Koppla 2 tankar till kombipanna

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Tompamannen
Prima virke

Koppla 2 tankar till kombipanna

Inlägg av Tompamannen »

Jag har en Nibe Alpha Combi som jag tänkte börja elda ved i. Har några frågor kring detta. Ska köpa 2st 500-liters tankar från Rinkabyrör.

1. På sidan av pannan (ett längst upp och ett längst ned) finns två uttag som benämns "hetvattenuttag" resp. "hetvattenretur". Är det här som laddomaten ska kopplas?

2. Behöver man fundera på att det kan bildas luftfickor när man drar rören eller drar man dom upp till taket och sedan ned till tankarna?
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

1. Japp
det finns anslutningar på båda sidor om pannan så man kan välja den sida som är lämpligast.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Oh ja, du måste tänka på att det kan bildas luftfickor!!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
heddan
Ungskog

Inlägg av heddan »

Se till att röret som går från övre delen av pannan till tanken stiger oavbrutet mot tanken, och led inte in det i toppen på tanken utan högst upp på sidan. Sätt sedan en säkerhetsventil i toppen på tanken, så har du skapat en perfekt luftfångare i toppen på tanken som du kan tömma mha säkerhetsventilen.

I övrigt skall du dra rören så rakt som möjligt occh inte upp i taket och ner igen för att inte förhindra möjligheten till självcirkulation vid ev. strömavbrott.
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Men alltså, det övre uttaget på pannan sitter ju på en meters höjd. Tankarna som jag tänkte köpa är 170cm höga. Pannan står mot en vägg och tankarna ska jag ha mot väggen mitt emot. Blir lite bökigt att krypa under ett rör som korsar mitt i pannrummet på 1,2-1,3 meters höjd :lol:
heddan
Ungskog

Inlägg av heddan »

Det du måste tänka på är att luften frigörs i pannan och kommer smita ut genom det övre uttaget. Dra du det röret upp i taket och sedan ner mot tanken så kommer det jämt och ständigt fastna luft i det röret och hindra självcirkulationen. Om du har öppen expansion så är det lämpligt att du ansluter den på det rörets högsta läge, då går all luft ut genom expansionen och problemet är löst.

Tänk bara att luft är lättare än vatten, och luften kommer hela tiden fastna i rörens högsta läge, därför är det lämpligt att tankens topp är högsta läget. Där stör luften minst och är lätt att tömma ur.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Eller så får du sätta en luftfälla med auto-avluftare på högsta punkten... kostar lite till men löser ditt problem.

OBS det funkar INTE med en autoavluftare för radiatorkrets!! Den klarar inte flödet från en panna.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
heddan
Ungskog

Inlägg av heddan »

<Tompamannen>Hur har du tänkt dra det nedre röret? Det är inte lämpligt att dra upp det i taket utan det bör gå lågt hela vägen.
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Det nedre kan man ju dra utefter väggen på samma låga höjd hela vägen.
Jag tänkte på avluftning. Idag har jag kopplat 1,5-bars säkerhetsventilen i en av pannans expansionsanslutningar och på ett T-stycke under denna går till expansionskärlet.
Ni pratar om självcirkulation vid strömavbrott, är det endast då det är viktigt att bli kvitt luftfickorna? Vi har strömavbrott 1 gång var tredje-fjärde år ungefär. Jag ska även sätta in en SYR 3065 som tömmer pannan på varmvatten om tempen överskrider 95 grader för att slippa kokning. Behöver jag ändå oroa mig för luft i systemet?
heddan
Ungskog

Inlägg av heddan »

Har du öppet eller slutet expansionskärl?
Har du kommunalt eller enskilt vatten?
Hille
Prima virke

Inlägg av Hille »

Jag har samma problem med rördragningen
igår beställde jag en luftfälla med autoavluftning från din vvs butik (375 kr) den är 130 mm c rör till topp
/Thomas[/url]
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Jag har kommunalt vatten och slutet expansionssystem.
heddan
Ungskog

Inlägg av heddan »

Kommunalt vatten - då kommer nödkylningen att fungera. Har man enskilt vatten så är nödkylning ganska meningslöst vid strömavbrott. Och då är det ett absolut måste att självcirkulationen fungerar.

Slutet exp.kärl - Då bör du koppla som jag sa, säkerhetsventiler i toppen på tankarna. I uttaget högst upp på framsidan kopplar du in pannan. Och om du shuntar ut värmen från tanken skall den kopplas in ännu ett snäpp längre ner på tanken, detta för att slippa få luft in i radiatorsystemet. Annars får du hoppas att en luftfälla kan lösa luftproblemen som kommer att uppstå.
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Nya frågor kring min inkoppling.
1. Måste expansionskärlet ligga med på ledningen (det gula på bilden) som laddar tankarna eller kan jag koppla detta till sitt "egna" uttag på pannan?

2. Vad gäller med den röda ledningen på bilden? Måste man ha den?

Bild
Tompamannen
Prima virke

Inlägg av Tompamannen »

Jag hade tänkt mig koppla så här, är det helt tokigt?
Blått=expansionskärl
Brunt=panna
Grönt=1,5bars säkerhetsventil
Rött=automatluftare
Gult=laddomat
Grått=acc-tankar

Bild
Skriv svar