Doserhjul med kedjedrift

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Doserhjul med kedjedrift

Inlägg av LoonQ »

Pratade med min försäljare idag när han var via och kollade min skruvmotor... han nämnde då att doserhjul med "sprintar" nu mer är historia och att man idag istället har kedjedrift.

Otur för mig att jag köpte min Biomatic i våras och inte nu istället:( men, men, han sa att man kund sätta kedja på min med om den gick sönder....
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Någon som har sett detta? eller ännu hellre, har bilder?? :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

LoonQ har du spaksotning på din panna??

Det ska den tydligen ha nu iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Ang. kedjedrift till Bequem 20

Det finns nu en ombyggnadssats till kedjedrift på Ariterm Bequem 20.
Den består av en sats med drev, sluss, matare, ny kedja samt instruktion för ombyggnad. Obs att slussen måsta bytas då den får åt andra hållet.
Den finns att köpa hos alla återförsäljare.
Jag vet inte just nu vad den kostar med kan återkomma ned det senare.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Nej, jag har ingen spaksotning... däremot sitter det en liten ventil på asklådan... just nu har jag den helt stängd; borde jag öppna den?

En annan fråga: Har kört igenom drygt 1 ton om en vecka eller så (började elda 31 maj) men asklådan är inte ens halvfull... borde jag sota ur pannan ändå eller är det bara att tuta och köra?
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok ingen spaksotning, Tänkte bara då jag såg mr.pellets sida att den lär ha det nu som standard..

ventilen ska du ha stängd (jag har nämnt den tidigare om vad den ska va bra för då det är viktigt med att de ska va tätt) o du behöver inte sota ur pannan än.. :wink:

Rek sotning är då rökgastempen ökat med 50° mot nysotad (tror det gör 2-3% på verkningsgraden med 50° ökning av rökgastempen)

En kompis kör 2 fulla asklådor innan han rengör koppen o sotar pannan, Brukar va ca 3,5-4 ton pellets som förbrukats o då har inte rökgastempen ökat med 50° riktigt..
Han kör 13-14 ton/år så du kanske inte behöver göra mer än tömma asklådan då sotaren kan ta hand om sotning o rengöring av brännaren.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar