Sotning av skorstenen
Sotning av skorstenen
Hej
Hur ofta behöver man sota skorstenen, jag installerade en Janfire för 18 månader sen, gör av med 5 ton per år. kommunen rekommenderar
2 ggr per år. Är det nödvändigt?
Hur ofta behöver man sota skorstenen, jag installerade en Janfire för 18 månader sen, gör av med 5 ton per år. kommunen rekommenderar
Janfire okt 2006
-
- Pannrumstomte!
Är det bara en rekomendation från kommunen så kan du välja att bara sota en gång per år men är det ett krav så måste du följa det. Kommunen kan ställa hårdare krav än räddningsverkets rekomendationer.
Jag kan tänka mig att vissa skorstenar borde sotas oftare än en gång per år.
mvh
Jag kan tänka mig att vissa skorstenar borde sotas oftare än en gång per år.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Tyvärr Lotta så får vi leva med 2 ggr/år har frågat sotaren om det även var nödvändigt Till och med när jag körde på elberedaren hela vårsommarperioden..
Det skulle sotas 2 ggr ....
Sen Lotta får du inte glömma "Superkollen"vartannat år a 950 kr(Brandskyddskontroll)
Mvh ronald
Sen Lotta får du inte glömma "Superkollen"vartannat år a 950 kr(Brandskyddskontroll)
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Re: Sotning av skorstenen
Börja sota själv, det bli bätre så...Lotta skrev:Hej

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Men det beror på hur "snabb" kommunen är........ Jag väntar fortfarande på den första kollen.........ronald skrev:Sen Lotta får du inte glömma "Superkollen"vartannat år a 950 kr(Brandskyddskontroll)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
I Sundsvall är dom snabba i alla fall när den enskilde skall stå för kalaset...Roli skrev:Men det beror på hur "snabb" kommunen är........ Jag väntar fortfarande på den första kollen.........ronald skrev:Sen Lotta får du inte glömma "Superkollen"vartannat år a 950 kr(Brandskyddskontroll)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Man kanske skall fråga kommunen istället för sotarn eftersom han tjänar på att sota så ofta som möjligt. Iofs så spelar det säkert ingen roll eftersom sotarn oftast är svåger med nåt kommunalråd.ronald skrev:Tyvärr Lotta så får vi leva med 2 ggr/år har frågat sotaren om det även var nödvändigt Till och med när jag körde på elberedaren hela vårsommarperioden..
Mvh ronald

CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25