Funderingar kring kulvertstyrning och glykol
Funderingar kring kulvertstyrning och glykol
Har lite funderingar som någon kanske kan hjælpa mig med. Har en pelletspanna (biosol på 630lit) som ær ihop kopplad via en isolerad pex kulvert med en elpanna på 250 liter. Min tanke var først att mata elpannan nær det behøvs, alltså nær tempen børjar gå ner i den slæpper den på från biosolpannan. Fast spelar det ngn større roll om jag gør så eller om jag låter cirkpumpen från biosolen cirkulera konstant genom kulverten? Kulverten ær ca 25m, førlusterna borde ju inte bli stora. Sedan funderar jag på hur ni som har stora volymer i era system och golværme utan vvx gør? Har ni propylenglykol i hela systemet eller kør ni bara vatten? I mitt fall hade det blivit vældigt dyrt med att fylla på med glykol då jag måste ha det i hela systemet, men vad annars kan man gøra om t ex strømmen skulle gå? Trist om man inte ær hemma och slingorna spicker.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Beroernde på kulvert så ligger förlusterna på 6-12 kWh/dygn om du kör 60° vatten så inte vore det kanske helt fel att ladda "elpannan" satsvis men det beror ju på hur ofta den behöver laddas/hur stor uttaget är från 250 liters elpannan..
Med 50° hysteres rymmer elpannan 14,5 kW men då ska den laddas 40-90° men om det bara är till golvväremn kan du ju ladda den vid 25-30°..
Är golvvärmen i utrymme som kan kallställas??
Är det jämt värme på behöver du inte ha glykol/frostskyddad o om du har det behöver du inte frostskydda mer än 5-10 minus men då bör du köra med vvx så det blir två system...
Det är mycket energi i golvet om det ingjutna slingor så det ska va väldigt långvarigt strömavbrott innan det blir frost i plattan..
Med 50° hysteres rymmer elpannan 14,5 kW men då ska den laddas 40-90° men om det bara är till golvväremn kan du ju ladda den vid 25-30°..
Är golvvärmen i utrymme som kan kallställas??
Är det jämt värme på behöver du inte ha glykol/frostskyddad o om du har det behöver du inte frostskydda mer än 5-10 minus men då bör du köra med vvx så det blir två system...
Det är mycket energi i golvet om det ingjutna slingor så det ska va väldigt långvarigt strömavbrott innan det blir frost i plattan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Uttaget från elpannan matar golvværme i husets nedervåning och radiatorer på øvervåningen, huset ær ju helt nybyggt och ordentligt isolerat så værmeuttaget i sig tror jag inte blir så stort. Kan ju kanske børja med att køra med cirkulationspumpen i kontinuerlig drift och mæta temp føre/efter kulvert ser man att man tappar mkt får jag bygga om så den laddar satsvis. Men om den laddar satsvis så kommer det ju alltid att stå vatten i kulverten som står still nær cirk pumpen stoppar detta kan ju inte heller vara bra? Angående glykol i systemet så har du nog rætt, har slingor i hus och garage och det lær ju tag ett tag før plattorna att bli så kalla vid strømavbrott att slingorna skulle spricka. Har man bara vatten i systemet så blir væl det syrefattigt vilken minimerar risk før korrision, så att anv glykol før skydd mot det ær kanske inte heller aktuellt. Hur har ni i era system?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Beroende på dimension avgör hur mycket vv som är kvar i kulverten, En 20 mm kulvert innehåller 5 liter om den är 25 meter o om det skulle kylas av från 80° ner till 5° gör det ca 435W...
Elpannan kanske måste laddas ca varannan timme då det är som kallast o kanske var 5-6:e tim då det ligger runt 0° ute, Men det är ju om du kan ladda elpannan mellan 30-80° vilket kanske inte går för du tar väl vv från elpannan oxå??
Om du måste köra pannan med 30° diff (50-80°) pga av vv så rymmer du 8,7 kWh i 250 l pannan o då blir det nästan konstantdrift på pumpen då det är som kallast...
Det du även kan spara endel på är ju förstås driften av pumpen, En liten pump på 30W drar 260 kWh om den går dygnet runt vilket gör 320:-/år..
Elpannan kanske måste laddas ca varannan timme då det är som kallast o kanske var 5-6:e tim då det ligger runt 0° ute, Men det är ju om du kan ladda elpannan mellan 30-80° vilket kanske inte går för du tar väl vv från elpannan oxå??
Om du måste köra pannan med 30° diff (50-80°) pga av vv så rymmer du 8,7 kWh i 250 l pannan o då blir det nästan konstantdrift på pumpen då det är som kallast...
Det du även kan spara endel på är ju förstås driften av pumpen, En liten pump på 30W drar 260 kWh om den går dygnet runt vilket gör 320:-/år..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har kollat runt lite efter cirkpumpar som ær energisnåla, men inte hittat så många. Vad bør kapaciteten på pumpen vara? Antal l/h? Jag tror nog i mitt fall att det blir bættre med kontinuerlig drift av cirkpumpen då volymen i elpannan inte ær så stor. Ansluter nog bara den bivalenta 4-vægs shunten på reglering av framledningtempen dær pannan står, och låter pumpen gå konstant. Volymen i bio-solpannan ær ju på 630 lit och på returen sitter det ngt som gør att retur vattnet in inte ska førstøra skiktningen i tanken så det borde ju vara ok att låta pumpen gå konstant utan att før den skull førlora speciellt mkt.
här kanske en pump som sparar?Men lärde kosta i inköp MEN den sparar bromsar på växthuseffekten
http://www.wilo.se/cps/rde/xchg/se-sv/l ... l/1018.htm
Mvh ronald

http://www.wilo.se/cps/rde/xchg/se-sv/l ... l/1018.htm
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers