Hur vanligt är bakbrand?
Hur vanligt är bakbrand?
Är det någon man borde oroa sig över? Varför inträffar det, och hur ofta?
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Det är nog relativt ovanligt.
För att det ska brinna bakåt måste något skita sig rätt hyfsat, ett exempel är om du har dåligt drag i skorstenen, kanske det har askat igen i rökröret på grund av slarv med sotande eller liknande.
Man skulle kunna tänka sig att tändelementet funkar halvtaskigt och inte får fyr på pelletsen, det kanske fylls på med massor med pellets upp i röret och sedan börjar det brinna i eländet när brännaren stoppat, rent teoretiskt skulle det kanske kunna ställa till det.
Det är nog inget man ska sitta och oroa sig för och om det skulle inträffa så ska det inte hända så mycket förutom att slangen smälter, se till så att skruven inte sitter rakt över brännaren utan förskjuten i sidled så kommer inte skruven att mata ner pellets rätt på brännaren om slangen skulle smälta.
Alla moderna brännare har tempgivare/termostat i fallröret som stoppar brännaren om det blir för varmt, slangen smälter om den blir för varm osv så det finns många hinder i vägen för att det ska gå rakt åt skogen.
En brandvarnare kan ju vara vettigt att ha i taket i pannrummet och håll dörren till pannrummet stängd.
För att det ska brinna bakåt måste något skita sig rätt hyfsat, ett exempel är om du har dåligt drag i skorstenen, kanske det har askat igen i rökröret på grund av slarv med sotande eller liknande.
Man skulle kunna tänka sig att tändelementet funkar halvtaskigt och inte får fyr på pelletsen, det kanske fylls på med massor med pellets upp i röret och sedan börjar det brinna i eländet när brännaren stoppat, rent teoretiskt skulle det kanske kunna ställa till det.
Det är nog inget man ska sitta och oroa sig för och om det skulle inträffa så ska det inte hända så mycket förutom att slangen smälter, se till så att skruven inte sitter rakt över brännaren utan förskjuten i sidled så kommer inte skruven att mata ner pellets rätt på brännaren om slangen skulle smälta.
Alla moderna brännare har tempgivare/termostat i fallröret som stoppar brännaren om det blir för varmt, slangen smälter om den blir för varm osv så det finns många hinder i vägen för att det ska gå rakt åt skogen.
En brandvarnare kan ju vara vettigt att ha i taket i pannrummet och håll dörren till pannrummet stängd.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Har du dragbegränsare?Den anpassar sig bl.a.så att det inte blir en kalluftspropp i skorstenen även om det blåser ute.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Beträffande bakbrand i pelletsbrännare
Här måste man skilja på typ av brännare.
Koppbrännare och rörbrännare ( brännare med fallschakt ).
I en koppbrännare t.e.x Ariterm (termia) är bakbrand sällsyn p.g.a. att det saknas bränsle som kan brinna i matarröret.
I en EcoTec beror nästan alltid bakbrand på otät sluss i komb. med lång stilleståndstid, t.e.x vid strömavbrott. Åtgärd. Håll koll på slussvingar och använd orginalvingar vid byte..
I en rörbrännare kan nästan alltid en bakbrand i nedfallsröret härledas till dåligt drag i pannan. Ofta är anledningen sot och aska i pannans konventionsdel.
Det som händer är att skorsten inte orkar att suga bort de bränngaser som bildas i brännkannaren utan det blir ett övertryck som trycker ut gaser i fallröret med i värsta fall öppen låg.
Ett synnerligen allvarligt fel i en rörbrännare är om brännarens fläkt slutar att fungera under drift ( el eller lagerfel ). Detta orsakar alltid överfyllnad av brännaren med drisk för bakbrand.
Dåligt drag i skorsten vid uppstart p.g.a. kallras eller en fuktpropp i skorsten brukar resultera i kraftig rökutveckling bakåt i fallröret med sällan till riktig brand då alla brännare har övervakning som stänger av brännaren om den inte tänder på rätt sätt.
Här måste man skilja på typ av brännare.
Koppbrännare och rörbrännare ( brännare med fallschakt ).
I en koppbrännare t.e.x Ariterm (termia) är bakbrand sällsyn p.g.a. att det saknas bränsle som kan brinna i matarröret.
