Dagens Industri har förstått!

Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Dagens Industri har förstått!

Inlägg av Rol-bi »

http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vi får väl hoppas att inte pellets priset följer el priset.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm tycker det är gratis reklam från telge energi, Då det ska va biobränslen för miljö snacket nu är mycket vinklat av det som skrivs..
Det kommer nog att bli prishöjningar på pellets oxå..
Det är ju oftast samma bolag som levererar både el/pellets o hur kommer det bli med råvaran nu då sågverken sänker produktionen med 20-25% pga av minskad efterfrågan??
Det har ju sagts att priset ökat pga att råvaran blivit dyrare tidigare men då har sågverken gått på max..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Följer man upp energipriserna så har det sett lika ut under många år.
Stiger olja och el så drar det med sig pelletspriset, det har även dragit upp vedpriserna men inte lika radikalt föstås. Om man ska kolla procentuellt emellan dom så är det inte stor skillnad per öre kWh jämfört med några år tillbaka. Elpriset däremot har ju gått upp och ner lite hur som helst och är lite svårt att jämföra med i vissa perioder.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Karla1 skrev:Följer man upp energipriserna så har det sett lika ut under många år.
Stiger olja och el så drar det med sig pelletspriset, det har även dragit upp vedpriserna men inte lika radikalt föstås. Om man ska kolla procentuellt emellan dom så är det inte stor skillnad per öre kWh jämfört med några år tillbaka. Elpriset däremot har ju gått upp och ner lite hur som helst och är lite svårt att jämföra med i vissa perioder.
Lite medel priser på nordpool år till år
1996. 260,01 SEK/MWh
1997. 143,77 SEK/MWh
1998 120,49 SEK/MWh
1999 119,42 SEK/MWh
2000 120,42 SEK/MWh
2001 210,93 SEK/MWh
2002 252,35 SEK/MWh
2003 332,99 SEK/MWh
2004 256,29 SEK/MWh
2005 276,45 SEK/MWh
2006 445,38 SEK/MWh
2007 280,13 SEK/MWh

Årets medel ligger hittils på 448,41 SEK/MWh

Kollar man på priset i Januari när det är kallt blir det så här

1996. 209,44 SEK/MWh
1997. 220,50 SEK/MWh
1998 174,14 SEK/MWh
1999 142,60 SEK/MWh
2000 160,43 SEK/MWh
2001 181,97 SEK/MWh
2002 229,40 SEK/MWh
2003 643,46 SEK/MWh
2004 263,02 SEK/MWh
2005 209,68 SEK/MWh
2006 373,01 SEK/MWh
2007 249,21 SEK/MWh
Jøtul I 520 FL
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Här är lite siffror som är lättare att jämföra med hämtat från Afabinfo [Edit: fanns ingen länk till priserna /Admin]:

Öre per kWh i Augusti månad

2008:
El: 134,11
Olja: 129,08
Pellets (Bulk): 47,54
Pellets (Småsäck):54,59

2007:
El: 81,68
Olja: 100,82
Pellets (Bulk): 47,77
Pellets (Småsäck):55,34

2006:
El: 131,32
Olja: 101,80
Pellets (Bulk): 44,9
Pellets (Småsäck):51,50

Bedöm själva!
Om man ska titta på pelletspriset så har det varit relativt jämnt i balans jämfört med olja och el priset.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Det vore roligt om ni lade upp en graf med en värmepump.
Typ en Jord/bergvärmepump med ett årscop på ca 3.
Det finns ju ett test av Jord/bergvärmepumpar på energimyndigheten.
Man kunde ta ett snitt på cop därifrån

Edit: Direktcitering borttagen / Roli moderator
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Å det tror du pelletsbranchen vill göra Andreas.. :lol:

Då får VP en driftskostnad på 44,66 öre/kWh med cop på 3 sen är pelletspriset om man har 100% verkningsgrad så det ljuger ju en del, För annars får inte bulkpriset va mer än 1940:-/ton i en panna om den har en årsverkningsgrad på 85%= ny pelletspanna typ biomatic o dessa siffro får man definitivt inte med en pelletsbrännare i en gammal panna..
Mycket snack från pelletsbranschen om energiinnehållet på 4800 kWh/ton men ingen nämner vad man får ut vilket blir kring 3400-4100 i verkligheten beroende på panna..

