Jag köpte en helt vanlig rökgastermometer från Rinkaby som jag ska installera i rökröret.
Där det ska sitta satt det en M10-skruv, men rökgastermometern har en utvändig gänga på 13mm. Är inte detta en väldigt udda gänga? Är det överhuvudtaget millimetergänga? Jag är inte säker på att jag kan få tag på gängverktyg till detta.
Hur har ni gjort?
Edit: Nu när jag tittar noggrannare på Rinkabys sajt så ser jag att det står "ej för fast installation". Varför inte det?
Det är, om jag minns rätt, en rak tumgäng (ej konisk rörgäng) men kommer inte ihåg beteckningen just nu.. kan ha varit R1/8*28-rak, det står det i alla fall på tappen som jag tror att jag använde. Dom finns hos RK-verktyg i Sundsvall
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
"Inte för fast installation" kan bero på att de inte kan garantera funktionen (felvisningen) under lång tid.
Har själv haft en sådan termometer i mitt rökrör, dock inte från Rinkabyrör utan köpt hos Clas Ohlson och den hade också texten "inte för fast installation". Jag upptäckte dock aldrig någon försämring när jag hade den monterad under de 2-3 år som den var monterad. När jag blev med dragbegränsare så fick termometern stryka på foten för den satt där DB:n skulle sitta.
Numera har jag en stektermometer med en max tempetatur på 300° och med den ser man direkt hur rökgastemperaturen ändras när man justerar spjällen i pannan, det gjorde man inte med den "gamla" termometern (jo den visade tempen men först efter kanske 10-15 minuter....). Och givaren till stektermometern är väldigt smidig att montera endast ett litet hål behövs.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Den från Rinkaby blir sotig ganska fort och visar då fel om den sitter i för jämnan...men funkar nog bra bara för att sticka in och kolla osotat och nysotat....panna
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Roli, funkar det att ha stektermometern monterad hela tiden eller sätter man bara i den när man vill kolla rökgastempen? Det funkar med en helt vanlig som de säljer på coop mm?
Får väl montera mässingsgenomföringen, plugga den och bara sticka in termometern när jag vill se temperaturen... Stången till termometern var 6mm i diameter. Borde gå att plugga på något klurigt sätt
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Fremar: Jag har min i för jämnan, brukar dock rengöra känselkroppen när jag rengör rökröret. Det brukar kunna bli lite sot på den också, men exakt hur känslig den är för sot vet jag inte. Har inte kollat det.
Om den på Coop fungerar vet jag inte. Jag har för mig att jag köpte min på JULA. Det brukar finnas två olika max temperaturer på ugnstermometrarna som säljs. Den jag köpte klarar av max 300° vilket inte alla gör. Kommer inte ihåg hur hög temp de andra klara (kanske går med de också....)
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.