I en EcoTec beror nästan alltid bakbrand på otät sluss i komb. med lång stilleståndstid, t.e.x vid strömavbrott. Åtgärd. Håll koll på slussvingar och använd orginalvingar vid byte..
I en rörbrännare kan nästan alltid en bakbrand i nedfallsröret härledas till dåligt drag i pannan. Ofta är anledningen sot och aska i pannans konventionsdel.
Det som händer är att skorsten inte orkar att suga bort de bränngaser som bildas i brännkannaren utan det blir ett övertryck som trycker ut gaser i fallröret med i värsta fall öppen låg.
Ett synnerligen allvarligt fel i en rörbrännare är om brännarens fläkt slutar att fungera under drift ( el eller lagerfel ). Detta orsakar alltid överfyllnad av brännaren med drisk för bakbrand.
Dåligt drag i skorsten vid uppstart p.g.a. kallras eller en fuktpropp i skorsten brukar resultera i kraftig rökutveckling bakåt i fallröret med sällan till riktig brand då alla brännare har övervakning som stänger av brännaren om den inte tänder på rätt sätt.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Jag kan även lägga till att vid överfallsmatade brännare så kan även för stor startdos kombinerat med mycket spån orsaka bakbrand, och då den farligaste sorten då spånet tar eld och antänds från fallröret ända upp i skruven. Här hinner i många fall inte överhettningsskyddet lösa ur i god tid. Då blir tillbudet om man har en skruv i plåt så kan det orsaka brand ända ned i förrådet, men en skruv med plaströr smälter istället av och risken är mindre för brand ända ned i förrådet. Det är då bättre då det snabbare bildas rökutveckling som kan sätta fart på brandvarnaren. Jag skulle rekommendera att man gör som i Finland att man använder sig av lock på förråden, då minskar risken för baksug ifrån förrådet. Det man aldrig brukar komma ifrån i dessa fall är rökskador. Använd brandvarnare, det är en livförsäkring.
Kan ju låta enkelt, men jag tycker att "originalen" blir sämre och sämre......kurre_44 skrev: Håll koll på slussvingar och använd orginalvingar vid byte.
Den senaste omgången höll knappt 6 månader..... Tyckte att det blev väl mycket rök i pannrummet vid gång så jag skruvade isär för att kolla vingarna. Döm om min förvåning när jag upptäckte att tre av vingarna var avbrutna och borta (hade följt med pelletsen ut till brännarkoppen och bränts upp) och den fjärde vingen hängde på trekvart. Alla hade brutits av precis utanför plåtarna som håller fast dem.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Exakt hur vanligt det är vet jag inte men nått hus/år brukar man läsa om i tidningarna, Min kompis hus brann ner -06 pga pelletsbrännaren (min fd janfire)
Anledningen är nog som nämnts dåligt underhåll/sotning, Kompisen hade haft både brandskyddskoll o sotning 3 veckor innan branden men hade inte sotat/rengjort brännaren fast han borde gjort det..
Det hade förbrukats ca 600 kg pellets sen brännaren sotades av sotaren senast sen gjorde väl saken inte det bättre att arbetskläder hängde väldigt nära brännaren/pannan för att snabbt torka, Kan tänka mej att då det blev bakbrand upp i internförrådet så slog nästan lågorna upp i kläderna...
I nuvarande brännare anser jag det väldigt liten risk med bakbrand iaf så jag sover lungt på natten...
Anledningen är nog som nämnts dåligt underhåll/sotning, Kompisen hade haft både brandskyddskoll o sotning 3 veckor innan branden men hade inte sotat/rengjort brännaren fast han borde gjort det..
Det hade förbrukats ca 600 kg pellets sen brännaren sotades av sotaren senast sen gjorde väl saken inte det bättre att arbetskläder hängde väldigt nära brännaren/pannan för att snabbt torka, Kan tänka mej att då det blev bakbrand upp i internförrådet så slog nästan lågorna upp i kläderna...
I nuvarande brännare anser jag det väldigt liten risk med bakbrand iaf så jag sover lungt på natten...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
En sak som är väldigt skrämmande är P-märkningen.
Jag menar, när en brännare eller panna P-märks så använder företagen bra saker med bra kvalitet.
Efter ett par år, när reservdelarna tillverkas i Kina...är det inte längre den fina P-märkta säkra brännaren man äger...utan en helt annan.
Du kan egentligen som konsument begära att få den kvalitet på tex. slussvingar som brännaren en gång P-märktes med.
Men jag menar....hur lätt är det?
Näe, skärpning...vart tog alla seriösa företag vägen, där det fanns lite serviceminded personal som verkligen brydde sig om kunden...
Nu är det högsta marginal som gäller....
Undrar hur långt det kan gå innan det händer nått riktigt otrevligt?
Så...nu känns det bättre...
/Bamyl
Jag menar, när en brännare eller panna P-märks så använder företagen bra saker med bra kvalitet.
Efter ett par år, när reservdelarna tillverkas i Kina...är det inte längre den fina P-märkta säkra brännaren man äger...utan en helt annan.
Du kan egentligen som konsument begära att få den kvalitet på tex. slussvingar som brännaren en gång P-märktes med.
Men jag menar....hur lätt är det?
Näe, skärpning...vart tog alla seriösa företag vägen, där det fanns lite serviceminded personal som verkligen brydde sig om kunden...
Nu är det högsta marginal som gäller....
Undrar hur långt det kan gå innan det händer nått riktigt otrevligt?
Så...nu känns det bättre...
/Bamyl
- Södermanlands Län, 250 m2
- Ecotec Econom, Laddomat 21
- Effecta 750BBS, Enrörssystem
Ang. slussvingar till EcoTec.
Vid byte av slussvingar i EcoTec kolla noga hur slussen ser ut på alla ytor som skivorna tätar emot.
Har man kört med dåliga vingar ett tag är det ofta tjärbeläggning på ytorna i slussen och då slits de nya mer på nolltid.
Hetta upp slussen med gasol eller svets samt skrapa och putsa rent noga. OBS. Glöm inte att ta bort glidlagrena innan slussen värms.
Vid byte av slussvingar i EcoTec kolla noga hur slussen ser ut på alla ytor som skivorna tätar emot.
Har man kört med dåliga vingar ett tag är det ofta tjärbeläggning på ytorna i slussen och då slits de nya mer på nolltid.
Hetta upp slussen med gasol eller svets samt skrapa och putsa rent noga. OBS. Glöm inte att ta bort glidlagrena innan slussen värms.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Inte nödvändigtvis, jag har kört i 3 år utan andra åtgärder än minsta möjliga rengöring ett par gånger per år. Men för all del, den är mer komplex än de flesta andra brännare (lite som att jämföra en Alfa Montreal med en Volvo Amazon kan man sägaRayyan skrev:Verkar vara mycket pyssel med den brännaren?

/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Ja det får framtiden visa om det har någon betydelse. Senast som jag bytte vingar (nu i höst) så rengjordes slussen ytterst noggrant. Alla beläggningar (fanns lite tunna) slippades bort med stålull så nu är ytorna så rena som de kan bli. Om detta nu påverkar livslängden till det bättre återstår att se. Jag återkommer när dessa "nya" slussvingar är slut/läcker rök........kurre_44 skrev:Vid byte av slussvingar i EcoTec kolla noga hur slussen ser ut på alla ytor som skivorna tätar emot.
Moderator
T-röd är också ett bra alternativ att få bort tjärbildning.
Det är lika viktigt att rengöra fallrörsbrännare i fallrören.
Då är detta ett bra medel. Minst en gång per år gör jag rent. Väntar man längre så är det svårare att få rent samt så ökar brandrisken.
Det spelar ingen roll hur bra brännaren är justerad mm så får man denna beläggning. Det är ofrånkomligt. Det räcker med att spån som har en temperatur runt 40 grader så blir smältpunkten mycket lägre på dessa små partiklar.
Det är lika viktigt att rengöra fallrörsbrännare i fallrören.
Då är detta ett bra medel. Minst en gång per år gör jag rent. Väntar man längre så är det svårare att få rent samt så ökar brandrisken.
Det spelar ingen roll hur bra brännaren är justerad mm så får man denna beläggning. Det är ofrånkomligt. Det räcker med att spån som har en temperatur runt 40 grader så blir smältpunkten mycket lägre på dessa små partiklar.