Kostar pelletsen 2500:-/ton blir det 61,3 öre/kWh med 85% verkningsgrad o med en årsverkningsgrad på 70% 74,3 öre/kWh.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André!
Tror du verkligen själv att värmepumparna håller samma prestanda igenom hela registret som dom säger, alltså att dom är lika effektiva oberoende vart du installerar dom samt i vilket typ av hus, borrdjup mm.
Detta har också bevisats att dom i flertalet ligger på en lägre systemverkningsgrad än vad som förespås. Medelsnittet på driften av en bergvärmepump som jag gjorde beräkningar på längre tillbaka visade att dessa låg cirka 1500- 2000kr billigare än pellets i årskostnad i jämförelse med en riktig pelletspanna, och om du jämför idag så har du bättre grejer både på bioenergisidan samt pumpsidan så min uppfattning är att med energipriserna idag så har inte stor förändring skett i driftkostnad mellan dessa. När jag gjorde beräkningen så var det på COP3 samt en verkningsgrad på 90%. Något större har investeringen blivit på pelletsanläggningar, men det finns fabrikat av dessa också som håller låg prisnivå men hög kvalitet.
Bergvärmen är beroende vart du bor väldigt stor skillnad i investering, det har den varit från start. Dessutom en längre avbetalning än en pelletsanläggning så räknar man på investeringen så betalar du av en pelletsanläggning mycket fortare än en bergvärmepump. I många fall har man även fått göra investeringar i extra radiatorer, ventilation, åtgärder på skorstenar mm som man inte gärna vill visa utåt.

Har även gjort jämförelse med två lika hus med samma anläggningar som ligger på samma gata här i kommunen och det visade sig att den ena villan dragit ca 3000kr mer i driftkostnad, då skiljer det sig 1,5 meter på borrdjupet. Så det där med sytemverkningsgraden skiljer sig lika mycket på den fronten som med en bioenergianläggning.

Du har ju kostnaden på elen så det är väl ganska enkelt att gå till en värmepumpsida och få en beräkningskalkyl för att sedan jämföra med, men stämmer den i verkligheten sedan? Vi överlåter det till dom, pumpbranschen får stå för deras fakta dom lämnar ut.

Varför tror du vi förespråkar att folk köper nya pannor och brännare som är anpassade för varandra i stället för att rekommendera gamla oljepannor där du inte uppnår effektiviteten fullt ut. Visst, har du en fungerande oljepanna som går att elda pellets i så varför inte investera i en brännare och göra besparingen jämfört med olja, men tänk då också att köpa en brännare som kan anpassas när tiden är framme till att byta pannan. Jag förespråkar inte att man köper en begangnad oljepanna för att elda pellets i om man nu ska byta panna. Sedan beror det väl på vad du förbättrar på fastigheten under åren för att göra energibesparingar, oberoende på vilket val av uppvärmningssystem du gör.

Jag tjänar ca 16000kr idag med pellets jämfört med olja som tidigare var bränslet i huset. En bergvärmepump som jag endast kan tänka mig var för dyr och alldeles för lång, hög investeringskostnad på grund av mina få kvadrat jag värmer. Du måste se med klarhet att det är inte ekonomiskt i alla fall med bergvärme, det är olika från fastighet till fastighet vad som passar bäst och på vad man tjänar som mest på, inte bara titta på driftkostnaden utan även investeringskostnaden.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Verkar som pelletsbranschen gör max reklam nu då försäljningen minskar/är obefintlig (enligt firmor jag pratat med här i norr)

Varför nämns aldrig sotnings/brandskyddsavgifterna när man pratar pellets??
Det är ju ca 1300:-/år som ska läggas på kWh priset på pellets, Iof inte mycket kan tyckas men o andra sidan tycks ränteökningar på 100:-/mån va mycket ibland..

