut som en vanlig skorsten. Innerdiameter på insatsrören är 200 mm.
Kör normalt på ca 15 kW men kan höja till 20 kW och kanske tempen stiger lite. Vad har ni för råd/info?
Jag har inte sett tecken på skador ännu men...
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Svårt att säga. har du kondens i skorstenen så är det för låg temp om den nu inte råkar vara av syrafast material.
Vissa skorstenar har problem med kondensutfällning även när temperaturen ligger över rekommenderat värde.
Andra får inte detta trots att de ligger betydligt under.
Jag tror att ventilationen av skorstenen är betydligt viktigare än den exakta temperaturen.
Vissa skorstenar har problem med kondensutfällning även när temperaturen ligger över rekommenderat värde.
Jag tror att ventilationen av skorstenen är betydligt viktigare än den exakta temperaturen.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
OPEC skrev:Svårt att säga. har du kondens i skorstenen så är det för låg temp om den nu inte råkar vara av syrafast material.
Hej
Lite tips som kan vara bra att veta,
Dragbegränsaren ökar luftens volym igenom skorstenen, kort betyder det att rökgaserna innehålle lägre fukt efter som dragbegränsare späder ut med torrare luft + att denna värms upp av rökgastemeperaturen och som i sin tur klarar lägre temperatur än de rekomenderade 60°C mätt 60 cm ner i skorstenen mätt i från toppen utan att kondensera.
Men för att vara 100% säker!
Så är en koll så inte kondens bildas ändå på plats.
det är en billig insats i förebyggande syfte !
Lätta skorstenar blir fortare varma trots låg temeratur och ger dessa ofta mindre risk för kondens.
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Det som händer är att det vid förbränning bildas mycket kondens.
Vädringen av skorstenen håller inte alls så fuktmättad luft, därvid kan man hålla lägre temperatur utan utfällning.
Se på en nystratad bil, det formligen sprutar vatten ur avgasröret.
Detta kommer ifrån förbränningen.
Vädringen av skorstenen håller inte alls så fuktmättad luft, därvid kan man hålla lägre temperatur utan utfällning.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Hej allaOPEC skrev:Det som händer är att det vid förbränning bildas mycket kondens.
Jag vill bara påpeka att skorstenen behöver ett bra regnskydd
för att inte fungera som regnmätare, inte lite fukt som rengn o blötväder
medför, här kan fuktskader på skorstenen också uppstå.
( ovanligt blöt väderlek ! )
MVH
Ruben
-
- Prima virke
Regnskydd låter bra, men hur ska det se ut?
Finns det nån färdig lösning eller kan man själv snickra/svetsa ihop ett litet paraply över insatsröret?
Det finns ju en typ av halvbåge som marknadsförs i Viivilla-tidningen (med argumentet att köp en sån när du kör med fjärrvärme för annars luckras skorstenen upp och rasar. njaa något förenklat iaf) är det en sådan som du menar Ruben?
Har sett att det droppat in i pannrummet från röret när det tokregnat, så visst blir jag lite orolig.
Finns det nån färdig lösning eller kan man själv snickra/svetsa ihop ett litet paraply över insatsröret?
Det finns ju en typ av halvbåge som marknadsförs i Viivilla-tidningen (med argumentet att köp en sån när du kör med fjärrvärme för annars luckras skorstenen upp och rasar. njaa något förenklat iaf) är det en sådan som du menar Ruben?
Har sett att det droppat in i pannrummet från röret när det tokregnat, så visst blir jag lite orolig.
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
Här finns lite olika varianter att ta till, det viktiga är att skorstens toppen/kronan skyddas emot regnvatten också!
Utförandet kan variera lite beroende på om skorstenen är rund / fyrkantig
/ rektangulär stor eller liten.
Som du nämnde har "vi i villa" en bild på halvrund populär modell av skostens huv som fungerar bra.
Äldre hus/torp kan ha en flat stenhäll vilande på hörnstenar som regnskydd, man kan även gjuta en stenhäll med vatten tätnings medel i
typ "sika" men den bör ligga stadigt för att klara stormar.
MVH
Ruben
Hej alla
Skorstenhuv brukar även öka draget, bra att tänka på.
Om nu draget skulle öka med skorstens huv betyder det att
skorstenen snabbare kommer upp i temeratur även här är det posetivt
ur motverkan av kondens vid låg temeratur.
Och det ger ännu en anledning att installera en bra dragbegränsare!
Bättre eller snabbare bra drag är gynsamt varje gång man nytänder/uppstart av pannan / anläggningen, bra drag hjälper till att få upp förbränningstemperaturen som ger bättre förbränning snabbare.
MVH
Ruben
Skorstenhuv brukar även öka draget, bra att tänka på.
Om nu draget skulle öka med skorstens huv betyder det att
skorstenen snabbare kommer upp i temeratur även här är det posetivt
ur motverkan av kondens vid låg temeratur.
Och det ger ännu en anledning att installera en bra dragbegränsare!
Bättre eller snabbare bra drag är gynsamt varje gång man nytänder/uppstart av pannan / anläggningen, bra drag hjälper till att få upp förbränningstemperaturen som ger bättre förbränning snabbare.
MVH
Ruben
Om ni nu ska ha en skorstenshuv så se till att den lätt går att ta bort eller fälla upp, annars blir sotaren grinig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumshärskare!
Att draget skulle öka med en skorstenshuv sade min sotare att det inte stämde. Huven blir som ett motstånd för rökgaserna..OPEC skrev:Skrstenhuv brukar även öka draget, bra att tänka på.
Han tyckte att skorstens huv bara var nått som man hittat på för att skrämma villa ägare och klämma dom på pengar?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Jag har ingen aning, men jag har ingen huv på min skorsten och den är 55 år gammal nu och fortfarande i fint skick i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
-
- Pannrumshärskare!
http://www.skorstensskydd.se/?gclid=CMP ... MAod0HO5BA
Om inte huven nödvändigtvis ger bättre drag?så verkar den hålla bort fåglarnas nödighet....
Mvh ronald
Om inte huven nödvändigtvis ger bättre drag?så verkar den hålla bort fåglarnas nödighet....

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Stor entusiast!