Grovdammsugare som kan suga aska?

holyanna
Fröträd

Grovdammsugare som kan suga aska?

Inlägg av holyanna »

I ett år har vi använt en grovavskiljare som är som en tunna med en "sil" av metall i, ungefär i stil med en sil man har i köket. Till den hade vi en billig dammsugare. Efter ett år har nu dammsugaren lagt av.

Jag har läst om "grovis", både bra och dåligt, och Altbergs askfälla, både bra och dåligt. Finns det inte någon grovdammsugare man kan använda, antingen tillsammans med grovavskiljaren eller utan? Bevisligen förljer den finaste askan med in i dammsugaren och förstör motorn, och det har jag läst klagomål på för både Grovis och Altbergs.

Finns det ingen produkt som fungerar helt bra, utan en massa problem? Vi vill inte köpa nya grejer för att de gamla går sönder av den fina askan... Letar efter en pålitlig grovdammsugare, men hittar inget?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ska man vara säker så får man ha antingen en grovdammsugare som inte drar luften genom motorn.

Eller ett vattenfilter..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Skulle du kunna ge ett exempel på en sådan dammsugare? Jag vet inte hur man får fram hur olika dammsugare fungerar.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Om du inte själv har sökt upp detta under SÖK,så finns det lite diskussion här.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... dammsugare

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... dammsugare
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Finns en del på forumet som använder Classes grovdammsugare...funkar tydligen bra, fast den väsnas en del, tror att de har en grovis först.

Själv använder jag en Nilfisk med Rustas askfälla med flamsäkert filter, har funkat dunder i 5 år :D

MVH // Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Tack för länkarna, jag hade redan läst de trådarna. Vi har kollat runt lite och förmodligen kommer vi att införskaffa en grovis (399 kr) och den minsta grovdammsugaren från Kärcher, som kostar under 600. Får hoppas att det funkar, det blir ju ingen förskräcklig utgift.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Kan du inte fråga dina vänner efter kasserade apparater. Det är med dammisar som med rakapparater, en del köper nytt varje år vare sig det behövs eller inte.
Här finns ett återvinningshus som man lägger diverse avfall i. Där ligger det nästan alltid begagnade dammsugare. Brukar ta en sådan och koppla till grovisen. När den blivit smutsig och otrevlig går jag till återvinningshuset och byter till en snyggare.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Tack för tipset, det tänkte jag inte på...! Kanske kan vara värt att kolla. Inte för att här är något återvinningsställe av den typen...
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag har tittat på t.ex. Kärchers hemsida på deras grovdammsugare men de verkar inte ha någon som kan suga aska utan askfälla, åtminstone skriver de inte det, tvärtom så finns askfälla som tillbehör till samtliga inklusive deras värstingmaskiner.
För min del kvarstår frågan om det faktiskt finns någon grovdammsugare på marknaden som suger aska utan extra askfälla?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Sotarna (i alla fall dom som kommer hem till mig) har nån stor, rostfri dammsugare som dom använder. Vet inte fabrikat men att döma av utsidans renhet på dom jag sett så håller dom nog rätt så många år.

Ska kolla om jag kan få tag på mer info...

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Kolla på www.sotarverktyg.se
Där handlar många sotare sina grejer.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Precis sån som finns där är det dom har!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Fast när sotaren var hos mig sist kom han för tidigt, så jag hade precis stängt av pelletsbrännaren (kanske en halvtimme innan han kom). Han lät faktiskt lite orolig, och sa att om det kom in något brinnande i hans dammsugare skulle den spruta ut aska i hela rummet. Den var stor och rostfri, i varje fall på utsidan. Verkade dock inte helt flamsäker...
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

holyanna skrev:Tack för länkarna, jag hade redan läst de trådarna. Vi har kollat runt lite och förmodligen kommer vi att införskaffa en grovis (399 kr) och den minsta grovdammsugaren från Kärcher, som kostar under 600. Får hoppas att det funkar, det blir ju ingen förskräcklig utgift.
Kan bara ge ett tips ang billiga grovdammsugaren från Kärcher, satsa på den något dyrare modellen med "alu-behållare", köpte den billigaste och det är inget fel att suga aska med den, men plastbehållaren är väl ömtålig, har fått sprickor i den fler gånger... annars som sagt så funkar den klockrent....
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar