Isolera rökröret

Skriv svar
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Isolera rökröret

Inlägg av kegu »

Hej!

En bekant till mig har ett väldigt långt rökrör ifrån pannan till murstock.
Ca 120-130cm...
Är det nån som har provat att isolera sitt rökrör och på så sätt få högre rökgastemp i skorstenen utan att mecka med turbulatorer mm?

Iom längden på röret så torde man mista en hel del av rökgastempen ut i pannrummet, (vilket är varmt som f*n).
Om man isolerar torde man väl höja tempen ut i skorsten, men blir det såpass att det ens är värt att lägga ner nån tid på?
Vad bör man ha för isolering isf?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag isolerade mitt som har samma längd. Stenull eller brandmatta fungerar bra, jag valde 50mm eftersom det var vad som rymdes mellan panna och undersidan på rörkröret. Drog dock ett lager till på de tre övriga sidorna.

Gjorde inga mätningar före och efter i skorstenen, mitt mål var dock att få upp tempen i skorstenen. Blev betydligt svalare i pannrummet så jag gissar att lite nytta gjorde det.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Tackar för svar!

Ja, eftersom att temperaturen i detta pannrum,får den värsta finska bastu att verka som ett kylskåp, borde det gynna skorstenen om man isolerar. ..
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Skriv svar