Fixa inte något som fungerar?

Skriv svar
bamyl
Stor entusiast!

Fixa inte något som fungerar?

Inlägg av bamyl »

Hej !

Kör min lilla Econom-panna för fullt.
Tyvärr har återförsäljaren här i Södermanland gått i KK, så det återbesök jag betalade för, lär jag aldrig få ;(

Närmsta Ecotec ligger i Stockholm och de verkar inte vara så serviceminded som jag som kund skulle önska mig.
När man ringer direkt till Ecotec, så lovar de en massa saker, men återkommer aldrig....
Nåja, det var inte det jag skulle skriva om....

Jag kör just nu intrimmat på känn och det fungerar bra, har vid detta lag lärt mig pannan, så jag vet ungefär hur den skall vara inställd när jag byter bränsle-leverantör.

Jag har vid -10 grader ute, en rökgastemp på ca 180 grader och ett undertryck på -17 hpa.
Jag kör nu utan retardrar.
Tycker ni att jag ska knacka hål i skorstenen för att sätta i en Tigrex eller liknande, eller ska jag testa att peta i retarders, eller ska jag bara låta allt vara?

Jag menar....gör av med ca 5 1/2 pall per år. Sommar+ vinter+VV+2 barn. Det är ju ingenting enl. mig. ;)

Så vad säger ni?
Hur skulle ni gjort?

/Anders
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Förbrukningen är ju inte mycket att bråka om, tvärtom, men dragbegränsare av något slag hade jag ändå satsat på för egen del. Om rökgastempen är uppmätt vid nysotat är den kanske lite hög - om jag haft turbulatorer/retarders hade jag provat med dem, hade det varit fråga om att skaffa hade jag antagligen låtit bli.

Angående återförsäljare så antar jag att SPC skulle bli aktuell för dig? Inte för att jag behöver dem ofta, men jag tycker de är riktigt bra att ha med att göra. Inget krångel, sunda idéer, men det är iofs en smaksak hur man vill bli bemött också.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En motdragslucka är aldrig fel så det bör du satsa på då du får ett jämt drag under hela gångtiden.. :wink:

Ang rökgastempen tycker jag att den ska va så låg som möjligt ut ur pannan bara det inte blir problem i skorsten, Mät tempen 50 cm från toppen på skorsten o då kan det gå fint med neråt 50° om du skaffar motdragsluckan..

Förbrukningen är svårt att säga nått om då man inte vet hyfsat bra vad huset kräver..

En sådan kanske du skulle haft http://www.comfort-control.se/produkt_b.php?pid=101
Känner du fler med pellets så kan ni gott gå ihop om en för oftast då man justerar på känn ligger Co2 långt under vad den bör va på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar