Börja med pellets vad skall man tänka på
Börja med pellets vad skall man tänka på
Hej jag är helt ny på pellets.
Jag har tänkt hitta mig en begagnad pellets installation, jag har kikat på blocket och funnit en uppsjö av brännare och pannor och skruvar etc.
Vad är bässt. berätta och förklara.
Vanlig ved, kombipanna osv vad är bäst,finns det någon man skall undvika.
Vilken typ av brännare är bäst.
Vad behöver man, expantionskärl, acc tank, rörkopplingar osv. är det bässt att hitta en panna med varmvattenberedare i eller är det bäst utan,
har de flesta Elpatron eller måste man köpa till?
Är en panna från 90 lika bra som en från 00 osv. en vanlig på blocket verkar vara ctc 1100, är det en bra panna? eller finns det dem som är mer lämpad för pellets...
Jag är helt nollat på pellets så berätta gärna hur och vad ni skulle göra för installation om ni skulle skaffa en begagnad.
//Mvh Zeth
Jag har tänkt hitta mig en begagnad pellets installation, jag har kikat på blocket och funnit en uppsjö av brännare och pannor och skruvar etc.
Vad behöver man, expantionskärl, acc tank, rörkopplingar osv. är det bässt att hitta en panna med varmvattenberedare i eller är det bäst utan,
Är en panna från 90 lika bra som en från 00 osv. en vanlig på blocket verkar vara ctc 1100, är det en bra panna? eller finns det dem som är mer lämpad för pellets...
Jag är helt nollat på pellets så berätta gärna hur och vad ni skulle göra för installation om ni skulle skaffa en begagnad.
//Mvh Zeth
CTC Ecoflex eller Ariterm/Thermia Biomatic 20+ är bra pelletspannor. jag är ju dock lite partisk:)
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
ecoflex finns endast en beggad för typ 40. för mycket för mig
hade tänkte lägga ut kring 20, och som sagt hel installation. ink allt, alla är vi partisk.
Kom med mer förslag och förklara gärna och motivera varför osv.
//Mvh Zeth
Edit: Borttagning av direktcitering av ovanstående inlägg / moderator/ roli
hade tänkte lägga ut kring 20, och som sagt hel installation. ink allt, alla är vi partisk.
Kom med mer förslag och förklara gärna och motivera varför osv.
//Mvh Zeth
Edit: Borttagning av direktcitering av ovanstående inlägg / moderator/ roli
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Min rekommendation är att köpa en färdig kombination. Som då bör fungera bra tillsammans. För min del hade det varit att leta efter rätt pris några år gammal. Om du ändå installerar nytt så finns det ingen anledning att tjäna några tusen på en panna som sedan måste bytas snabbare.
Hur ser det ut med service på (framförallt brännaren). Har det fabrikat du väljer representant i närheten av dig. Jag valde en undermatad brännare för att få en stabilare förbränning. Nackdelen är fler detaljer som kan krångla men de som ställde in min brännare jämförde förbrännings stabilitet med en oljebrännare. De var mer vana vid brännare där pellets trillar ner uppifrån.
Hur ser det ut med service på (framförallt brännaren). Har det fabrikat du väljer representant i närheten av dig. Jag valde en undermatad brännare för att få en stabilare förbränning. Nackdelen är fler detaljer som kan krångla men de som ställde in min brännare jämförde förbrännings stabilitet med en oljebrännare. De var mer vana vid brännare där pellets trillar ner uppifrån.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Min första fundering är - har du ett vattenburet system i huset nu? I så fall har du ju också någon form av panna. Olja? El?
Om du INTE har ett vattenburet system med ledningar, element osv så är det väl tveksamt om en pelletspanna är så lyckad. Du kommer ju inte undan med 20 tusen i alla fall. Då är nog en pelletskamin bättre val.
Kort sagt - berätta om dina förutsättningar så får du mer användbara svar.
Lycka till.
Om du INTE har ett vattenburet system med ledningar, element osv så är det väl tveksamt om en pelletspanna är så lyckad. Du kommer ju inte undan med 20 tusen i alla fall. Då är nog en pelletskamin bättre val.
Kort sagt - berätta om dina förutsättningar så får du mer användbara svar.
Lycka till.
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Hur ser pannrummet ut? Har du en befintlig utrustning som kan återanvändas eller skall allt göras nytt (Panna, rör, el m.m.)?
Nu: Nibe Fighter 310p,
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Kombipannorna är ofta rätt usla att elda i, speciellt ved så jag tycker du ska undvika dom.
Annars duger väl de flesta pannorna att elda pellets i om dom kan eldas med olja, det man kanske ska tänka på är askutrymmet som är trevligt om det är stort givetvis, pelletspannor är givetvis det bästa att sätta en pelletsbrännare i men som sagt var, de flesta pannor avsedda för oljeeldning funkar bra med pellets och är ofta mycket lättare att hitta begagnade än en pelletspanna.
Vad det gäller brännare så är i stort sett alla som säljs på marknanden i dag bra, en sak att tänka på skulle väl i så fall vara Viking BIO som ibland äter brännarrör och dom kostar en del så det kan vara bra att ta med i beräkningen (det är bara en del som har problem med detta verkar det som).
Annars handlar det mest om hur mycket finesser man vill ha och om det är en övermatatad brännare (den enklaste med ett fallrör där pellets trillar ner och brinner upp, lite ojämnare matning), sen har du dom undermatade som matar fram pellets underifrån, en del tycker detta är bättre, nackdelen är att det är mycket rörliga delar som kan bråka, slussar m.m, men det handlar nog mest om tycke och smak skulle jag tro.
En annan sak är om brännaren har inbyggd temperaturgivare istället för termostat (Eurofire m.fl), fördelen här är att du kan ställa från/tillslag fritt utan att behöva använda termostaten i pannan som har fast hysteres så du kan bara fritt kan ställa tillslag, frånslag i ytterst begränsad omfattning (5-8 grader eller nått åt det hållet).
En sak att fundera på är om du inte ska pilla med grejorna själv så kan det vara vettigt att snoka runt lite i dina hemtrakter om det finns någon kunning rörkrökare som kan pelletsbrännare och så fall kolla upp vilka han (eller hon) kan bäst, då kan det kanske vara vettigt att satsa på en sådan brännare.
Ack. tank kan väl alltid vara vettigt, men det är mest vid vedeldning som den verkligen gör nytta, med en pelletsbrännare så förlorar du ofta vinsten i förluster i acktanken så det går nog på jämt ut.
Elpatron är nog rätt så vanligt, men dom kan också ofta vara trasiga så det får man se upp med.
Med fristående varmvattenberedare så spar du ju pellets på sommaren så kan definitivt vara något att fundera på, att köra pelletsbrännare på sommaren för varmvatten är rätt så kasst sett på verkningsgrad.
Jag använder en gammal CTC 265B med en pelletsbrännare och en 120 liters regntunna som pelletsförråd och är väldigt nöjd så jag ser inget fel i att köpa en begagnad panna och en brännare, det bör kunna funka hur bra som helst.
Jag kan inte påstå att jag skulle vilja ha en ny pelletspanna, det är liksom inte värt pengarna tycker jag, och jag kan inte se några fördelar som gör det värt besväret och kostnaden, men visst, kan man hitta en begagnad pelletspanna till vettigt pris så ska man givetvis slå till.
Så om du bara hittar en frisk panna så tror jag inte det har så stor betydelse vilken pannan det är, och sammma gäller brännarna, det finns inga direkt dåliga brännare.
PS: Om du letar efter begagnade brännare så ska du se upp med "Sverigebrännaren", det kan tänkas något försöker sälja en sådan begagnad, den är mest skit och elände tyvärr.
Annars duger väl de flesta pannorna att elda pellets i om dom kan eldas med olja, det man kanske ska tänka på är askutrymmet som är trevligt om det är stort givetvis, pelletspannor är givetvis det bästa att sätta en pelletsbrännare i men som sagt var, de flesta pannor avsedda för oljeeldning funkar bra med pellets och är ofta mycket lättare att hitta begagnade än en pelletspanna.
