Jag har på flera ställen här hört folk säga att vid installation skall man göra ett efterbesök efter ett tag och justera anläggningen.
Min installatör säger "Nej, det skall bli rätt inställt från början, men får du problem kommer vi att avhjälpa det". Jag får nog erkänna att det låter vettigt.
Vad är poängen med efterbesöket? Vilka förändringar sker under drift som gör att man behöver efterjustera?
Vilken nytta gör efterbesöket?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm
Ja du de kan man ju undra..??
Hade mitt efterbesök idag allt va då som vid första justeringen..(men vi byggde om förådskruven med två öppningar)
Co låg på 10% o draget på 1 mm/vp detta va som vid installationen..
Jag frågade om de igentligen behövdes efterbesök..
De va endast om man installerat i en panna som man eldat ved som de ä mycke skit i som de kunde va bra att göra en efter koll..
Men de ä klart att de inte ä helt fel me efterkoll..
Ja du de kan man ju undra..??

Hade mitt efterbesök idag allt va då som vid första justeringen..(men vi byggde om förådskruven med två öppningar)
Co låg på 10% o draget på 1 mm/vp detta va som vid installationen..
Jag frågade om de igentligen behövdes efterbesök..
De va endast om man installerat i en panna som man eldat ved som de ä mycke skit i som de kunde va bra att göra en efter koll..
Men de ä klart att de inte ä helt fel me efterkoll..

Senast redigerad av André den ons 16 mar, 2005 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej
Den största nyttan med kundbesöket är att det är då kunderna kommit på alla frågorna, trots att man gått igenom det vid uppstarten.
Jag går då igenom en rengöring av brännare och panna. Som jag ser det är det bättre att göra en "riktig" rengöring av brännare och panna då man ser var askan samlas osv, istället för att "simulera" det på en ren panna.
Rökgasmätning nr två gör jag vid återbesöket, för att se att allt är i sin ordning.
Tänk på att de flesta kunderna knappt har öppnat luckorna på sina oljepannor, och att elda pellets ställer ju lite andra krav.
Jag ser det som en trygghet för kunden att de vet att jag kommer tillbaka efter två-fyra veckor då det är dags att göra rent i pannan, och då kan man ställa sina frågor i lugn och ro i pannrummet.
För en pelletseldare som är lite mer entusiast(som de flesta på forumet???) är det ju busenkelt att hantera en pelletsanläggning, och då kan ett återbesök vara onödigt, eftersom man redan gått igenom allt som har med brännare och panna att göra !
Självklart går jag igenom allt detta vid uppstarten, men det är svårt att ta till sig all information när man har en ny fin brännare i pannan...
Så tänker iallafall jag då det gäller återbesök.
Den största nyttan med kundbesöket är att det är då kunderna kommit på alla frågorna, trots att man gått igenom det vid uppstarten.
Jag går då igenom en rengöring av brännare och panna. Som jag ser det är det bättre att göra en "riktig" rengöring av brännare och panna då man ser var askan samlas osv, istället för att "simulera" det på en ren panna.
Rökgasmätning nr två gör jag vid återbesöket, för att se att allt är i sin ordning.
Tänk på att de flesta kunderna knappt har öppnat luckorna på sina oljepannor, och att elda pellets ställer ju lite andra krav.
Jag ser det som en trygghet för kunden att de vet att jag kommer tillbaka efter två-fyra veckor då det är dags att göra rent i pannan, och då kan man ställa sina frågor i lugn och ro i pannrummet.
För en pelletseldare som är lite mer entusiast(som de flesta på forumet???) är det ju busenkelt att hantera en pelletsanläggning, och då kan ett återbesök vara onödigt, eftersom man redan gått igenom allt som har med brännare och panna att göra !
Självklart går jag igenom allt detta vid uppstarten, men det är svårt att ta till sig all information när man har en ny fin brännare i pannan...
Så tänker iallafall jag då det gäller återbesök.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Hej!
Tyckte efterbessöket var guld!
Som MatsH påpekar, det är då man kört ett tag och ser vad det är man
behöver fråga om och vad man har för olika funderingar.
Dessutom kändes det tryggt att installatören återigen mäter upp alla värden
så att man får svart på vitt att allt är ok!
Men det är klart, har man kört pellets tidigare kanske det inte är nödvändigt !?!?
Tyckte efterbessöket var guld!
Som MatsH påpekar, det är då man kört ett tag och ser vad det är man
behöver fråga om och vad man har för olika funderingar.
Dessutom kändes det tryggt att installatören återigen mäter upp alla värden
så att man får svart på vitt att allt är ok!
Men det är klart, har man kört pellets tidigare kanske det inte är nödvändigt !?!?
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Jag tolkar den allmänna meningen som att efterbesöket är lite fjäsk för kunden samt tillfälle att ställa frågor. Je je, hur man sotar pannan har jag själv räknat ut, och ev övriga frågor kan jag ta på mailen!
Jag var uppe vid anläggningen igår och tittade för första gången, Thermia-brännare i Duplomat-panna från 72, veckoförråd, säckad pellets. Såg ju snyggt och prydligt ut. Synd att det inte fanns någon rolig aktivitet att göra, den bara stod och gick liksom. Jag hällde på ett par säckar i förrådet iallafall.
Köpte olja till det andra huset igår. Argh. 8000/m3. Argh. Det blir ny panna till sommaren, lutar åt Focus P30. Undrar om man kan köra pellets i Polimex-pannorna, billiga var de iaf.
Jag var uppe vid anläggningen igår och tittade för första gången, Thermia-brännare i Duplomat-panna från 72, veckoförråd, säckad pellets. Såg ju snyggt och prydligt ut. Synd att det inte fanns någon rolig aktivitet att göra, den bara stod och gick liksom. Jag hällde på ett par säckar i förrådet iallafall.
Köpte olja till det andra huset igår. Argh. 8000/m3. Argh. Det blir ny panna till sommaren, lutar åt Focus P30. Undrar om man kan köra pellets i Polimex-pannorna, billiga var de iaf.