Det var ett tag sen jag var in här och vände, har flyttat in i ett nybyggt hus lite närmare stan och drabbats av en värmepump som "går på" utgående ventilation i huset - ganska skönt att slippa kånka pelletpåsar och lirka med panna, brännare, matarskruvar, etc

Men nu till mitt ärende, vi tänker installera en "halvstor" täljstenskamin i huset för att få lite mys-pys och som säkerhet vid eventuella längre strömavbrott. Så vi har begärt in offerter från några ställen och dom flesta tycker vi ska ha en sk. schaktfri modulskorsten (en NVI 2000) men en firma tycker vi istället ska installera en skorsten som han tillverkar själv.
Denna egentillverkade sak består av ett 2 mm tjockt rostfritt rör, isolering och ett rörsvep runt det. Sen drar han den via ett mineritschakt genom innertaket, takisoleringen och via kallvindan och ut på taket vid nocken...
Vår sotarmästare hade inga åsikter om någon av metoderna var att föredra så länge det var fackmannamässigt installerat enligt alla regler. Men vad tycker ni - är någon av metoderna att föredra/är säkrare brandskyddsmässigt?
Jag har ställt frågan på byggahus.se men inte fått några svar - tänkte då kolla med expertisen här

Vi är lite sugna att nappa på killen som förordar schaktlösningen med egentillverkad pipa då han verkar redig och bra samt har lång erfarenhet av just den här kaminmodellen (en "LP 500" från Spiscenter).
Tack på förhand,
/Rikard
PS Huset är enplans, ca 4,20 m högt i tak just där i vardagsrummet, plant innertak där kaminen ska stå samt att det är ca 1 m kallvinda att ta sig genom ovanpå innertaket...