Detta problem har kanske inte med ecoFlexen att göra, men man vet ju aldrig om någon annan varit med om samma sak med samma panna...så.
Runt midnatt börjar mitt inkommande vattenrör att smälla, oregelbundet men kontinuerligt. Stänger jag av inkommande till pannan slutar det. Jag har ingen säkerhetsventil på varmvattnet. Finns det något i själva pannan som skulle kunna orsaka de här problemen?
Min gissning är att trycket i gatan (kommunalt vatten) ökar nånstans vid midnatt, nån annan förklaring på tidpunkten kan jag inte lista ut.
/joakim
Smällar i rören (EcoFlex)
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Varför inte ringa vattenleveratören och fråga?
När jag hade problem med ett pannans värmekrets bubblade fick jag följande tips från min rörkrökare. Häll i en flaska Yes för att bryta ytspänningen. Detta var dock för att undvika smällar när oljebrännaren värmde vattnet. Detta hjälper nog tyvärr inte dig då det verkar vara vv-kretsen du har problem med.
När jag hade problem med ett pannans värmekrets bubblade fick jag följande tips från min rörkrökare. Häll i en flaska Yes för att bryta ytspänningen. Detta var dock för att undvika smällar när oljebrännaren värmde vattnet. Detta hjälper nog tyvärr inte dig då det verkar vara vv-kretsen du har problem med.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator