Bakbrand
Bakbrand
Hej! Har eldat pellets i ca 1,5 år och det har fungerat jättebra. Fram tills för ett par veckor sen. Har haft 4 st bakbränder sista månaden och jag fattar inte varför? Någon som har några ideer om vad som har gått snett? Bytte tändelement strax innan problemen började, kan det hänga ihop? Annars har jag inte rört vare sig panna eller brännare, förutom det regelbundna uraskningarna/skötselrutinerna. Hur som helst är det inget kul när det brinner på fel håll. Tacksam för kommentarer. Mvh Jörgen
Panna Focus Eko 20 från -05 och brännare PX21. Bor i ett hus på 110m2 strax utanför Hunnebostrand i Bohuslän.
Byte av tändelement lär inte göra någon skillnad, funkar fläkten som den ska i brännaren ?
Har du kollat alla rökkanaler ut till skorstenen så att det inte ligger en massa
aska i en krök någonstans ?
Ingen fågelbon eller jultomtar i skorstenen ?
Det låter ju ut som om draget försämrats, det är inget annat du ändrat på ? stängt pannrumsdörren, tilluft till pannrummet osv ?
Har du kollat alla rökkanaler ut till skorstenen så att det inte ligger en massa
aska i en krök någonstans ?
Ingen fågelbon eller jultomtar i skorstenen ?
Det låter ju ut som om draget försämrats, det är inget annat du ändrat på ? stängt pannrumsdörren, tilluft till pannrummet osv ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Haha tror inte jag har några tomtar i skorstenen, har inte fått nåra julklappar i alla fall... Kan vara aska/sot, men har fått för mig att pellets inte lämnar så mycket aska efter sig. Sotarn var här för ett år sen, är ju ändå ett tag sen, så det kanske kan vara aska som täpper till. En annan sak som är knepigt är att rökgastempen har stigit från ca 230 grader till ca 320 på sista tiden. Kan detta ha något sammanhang?
Panna Focus Eko 20 från -05 och brännare PX21. Bor i ett hus på 110m2 strax utanför Hunnebostrand i Bohuslän.
Låter som sagt som om draget försämrats. Men just nu när det blivit kallt har ju draget ökat kraftigt i alla fall i min skorsten.
Jag har samma panna och visst kan det bli problem om man eldar på för hårt.
När brännaren går normalt, är fallröret då såpass kallt så att man kan hålla i det längst ned? Om du tar loss pelletsslangen från fallröret under drift, vill det då komma upp varm eller het luft ur fallöret så är det klart något fel med draget eller för hög effekt på brännaren. Obs försiktigt, det kan vara riktigt varmt!
Normalt så ska det dra luft ned i fallröret när brännaren går.
Är utrymmet för baffelpåtarna bakom den övre luckan ordentligt rensat från aska. Slarvar man så kan det bli för mycket aska där efter någon vecka och då minskar draget. Här är det bäst att rensa från aska varje vecka när man har tagit bort brännaren annars blir det dålig ekonomi i eldningen.
Vad har du för drag inställt på dragregulatorn. Min panna fungerar med 15-20 Pa men vid 10 Pa går det dåligt.
Har bakbranden uppstått i samband med att brännaren gjort ett misslyckat startförsök och sedan startat igen så kan det kanske bero på tändelementets inställning eller för liten startdos.

Jag har samma panna och visst kan det bli problem om man eldar på för hårt.
När brännaren går normalt, är fallröret då såpass kallt så att man kan hålla i det längst ned? Om du tar loss pelletsslangen från fallröret under drift, vill det då komma upp varm eller het luft ur fallöret så är det klart något fel med draget eller för hög effekt på brännaren. Obs försiktigt, det kan vara riktigt varmt!
Normalt så ska det dra luft ned i fallröret när brännaren går.
Är utrymmet för baffelpåtarna bakom den övre luckan ordentligt rensat från aska. Slarvar man så kan det bli för mycket aska där efter någon vecka och då minskar draget. Här är det bäst att rensa från aska varje vecka när man har tagit bort brännaren annars blir det dålig ekonomi i eldningen.
Vad har du för drag inställt på dragregulatorn. Min panna fungerar med 15-20 Pa men vid 10 Pa går det dåligt.
Har bakbranden uppstått i samband med att brännaren gjort ett misslyckat startförsök och sedan startat igen så kan det kanske bero på tändelementets inställning eller för liten startdos.
Senast redigerad av Torsten den mån 24 nov, 2008 13:16, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
När man eldar normalt är fallröret stekhett hela vägen och om man lägger handen bränner man sig redigt. Slår upp gnistor ur röret om man tar bort slangen. Har inte kollat baffelplåtsutrymmet..... Dragregulatorn vet jag inte hur den är inställd. Är bara en tyngd som reglerar hur mycket luft som sugs in i rökröret, finns inga värden på.
Då är det utrymmet i mitten på pannan som du glömt att rengöra.
Ganska enkelt jämfört med att sota tuber. Drag ut båda baffelracken bakom övre luckan och lägg dem i en plåthink. Ta ut hinken och borsta rent rackarna utomhus med en piassavakvast så slipper du få askan inne.
Sedan är det bara att med hjälp av askrakan rengöra de två utrymmena för baffelracken.
Om det är en Tigex25 draglucka så finns det en inpressning längst in på hävarmen för vikten. man mäter avståndet mellan inpressningen och mitten på vikten. 30mm = 15 Pa , 40mm = 20 Pa
Har det fungerat förr så är den säkert rätt inställd.
Ganska enkelt jämfört med att sota tuber. Drag ut båda baffelracken bakom övre luckan och lägg dem i en plåthink. Ta ut hinken och borsta rent rackarna utomhus med en piassavakvast så slipper du få askan inne.
Sedan är det bara att med hjälp av askrakan rengöra de två utrymmena för baffelracken.
Om det är en Tigex25 draglucka så finns det en inpressning längst in på hävarmen för vikten. man mäter avståndet mellan inpressningen och mitten på vikten. 30mm = 15 Pa , 40mm = 20 Pa
Har det fungerat förr så är den säkert rätt inställd.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jaha, då har man lärt sig nått nytt. Har helt missat att man ska sota övre utrymmet där baffelplåtarna sitter. Det var totalt igensatt av aska.... Inte konstigt att det inte blev nått drag. Har inte blivit uraskat på 1,5 år. Lyfter på hatten och tackar för hjälpen. // Jörgen
Inte många som har en sån här panna. Skulle vara kul att veta om plåtarna i baffelracken är nedslipade eller om dom är helt orörda med alla plåtar kvar. Vilken effekt kör du på?
Nu där det blev -5 grader ute var jag tvungen att öka effekten till 12,3 kW och det är nog max vad som går att kräma ur pannan utan att slipa ned baffelplåtarna.
Effekten mäter du genom att samla upp de pellets som matas under sex minuter medan du matar brännaren för hand. Väg de pellets som samlats upp och multiplicera med 0,01 så får du kilo pellets per timme.
Effekten får du genom att multiplicera 4,8 med antal kilo pellets per timme.
Nu där det blev -5 grader ute var jag tvungen att öka effekten till 12,3 kW och det är nog max vad som går att kräma ur pannan utan att slipa ned baffelplåtarna.
Effekten mäter du genom att samla upp de pellets som matas under sex minuter medan du matar brännaren för hand. Väg de pellets som samlats upp och multiplicera med 0,01 så får du kilo pellets per timme.
Effekten får du genom att multiplicera 4,8 med antal kilo pellets per timme.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Har plockat ut en av baffelplåtarna och har en kvar. Ska mäta effekten på pannan ikväll. Körde igång pannan nu efter sotning. Istället för rökgaser på 320 grader fick jag nu istället 210 grader, men fallröret blir fortfarande väldigt varmt, det går inte att lägga näven på.. Det läcker även ut rök mellan stos och brännarrör, kan det tyda på dåligt drag i alla fall?
Konstigt. Om du rensat hela pannan från sot och aska och tagit ur en hel baffelrack ska det väl fungera när det fungerade med alla bafflarna i från början. Kan rökröret vara igensatt. 210 grader verkar normalt om du tagit ur en baffelrack men sätter du in båda så ska temperaturen ned till mer normala värden.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Det måste vara stopp någonstans ...fallröret här hemma är aningen varm längst ner och inte mer än att jag kan hålla handen på den ..och så dåligt drag kan det inte vara den här årstiden att det skulle vara det som gjorde problemet förutom att om du inte har någon till luft till pannrummet
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Ja, nu har jag pillat nere i pannrummet hela dagen, och se nu funkar det. Var det dåliga draget som ställde till det. Först all aska i baffelplåtsutrymmet och sen en dåligt inställd dragregulator. Har satt in båda baffelplåtarna och fått ned rökgastemperaturen till 175 grader vid normal gång. Fallröret är inte lika varmt längre, det går att hålla på det vid full eldning. Panntemperaturen stiger dessutom fortare vilket jag är glad för eftersom det går åt mindre pellets. Antar att risken för bakbrand nu är mycket mindre då värmen går år rätt håll. Tack för alla tips. // Jörgen