Iwabo Villa S1 + CTC 265

Skriv svar
kent.82
Fröträd

Iwabo Villa S1 + CTC 265

Inlägg av kent.82 »

Hejsan

Är både ny i forumet och huset inhandlades förra veckan. Inflytt sker nästa helg. Huset har olja som uppvärmining och tanken är att när det tar slut konvertera till pellets. Kommer att elda med ved samt elpatron i övergångstiden.

Har en fråga som jag hoppas jag skulle kunna få hjälp med. Det är som så att jag köpt en begagnad pelletsbrännare modell Iwabo Villa S1 ifrån år 2002. Brännaren ska monteras i en kombipanna CTC 265 ifrån 1975. Har ni någon erfarenhet ifall det kommer att krävas någon typ av distans för att installera och vart jag isåfall kan köpa en sådan? Eller om det är något annat som jag bör tänka på?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Till Iwabo ska det nog inte vara någon distans eftersom den räknas till uppåtbrinnande. En beskrivning av Nibe Pb10 har du här.
http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/
Pb10 är ungefär samma brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Okey det är bra att veta. Tackar för infon.
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Lite konfunderad är jag nu faktiskt vad som är rätt och fel.

Samtidigt som jag startade tråden ställde jag samma fråga till Metro Therm:
Vilket serienummer har brännaren och varifrån är du? En extra ram som är tillverkad för just CTC pannor finns att köpa, art.nr 1190119999. Brännaren byggs då ut 70mm. och passar då i oljeeldstaden. Baffeln mellan eldstäderna skall vara monterad och den trekantiga plåter mot rökkanalen demonteras.
Här säger dom att någon typ ram ska monteras för att bygga ut brännaren 70mm.

Kommer den att behövas i oljeeldstaden? För på Nibe's hemsida "pannguiden" så står det att för PB10 ska det inte behövas någon distans. För vad jag förstår så är den väldigt snarlik med Iwabo Villa S1.
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Mysko! Kan det inte vara så att officianten på MetroTherm blandar ihop ctc265 och ctc1100.
Ska man köra Iwabo i oljepanna med lågriktare är det nog som alltid en fördel att flytta ut brännaren med ett mellanlägg. I en ctc265 behöver man ingen lågriktare för den har bra utrymme uppåt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar