Går det att förlänga en standardskruv 1.7 m till 2.3 m...eller nåt
Funderar om man måste förlänga den om man skaffar Biosolpannan nån gång i framtiden ...brännaren sitter då mycket högre upp....måste väl då ha en längre skruvmatare som följd? Utan att behöva köpa en ny..
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Det funkar säkert att träda på eller skarva originalröret men jag skulle föredra ett helt och transparent rör så man kan se sina kära pellar under transporten för att utvärdera spånproduktion och allmänt tillstånd.
Spiral måste man nog köpa från skruvleverantör. Skarvad spiral har säkert onödigt kort livslängd (men det går om man kan och vet hur man ska göra)
Man ska kanske beakta risken att spiralen kan vara höger eller vänstergängad så bäst är nog att ha samma typ när man byter.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Fast det var skitenkelt till slut.Bara att skifta två kablar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Du kör med en brännare som kräver extern dosering. Då måste man säkra att skruven ger den dosering som krävs. Från 1,5 meter till 2,3 meter kan skillnaden bli stor på doserförmågan på en s.k standard svensk lutande skruv. Helt enkelt, du vill få problem med verkningsgraden på förbränningen.
Tror du verkligen att skillnaden i dosering blir så stor med 600 mm längre skruv? (1,7-2,3m)
T.ex VB har 2 standardalternativ i sitt brännarpaket 1,5 eller 2,5 m.
Taxen har förlängt sin (pelletsskruv) och kanske har utvärderat skillnaden?
Ha en bra dag!!! / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Min standardskruv på 1.7m som jag hade med mig från förra stället och körde i 7 år,hade jag bara som testkörning i våras.Från 1 Maj när jag körde igång anläggningen här,så har jag inte märkt någon skillnad alls mellan längderna.Jag har ca.42 graders lutning på skruven.Nu har jag ju en annan spiral som framkommer i tråden och jag har ju anpassat min inställning efter de faktiska förhållanden som råder nu.Har inte haft ett enda stopp/fel sen starten 1 Maj Jag har aldrig haft någon installatör till min brännare sen jag köpte den -00,utan trimmar själv.
Pelletseldare sen -00
Snygga bilder som vanligt Taxen
En annan om jag nu behöver( i framtiden) skarva en standard 1.7 skruv rak( Har ju kmp,s veckoförråd av plåt)....till 2.3 längd ja om jag nu behöver det ?Jag har ju inte provat bytt panna än...man jag vill inte palla upp veckoförrådet heller..
Och doseringen för startdosen är det väl bara mäta upp på nytt det blir nog inga problem med inte om man rengör förrådet som rekommenderas förståss
mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag ringde först till KMP och frågade om det var samma motor till båda längderna och det var det.
Pelletseldare sen -00
Det man bör tänka på om du förlänger skruven är att släppa ned vinkeln på den ca 2-3 grader från 45 grader sett. Om du har en längre skruv så är tendensen till luftfickor större ju brantare lutningen är.
Detta går att göra till en viss gräns, sedan börjar skruven gå tungt och du får fenomenet att skruven vill backa tillbaka efter den gjort varje doseringsintervall.