Igår när jag skulle ta min panna i pelletsdrift för säsongen så uppstod ett problem. Pannan startar med: Startfas V, dvs varmstartsläge som den normalt använder när man har glöd i pannan. Så den står där och trycker in pellets i en icke-brinnande panna.
Vad i hela friden kan orsaka detta? Såvitt jag kan se på inställningar och serviceinställningar är inget ändrat sen i höstas. Och kollar man vad fotosensorn säger så säger den att det är 1% ljus = ingen flamma.
Är elektroniken paj, eller är det nån sensor från brännaren som returnerar fel värden? Vad kan orsaka detta?
Jag har ju skruvat lite på brännaren, men inte mig veterligen skadat nåt elektriskt på den. Och mekaniskt går den fint.
En Biomatic 20+.
Pannan kallstartar med varmstart!!
Pannan kallstartar med varmstart!!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Men det var den inte. Men jag triggade igång att den skulle starta matning och tändning direkt genom att ställa om till pellets-värming, och sen stänga av och sätta på med knappen på fronten. Då brukar den gå igång med Startfas K direkt. Annars får man vänta ca en minut innan den går igång.
Det kan ha varit detta - eller nåt annat i nåt register internt i processorn som var kajko. För jag provade att tända upp pannan manuellt genom att ha den på el-inställning - gå in i servicemenyn och "testa utgångar". Där satte jag igång fläkt, matning och tändning. Och då tände den upp manuellt. Så snart det brann fint så gick jag ur serviceläge och då stannar fläkt och allt, precis som den normalt gör i kallstarten. Lät den stå så nån minut för glödbädd. Sen ställde jag om till pelletseldning igen. Precis som förut startade den i varmstartläge, vilket slog över till normal drift eftersom det fanns låga.
Nu till det intressanta! Eftersom jag skulle från huset och inte vågade ha pannan igång utan översyn så slog jag över till el-drift igen. Pannan svarade med att gå till Stoppläge på pellets.
När jag kom hem igen slog jag på pelletsdriften igen - se! Den startade MED KALLSTARTLÄGE IGEN!! Så på nåt vis kom jag ur felläget i processorn!
Sen dess har den gått precis som vanligt. Varmstart, kallstart. Inga problem!
Detta måste vara en bug i programvaran.
Edit: Direktciteringar tas bort......sådana kan vi vara utan / Roli moderator
Det kan ha varit detta - eller nåt annat i nåt register internt i processorn som var kajko. För jag provade att tända upp pannan manuellt genom att ha den på el-inställning - gå in i servicemenyn och "testa utgångar". Där satte jag igång fläkt, matning och tändning. Och då tände den upp manuellt. Så snart det brann fint så gick jag ur serviceläge och då stannar fläkt och allt, precis som den normalt gör i kallstarten. Lät den stå så nån minut för glödbädd. Sen ställde jag om till pelletseldning igen. Precis som förut startade den i varmstartläge, vilket slog över till normal drift eftersom det fanns låga.
Nu till det intressanta! Eftersom jag skulle från huset och inte vågade ha pannan igång utan översyn så slog jag över till el-drift igen. Pannan svarade med att gå till Stoppläge på pellets.
När jag kom hem igen slog jag på pelletsdriften igen - se! Den startade MED KALLSTARTLÄGE IGEN!! Så på nåt vis kom jag ur felläget i processorn!
Sen dess har den gått precis som vanligt. Varmstart, kallstart. Inga problem!
Detta måste vara en bug i programvaran.
Edit: Direktciteringar tas bort......sådana kan vi vara utan / Roli moderator
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Har gjort det. Det hjälpte inte...
Men som sagt, nu verkar den vara i fas igen! Ska testa lite till så att det verkligen är stabilt. Man vill ju inte att den får för sig att varmstarta utan låga igen. Blir lite mycke pellets i asklådan då
Edit: Som sagt, direktciteringar kan vi vara utan / Roli moderator
Men som sagt, nu verkar den vara i fas igen! Ska testa lite till så att det verkligen är stabilt. Man vill ju inte att den får för sig att varmstarta utan låga igen. Blir lite mycke pellets i asklådan då

Edit: Som sagt, direktciteringar kan vi vara utan / Roli moderator
Är-värdet menar du?
Mycket skumt. Jag fejkade ett strömavbrott och testade om den kallstartade, men icke. Varmstart igen. Nu gjorde inget eftersom jag hade glöd, men ändå. Det har aldrig blivit så förr. Tydligen är nåt fel...
Edit: Som sagt, direktciteringar kan vi vara utan. Försök att undvika att använda citeringsknappen när du svarar direkt under tidigare inlägg. Bör endast användas när man svarar på ett inlägg som ligger minst 2 inlägg högre upp på sidan.
Forumet blir mer lättläst då. Tack på för hand.
/ Roli moderator

Mycket skumt. Jag fejkade ett strömavbrott och testade om den kallstartade, men icke. Varmstart igen. Nu gjorde inget eftersom jag hade glöd, men ändå. Det har aldrig blivit så förr. Tydligen är nåt fel...

Edit: Som sagt, direktciteringar kan vi vara utan. Försök att undvika att använda citeringsknappen när du svarar direkt under tidigare inlägg. Bör endast användas när man svarar på ett inlägg som ligger minst 2 inlägg högre upp på sidan.
Forumet blir mer lättläst då. Tack på för hand.
/ Roli moderator