Luft i panna ? Frågor om avkalkning...

GammelMan
Fröträd

Luft i panna ? Frågor om avkalkning...

Inlägg av GammelMan »

Har problem med att jag får dåligt med varmvatten, kommer bra till en början (2-3 minuter) men sen kommer det kallt och kan det komma varmt igen efter nån minut.

Upplever det som att det är sämre värme i huset också.

Dessutom går brännaren mycket oftare nu än den gjort för nån vecka sen, det går ca 30 kg pellets varje dygn. Visserligen är det -5 nu jämfört med 0 till +5 tidigare men det borde ju inte ta drygt 10 kg mer pellets per dygn, inte roligt när det går ner till -25, då går det väl 60 kg per dygn :(

Kan det vara luft i pannan så att inte slingorna till varmvattnet ligger i varmvatten hela tiden ?
Borde väl inte kunna vara så, men kommer inte på vad det annars ska vara.
Har fyllt upp systemet och det verkade gå i en hel del, men det är samma sak ändå, luftade det också efter men det kom ingen luft.
Shunten läker lite vatten, kommer nån enstaka droppe ibland men inte mycket, kan det ha nåt med det att göra ?

Nån som har instruktionsbok eller nåt liknande på en gammal Albin 20B eller om det står 208 från 1973 ?
Senast redigerad av GammelMan den tor 18 dec, 2008 14:36, redigerad totalt 1 gånger.
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Borde ju tappa tryck ..bli luft i radiatorerna om läckage finns...
Men det har ju inget med förbrukningen att göra....-5----+5 är ju 10 C
Ett tips! för statistik år från år utetemp-innetemp --förbrukning mm då ser man om det hänt nåt drastiskt :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
GammelMan
Fröträd

Inlägg av GammelMan »

Har ju bara bott här i 5 månader så statistiken hittills är väldigt kort :)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

30 kilo per dygn vid -5 grader låter inte onormalt om du värmer 220 kvadrat. Isoleringen kanske inte motsvarar dagens krav heller?

Att brännaren startar oftare är naturligt då värmeåtgången har blivit större.
Har du chipet som ger stor hysteres på KMP brännaren (ronald är guru på sånt!)

Kan det inte vara så att värmeslingan är igenkalkad. Det vatten som legat i slingan ett tag är varmt men spolar du igenom vatten orkar den inte med att värma på grund av kalkbeläggningar.

Luft i pannan tror jag inte det är för då skulle cirkulationspumpen föra ganska mycket oväsen. Finns det inte någon avluftningsventil uppe vid säkerhetsventilen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Bild

Torsten..Jag säger som betjänten på nyår...I do my best :D

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
GammelMan
Fröträd

Inlägg av GammelMan »

Vet inte vilket chip jag har, men brännaren startar kring 60-65 grader och går till 95-100 grader.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Har haft samma problem som du, men som nu är löst. Dock en annan panna men jag misstänker att du också har vvx!

Mitt problem var att jag måste haft sjukt mycket luft i pannan, det sörplade och gurglade och levde rövare, vilket gjorde att vi fick väldigt dåligt med varmvatten. Dock fungerade radiatorerna, men ändå!

Jag luftade på följande sätt, enligt instruktion av Lelle (tack för det), öppna shunten till max och lufta cirkpumpen till radiatorkretsen, kan eventuellt behöva lufta elementen då också, men det fungerade i mitt fall!

Lycka till!

Vad har du förresten pumpen på för hastighet?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
GammelMan
Fröträd

Inlägg av GammelMan »

Ska testa att köra shunten på max och se om det gör nån skillnad, måste man göra det länge innan man luftar elementen ?

Pumpen går på steg 2, har kört den på 1 tidigare också, men det blev ingen större skillnad varken sämre eller bättre.
Shunten står i mitten 5 av 10 på skalan, har varit så sedan vi flyttade hit.
Provade ett tag innan mina problem började med varmvattnet (har alltid varit lite dåligt med varmvatten, men inte så här dåligt) att sänka värmen på elementena och då gick pannan mindre utan att det blev kallt i huset heller.

Ger nu ut ca 65 grader på elementena, har provat att minska nu men då blir det väldigt ojämn värme, kallt som f-n på morron (18-19 grader) och bra temp (ca 22 grader) in på dagen.

Men ändå går brännaren mycket när jag sänkte tempen till elementen och det blev inte mer varmvatten heller.

Börjar fundera på att slänga ut eländet och köpa en ny panna, är ju bara så j-vla dyrt, får väl räkna med 50000 med installation och det är ju inget som jag har direkt, hade tänkt att jag skulle klara mej med den nåt år till, men inte roligt då man knappt kan duscha utan att få köldchocker.
Senast redigerad av GammelMan den tor 20 nov, 2008 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Luft i panna ?

Inlägg av Shakespeare »

GammelMan skrev: Dessutom går brännaren mycket oftare nu än den gjort för nån vecka sen, det går ca 30 kg pellets varje dygn. Visserligen är det -5 nu jämfört med 0 till +5 tidigare men det borde ju inte ta drygt 10 kg mer pellets per dygn, inte roligt när det går ner till -25, då går det väl 60 kg per dygn :(
Jo, det låter inte otroligt. Extrapolerar man så skulle det betyda 10kg vid 15° och 5kg vid 20° (endast varmvatten). Vid -25° blir det isf 50kg/dygn. Du är inte den enda som reagerat över hur mycket det går åt till uppvärmning när det blir kallt ute. Vi som eldar med ved eller småsäck märker det mest ;)

Jag vet dock inte hur du ska lösa problemet med varmvattnet :scratch:
Är det kamslinga i pannan eller extern värmeväxlare?
Kanske det är blandningventilen som blivit dålig?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Om du fortfarande tror det är luft i pannan så har du en ledning på toppen av pannan, den som går till säkerhetsventilen. Finns det ingen separat avluftningsventil vid säkerhetsventilen så går det också att öppna själva säkerhetsventilen. Finns det inget rör som leder bort ångan från säkerhetsventilen så måste man vara försiktig för där sprutar ut hetvatten.

Plattvärmeväxlare tror jag inte fanns på gamla pannor utan mest troligt är det en kopparslinga. Man kan rengöra kopparslingan med vanligt avkalkningsmedel blandat med vatten som pumpas runt i slingan.

Finns det en blandningsventil så kan som sagt den vara orsaken till varmvattenproblemet.
Stora Enso pellets.
GammelMan
Fröträd

Inlägg av GammelMan »

Måste man ta ut slingan från pannan för att rengöra eller går det att slå av vattnet och dela röret innan slingan och slå i medlet och sen plocka ihop allt och spola för att rengöra ?

Hittar ingen luftningsventil eller nåt uppe på pannan.
Bara det rör som går upp till expansionskärlet på vinden.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Slingan kan vara kvar i pannan. Fungerade rätt bra att lossa på rören från slingan och istället ansluta två grova trädgårdsslangar till slingan.
Ena trädgårdsslangen anslöts till en plastpump från Jula avsedd att drivas med handborrmaskin.
I en hink blandades till en halv liter avkalkningsmedel från ÖB med 6-7 liter vatten och sedan kördes pumpen lite då och då under en dag och pumpade runt genom slingan.
Det tar lång tid för avkalkningsmedlet att få bort kalken verkar det som så kanske ska man ta nytt avkalkningsmedel efter ett tag.

Men sitter expansionskärlet på vinden så måste väl eventuell luft i pannan snabbt försvinna dit?
Stora Enso pellets.
GammelMan
Fröträd

Inlägg av GammelMan »

tycker ju att all luft ska fara till expansionskärlet...
Men det låter inget i pannan eller pumpen så den är nog luftfri, däremot har jag nu testat att vrida upp shunten på max och får ändå inte ut mer värme till elementen än 65 grader.

Kan det vara nåt med shunten, den läker lite utåt vid axeln, men bara nån droppe ibland.
Tänker om det är inre läckage i den också så att den ger fullt ut på elementen alltid, kanske skulle sänka tempen fortare i pannan då.

Blir ju bara så less :evil:
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Men 65 grader till elementen måste ju vara mycket mer än tillräckligt.
Jag kan inte minnas att jag någonsin kört ut över 40 grader under mina 20 år i huset.
Är det inte termostaterna i elementen som jäklas med dig?
Mitt hus är lite mindre än ditt men absolut inte välisolerat, örörd isolering sedan 1963.

En tanke som just slog mig-- Du kör cirkulationspumpen på fullt men hör inget i den säger du. Snurrar den verkligen?
Min surrar på som sjutton om man kör på fullt.
Den kanske helt enkelt kärvat ihop, det skulle förklara alla dina problem.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
GammelMan
Fröträd

Inlägg av GammelMan »

Nog låter pumpen och det ändras om man ändrar fart så nog är den hel.

Termostaterna ska jag kolla, men dom verkar funka öppnar då och stänger.
Däremot har jag ojämn värme inne i huset, det kan vara 18 grader på morron och under dan uppåt 23-25 grader.
Skriv svar