Vad det gäller brännare så är i stort sett alla som säljs på marknanden i dag bra, en sak att tänka på skulle väl i så fall vara Viking BIO som ibland äter brännarrör och dom kostar en del så det kan vara bra att ta med i beräkningen (det är bara en del som har problem med detta verkar det som).
Annars handlar det mest om hur mycket finesser man vill ha och om det är en övermatatad brännare (den enklaste med ett fallrör där pellets trillar ner och brinner upp, lite ojämnare matning), sen har du dom undermatade som matar fram pellets underifrån, en del tycker detta är bättre, nackdelen är att det är mycket rörliga delar som kan bråka, slussar m.m, men det handlar nog mest om tycke och smak skulle jag tro.
En annan sak är om brännaren har inbyggd temperaturgivare istället för termostat (Eurofire m.fl), fördelen här är att du kan ställa från/tillslag fritt utan att behöva använda termostaten i pannan som har fast hysteres så du kan bara fritt kan ställa tillslag, frånslag i ytterst begränsad omfattning (5-8 grader eller nått åt det hållet).
En sak att fundera på är om du inte ska pilla med grejorna själv så kan det vara vettigt att snoka runt lite i dina hemtrakter om det finns någon kunning rörkrökare som kan pelletsbrännare och så fall kolla upp vilka han (eller hon) kan bäst, då kan det kanske vara vettigt att satsa på en sådan brännare.
Ack. tank kan väl alltid vara vettigt, men det är mest vid vedeldning som den verkligen gör nytta, med en pelletsbrännare så förlorar du ofta vinsten i förluster i acktanken så det går nog på jämt ut.
Elpatron är nog rätt så vanligt, men dom kan också ofta vara trasiga så det får man se upp med.
Med fristående varmvattenberedare så spar du ju pellets på sommaren så kan definitivt vara något att fundera på, att köra pelletsbrännare på sommaren för varmvatten är rätt så kasst sett på verkningsgrad.
Jag använder en gammal CTC 265B med en pelletsbrännare och en 120 liters regntunna som pelletsförråd och är väldigt nöjd så jag ser inget fel i att köpa en begagnad panna och en brännare, det bör kunna funka hur bra som helst.
Jag kan inte påstå att jag skulle vilja ha en ny pelletspanna, det är liksom inte värt pengarna tycker jag, och jag kan inte se några fördelar som gör det värt besväret och kostnaden, men visst, kan man hitta en begagnad pelletspanna till vettigt pris så ska man givetvis slå till.
Så om du bara hittar en frisk panna så tror jag inte det har så stor betydelse vilken pannan det är, och sammma gäller brännarna, det finns inga direkt dåliga brännare.
PS: Om du letar efter begagnade brännare så ska du se upp med "Sverigebrännaren", det kan tänkas något försöker sälja en sådan begagnad, den är mest skit och elände tyvärr.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumsnisse!
Re: Börja med pellets vad skall man tänka på
Skriv gärna in din profil samt var du har för anläggning i dags läget.Mr_Zeth skrev:Hej jag är helt ny på pellets.
//Mvh Zeth
Då är det lättare att hjälpa dig.
Ved Profilen
Tack för ett bra svar.micke_932 skrev:Kombipannorna är ofta rätt usla att elda i, speciellt ved så jag tycker du ska undvika dom.
Det verkar som sagt finnas en uppsjö med brännnare, vissa ser gammla ut men skall tydligen vara ny ex. Swepell mfl.
Den som verkar vara klart vanligast att folk byter bort är janfire felx-a, är det pga. att dem är missnöjd eller bara pga. att det är en otroligt vanlig brännare? de flesta verkar ha fått byta tändspiral i den.
Det bästa hade ju vart att få tag i en komplett installation, men de flesta verkar sälja antingen brännare, eller panna och inte både och.
Om man skall börja elda pellets i en panna, måste man då skaffa någon typ av adapter som gör att prännaren passar pannan?
Hej.LoonQ skrev:Hur ser pannrummet ut? Har du en befintlig utrustning som kan återanvändas eller skall allt göras nytt (Panna, rör, el m.m.)?
Jag har ingen befintlig utrustning utan skall bygga mig ett pannrum. denna kostnad är ej inräknad i de 20 som jag nämde tidigare.
Detta rum kommer att bli ca 1,5m brett och 4.5m långt. Kom gärna med förslag om vad som gäller, är dock något insatt på detta men nämn gärna ändå. sen får ni gärna ge förslag på utformning av detta rum.
Jag har en ganska stor potatis källare som jag hade funderat på att göra om till pellets förråd. men att ha veckoförrådet i pannrummet är ändå tanken.
Att Janfire Flex-A är vanlig på beg-marknaden ska nog inte ses med misstänksamhet, utan snarare beror det på samma sak som Volvo på begbilmarknaden - den är vanlig, och den är så bra så den lönar sig att sälja begagnad.
Jag är i alla fall jätte nöjd efter ett år utan minsta driftavbrott, och elspiralen verkar frisk. Men den tar väl slut förr eller senare på alla brännare...?
Dessutom finns det mycket instruktiva filmer att ladda ner, som visar hur man genomför byte av de flesta reservdelar på brännaren.
Jag är i alla fall jätte nöjd efter ett år utan minsta driftavbrott, och elspiralen verkar frisk. Men den tar väl slut förr eller senare på alla brännare...?
Dessutom finns det mycket instruktiva filmer att ladda ner, som visar hur man genomför byte av de flesta reservdelar på brännaren.
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Jag böt ut min Janfire flex A pga. en hel del krångel och avbrott, internskruv på upphällningen och sprickor i brännarkoppen. Köpte en obetydligt begagnad brännare i stället. Glad att jag slog till och inte kostade på den gamla mer pengar. Moderna funktioner fick jag på köpet.Mr_Zeth skrev: Den som verkar vara klart vanligast att folk byter bort är janfire felx-a, är det pga. att dem är missnöjd eller bara pga. att det är en otroligt vanlig brännare? de flesta verkar ha fått byta tändspiral i den.
Undvik brännare med potentiometrar för inställningarna, moderna brännare med digital styrning kostar inte mer vare sig begagnade eller nya.
Beträffande pannor så går ctc1100 bra att elda pellets i om man vill lägga ned tid på att tömma aska en gång i veckan. Nibe City ska väl vara lite bättre och rymligare i förbränningsutrymmet har jag hört. Båda pannorna kan man köpa för 3000 eller mindre från dem som fått fjärrvärme.
Äldre än 4 år tycker jag inte den ska vara om det ska vara värt besväret.
Gör du installationen själv kan det vara en bra affär med begagnad oljepanna men ska du blanda in installatörer är det bättre att köpa en ny panna på en gång.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Om man får ställa en enkel fråga! Varför en begangnad anläggning?
Är detta till ett permanentboende eller någon uppvärmning av sommarstuga, garage eller liknande?
Ska du göra jobbet själv som någon föregående skrev?
Varför fyller du inte i din profil så vi ser vad du har idag?
Hur stor fastighet du skall värma, dagens energiförbrukning mm.
Är detta till ett permanentboende eller någon uppvärmning av sommarstuga, garage eller liknande?
Ska du göra jobbet själv som någon föregående skrev?
Varför fyller du inte i din profil så vi ser vad du har idag?
Hur stor fastighet du skall värma, dagens energiförbrukning mm.
-
- Pannrumsnisse!
Mitt råd blir att kolla in Combifire pannan med valfri framåtriktad brännare. www.vedsol.com
Eller Ulma pannan www.ulma.se som jag själv skulle välja om jag valde pellets som värmekälla. Nu eldar jag bara ved i Baxi-Solo+30.
Ved Profilen
Eller Ulma pannan www.ulma.se som jag själv skulle välja om jag valde pellets som värmekälla. Nu eldar jag bara ved i Baxi-Solo+30.
Ved Profilen