Janfire NH eller Bioline 20?

Skriv svar
Simson
Ungskog

Janfire NH eller Bioline 20?

Inlägg av Simson »

Jaha, dags för en till att bli pelletseldare. Har använt olja till nu men det är uppåt väggarna för dyrt nu. Kommer nu att investera i en pelletsbrännare till min gamla EGOR oljepanna som får leva ett tag till :? .
Har tittat på värmepump men vill hålla skorstenen varm för ventilationens skull och miljön i suterängplanet.

Har läst nogsamt mycket som är skrivet på forumet och ser att det finns lite problem med alla märken. Men det är klart, 100% rätt finns inte.
Har dock kommit så långt att jag väljer mellan Janfire NH och Ecotecs Bioline 20. Verkar vara brännare som inte behöver askas ur varje vecka. Jag känner mej själv så väl att jag vet att jag vill ha det bekvämt om det går och inte kostar för mycket :wink: .

Även dessa brännare har ju en lista med tidigare problem, sm givetvis installatörerna menar är historia. Men vad säger ni? Är den rörliga bottnen i NH'ns brännkammare väl fungerande nu och är smörjproblem och fläktvingar på Bioline inget problem om man kör regelbunden service och håller koll på grejerna?
Stenhus i Malmö. 109 kvm+109 kvm suterängplan.
Gammal oljepanna, EGOR. Tigex dragregulator. Ecotec Bioline 20 pelletsbrännare.
100 liter extra vv-beredare seriekopplad efter pannan.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Skulle välja en Bioline 20. Då är man i bättre läge när det blir dags att byta ut pannan till en ny. Tycker den kraftiga reklamen för Janfire brännarna är lite överdriven.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Jag kör en Bioline20 sedan 2½ år utan några som helst problem. Det där med slussvingarna vet jag inte riktigt vad man ska säga om, en del verkar få byta 2 ggr om året, mina är aldrig bytta och lär hålla något år till innan det är dags. Jag skulle tro att de håller skapligt om man får ordning på drag och förbränning, de går knappast att underhålla i övrigt. Om jag ska ha någon negativ synpunkt så skulle det vara att den låter en del från mekaniken, även om det är försumbart jämfört med oljudet från en oljebrännare. I övrigt - ingen brännare är väl helt underhållsfri, men jag tycker att jag kommer lindrigt undan i alla fall.

Sen vet jag inte hur en Egor ser ut invändigt; en Ecotec kräver ju lite höjd i förbränningsutrymmet för att det ska funka, men det är väl iofs samma sak med NH.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och jag, som förvisso är partisk, har körd Janfire NH sedan 2005-12-22 utan problem som jag inte har skapat själv.

Och det jag vet om NH'n gör att jag starkt rekommenderar den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Båda brännarna är bra, köp den där du får bäst förtoende av installatören. Eller att densamma finns nära.

För den dagen brännaren krånglar då skall installatören vara bra/finnas när till hands.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Simson
Ungskog

Inlägg av Simson »

abene skrev:Skulle välja en Bioline 20. Då är man i bättre läge när det blir dags att byta ut pannan till en ny.
Är Janfire inte lika kompatibel med andra pannor som Bioline? I vilket avseende är det?
Simson
Ungskog

Inlägg av Simson »

Roli skrev:Båda brännarna är bra, köp den där du får bäst förtoende av installatören. Eller att densamma finns nära.
Har "tyvärr" :wink: lyckats hitta två installatörer som jag fått förtroende för, och dom företräder varsin sida. Jag hade nog hoppats på att det skulle vara lite mer problem med en av brännarna så att mitt beslut skulle bli lättare.
Skall tänka igenom det mer över helgen och ta ett beslut på måndag, så vi kan ha ett fungerande system innan den riktiga kylan kommer.
Skriv svar