I ett hus med golvvärme så får man ut 4000 kWh från VP bara mot vad sotningsavgifterna är.. :shock:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hmmmm... höga priser på sotning du räknar med. Jag har betalat 325:- per sotning sedan jag bytte till pellets mot 600:- med olja.

Brandskydd är då varannat år... jag har inte sett till sotaren än så jag vet inte priset där.

Å andra sidan sparar jag runt 12k/år jämförd med olja och det duger åt mig, kostar det mig lite jobb och en aning mindre besparing duger det bra.

Men olja: Sotning, 1 gg á 600:- per år, årskostnad 600:-
Pellets: Sotning, 2 gg á 325:- per år, årskostnad 650:-
Brandskyddskontroll, varannat år, 800:-(?), årskostnad 400:-

Alltså är sotarkostnaden 450:- dyrare per år med pellets mot olja... och det ryms ganska lätt i budgetten, jag sparar in det många gånger om ändå. Och totalpriset på 1025:-/år är faktisk inte speciellt mycket att avskriva en VP-installation på.

Och visst, när jag kommer att behöva byta panna får jag hitta en anpassat panna men den tiden den glädje, än har jag ingen problem med det.

Och pelletsbrännareförsäljningen har gått ner rejält, "alla" hade ju köpt pga. omställningsbidraget så marknaden blev mättat... i sverige, försäljningen till utlandet har börjat ta fart så smått.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Visst gör man reklam, men det gör även företagen på VP sidan med, då dom flesta installatörerna vi har säljer både pellets och värmepumpar.

Om jag inte minns fel så var dom senaste rapporterna jag hörde att det finns cirka 80 000 hushåll som ännu inte gjort omställningar till nya värmesystem och här så är det tre olika alternativ som finns att välja på och det är fjärrvärmenätet, bioenergin och värmepumpar så det är såklart lite avslaget på den svenska marknaden. Det man kommer att märka är att det blir ett ökat utbyte av pannor inom något eller några år då folk som ännu kör med oljepannor till pelletsen börjar kasta ut dessa.
Dom som är starka kommer att leva kvar men som det ser ut idag så lutar det mot en lågkonjuktur, ökade stålpriser som gör att redan företag börjar falla bort eller byter ägare. Men vi kommer nog att få se färre produkter kvar på marknaden. Dom som ligger högt i pris får lov att sänka eller välja en annan marknad.

Det som gäller för företagen idag är att skaffa sig bra kontakter på den utlänska marknaden så som vissa europeiska länder samt England, Irland, Canada och inte minst USA. USA är ännu en nysatsning för många och kanske en svår marknad att slå sig in på men hittar man ett bolag att samarbeta med så att man får över tillverkningen på deras hemmaplan så kan det bli stort. Det som är osäkert är också vilken som kommer att sitta på presidentposten, blir det Obama så är det en fördel för bioenergin men kommer Mc Cain dit så är det mer satsning på kärnkraft och så kallade miljövänliga kolkraftverk.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Det största problemet som biobränsle branschen har är enligt mig att skall du ha en installation av en Ved/Pellets panna så saltar dom offerterna så ini h***ete.
En kamrat fick en offert på en CTC EcoFlex som slutade långt över 100 000.
Flera vittnar om samma sak.

VVS installatörerna vill helt enkelt inte befatta sig med ved/pellets
Det dom vill installera är Jord/Berg VP
Jøtul I 520 FL
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Håller med dig Andreas!

Mer pengar i kassan enklare installation av en värmepump.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo... när en VP krånglar kan man skicka "Svarta Petter" vidare i form av garanti gentemot tillverkaren, när en pelletsinstallation krånglar med matningsproblem osv. får installatören ta det på sig.

Så visst, om man inte är 100% med på vad man gör blir det dyrt att installera pelletsbrännare men mycket kan man ju "friskriva" sig för om man ser till att garantin på jobbet bara gäller en viss specifik kombination av skruv, förråd osv.

När folk sedan ändrar på det står de själv för fiolerna, "enda" kruxet är att MÅNGA vill känna sig orättvist behandlat och att varenda pelletsinstallation ska dokumenteras.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar