hur mycket förbrukar huset?
-
- Prima virke
hur mycket förbrukar huset?
http://hem.bredband.net/sandstugan/day.jpg
kan man räkna ut förbrukningen och försöka lösa problemet med min värmeåtgång?
värmen från min panna på 250lkiter och acktanken 750lityer töäms på bara 4-5 timmar.
http://hem.bredband.net/sandstugan/
kan man räkna ut förbrukningen och försöka lösa problemet med min värmeåtgång?
värmen från min panna på 250lkiter och acktanken 750lityer töäms på bara 4-5 timmar.
http://hem.bredband.net/sandstugan/
ctc regent kombipanna, iwabo villa s1, acktankt tekniktank 750L, aquasol solfångare 10.5m2
hus 120m2 + källare, (ej uppvärmt). uppdelat i 2st lägenheter
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumsnisse!
Problemet är nog att Ctc pannan har inbyggd shunt samt att vv även finns i pannan . Acktanken är bara kopplad som utökat vatten i värmesystemet ( Kopplat som slav tank ) 750 Liters tank är för liten för att klara husets energibehov . Hur mycket huset förbrukar är en sak, hur länge tankarna räcker är en annan. Jag tycker att du bör se över din koppling mellan panna och tank..
Vp..
Vp..
Senast redigerad av Ved Profilen den mån 24 nov, 2008 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Prima virke
För att värma 1 liter vatten 1 grad så krävs 1,16Watt vill jag minnas. Således om vi leker med tanken att vattnet håller 80 grader när tanken är laddad och 20 grader när den anses tom. Då får vi 60 grader x 1000 liter x 1,16w = 69,6kw. Sedan tillkommer värmeförluster så klart, och den mängden energi som varmvattnet kräver. Jag gissar lite här men säg att 2kw/timme avges i förlust i pannrummet. På 5 timmar har vi 10kw bara där, återstår ca 60kw. Att göra av med 10-12kw per timme i ett äldre, större dåligt isolerat hus med minusgrader ute ser inte jag som nån konstighet.
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
-
- Prima virke
jag har kommit fram till det nu att min regent har så liten verkningsgrad på ved att int eens efter 6 timmars eldning är hela 750l tanken varm.
tror jag måste uppgradera pannan och sedan skaffa mig en till tank.
tror jag måste uppgradera pannan och sedan skaffa mig en till tank.
ctc regent kombipanna, iwabo villa s1, acktankt tekniktank 750L, aquasol solfångare 10.5m2
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det låter som en bra tanke..
Du har ingen oljetank i pannrummet??
Då borde du använda den till acktank oxå + din 750 l tank o köra trycklöst system, Billigare kan du inte komma undan..
För vv skaffa en tappvattenautomat..

Då borde du använda den till acktank oxå + din 750 l tank o köra trycklöst system, Billigare kan du inte komma undan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
För att inte förvirra någon i onödan vill jag påpeka att Tompa menar egentligen att 60° * 1000 l * 1,16 kWh = 69,6 kWh.Tompamannen skrev:Då får vi 60 grader x 1000 liter x 1,16w = 69,6kw.
Mitt hus, som är på 2½ plan + källare, med drygt 100 m² per plan, byggt 1943 och isolerat med tapeter, gluffar i sig i snitt 9 kW när det är -20°C ute. Har jag räknat ut genom att titta på hur temperaturen sjunker i tankarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Prima virke
9kw
och hur ser din anläggning ut förövrigt då?
hur mycket ack? och hur länge räcker värmen i acktanken
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
och hur ser din anläggning ut förövrigt då?
hur mycket ack? och hur länge räcker värmen i acktanken
Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
-
- Pannrumsnisse!
Du är en duktig rådgivare på forumet det vet jag och även andra ! Men !!André skrev:Det låter som en bra tanke..![]()
Hur kan du tycka att ett bra alternativ är att använda gamla oljetanken som trycklöst system som acktank

Skulle du själv använda din gamla olje tank som ackumulatortank med 3mm plåt tjocklek

Trycklöst system är det inget fel på men ändå..
Vp..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kompisen som gjorde om sin oljetank som ack för trycklöst frågade förs.bolaget hans men dom hade inget att anmärka på det..
Dom sa bara att då den står i pannrummet med avlopp så är det inga risker annars hade det redan varit begränsad vattenvolym för värmesysteme i villa..
Han va nöjd med det svaret o fick en riktigt billig o bra anläggning..
Dom sa bara att då den står i pannrummet med avlopp så är det inga risker annars hade det redan varit begränsad vattenvolym för värmesysteme i villa..
Han va nöjd med det svaret o fick en riktigt billig o bra anläggning..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd