Återkommande bakvärme
Återkommande bakvärme
Jag har nu i ca en veckas tid hela tiden fått bakvärme på brännarn. Detta har kommit helt plösligt, varför vet jag inte.
Jag har prövat att sota pannan men det har inte hjälpt.
Jag har även nu kommit in i en "ond cirkel" där pannan stänger av sig för bakvärme och sedan kallnar helt. Nästa gång när jag startar den så måste den köra så pass länge för att värma upp hela tanken & pannan. Detta leder till att allt blir så pass varmt och att bakvärmen löser ut igen.
Förhoppningsvis kan jag komma i fas igen
Vad kan man göra?
Kan man justera tiden som fläkten kör när brännaren går i vila? Den går nu i 30 s, kan man öka denna för att "kyla ner brännaren"? Jag har prövat att öka den till 60 s (igår kväll) så jag har inte sett om det har gett resultat ännu.
Vad finns det mer att göra?
Tacksam för svar
Jag har prövat att sota pannan men det har inte hjälpt.
Jag har även nu kommit in i en "ond cirkel" där pannan stänger av sig för bakvärme och sedan kallnar helt. Nästa gång när jag startar den så måste den köra så pass länge för att värma upp hela tanken & pannan. Detta leder till att allt blir så pass varmt och att bakvärmen löser ut igen.
Förhoppningsvis kan jag komma i fas igen
Vad kan man göra?
Kan man justera tiden som fläkten kör när brännaren går i vila? Den går nu i 30 s, kan man öka denna för att "kyla ner brännaren"? Jag har prövat att öka den till 60 s (igår kväll) så jag har inte sett om det har gett resultat ännu.
Vad finns det mer att göra?
Tacksam för svar
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Hur länge sedan var det som du bytte slussvingar? Har du kontrollerat slussvingarna så att dessa sluter tätt. Med dåliga slussvingar "vandrar" underhållsglöden lättare bakåt i röret och påverkar den "värmekontakt" som utlöser vid "bakåtvärme".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
De slussvingar som sitter i är de som satt i när brännaren installerades vilket var i feb 2007.
Jag kollade på slussvingarna nu när brännaren gick och de ser rätt ok ut. Hela & fina, kanske någon som är lite böjd i ena hörnet. Men det "floppar" när de snurrar.
En sak jag så var att det var spån från pelletsen i kanterna i kammaren där slussvingarna snurrar. Kan det vara spånet som gör att vingarna ev inte sluter tätt?
Jag kollade på slussvingarna nu när brännaren gick och de ser rätt ok ut. Hela & fina, kanske någon som är lite böjd i ena hörnet. Men det "floppar" när de snurrar.
En sak jag så var att det var spån från pelletsen i kanterna i kammaren där slussvingarna snurrar. Kan det vara spånet som gör att vingarna ev inte sluter tätt?
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Sluter de inte tätt utefter HELA tvärsnittet så hjälper det inte att de "floppar" när de går runt.
Spånet i kanten/hörnet kan mycket väl var det som gör att slussvingarna inte sluter 100% tätt och detta gör att glöden "vandrar" bakåt och utlöser värmevakten. Rengör ytorna i själv slussen så kanske problemet försvinner.
Spånet i kanten/hörnet kan mycket väl var det som gör att slussvingarna inte sluter 100% tätt och detta gör att glöden "vandrar" bakåt och utlöser värmevakten. Rengör ytorna i själv slussen så kanske problemet försvinner.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Beror på hur bra det sitter fast. Det kanske räcker att skrapa lite försiktigt (se upp så att du inte får repor). Annars kan man pröva något lösningsmedel om det är beläggningar som sitter hårt fast.
Själv putsade jag bort alla mina beläggningar med stålull, blev rent och blankt efter ett tag.....
Själv putsade jag bort alla mina beläggningar med stålull, blev rent och blankt efter ett tag.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Har nu bytt slussvingar till nya, de gamla var lite böjda alla fyra.
MEN, har nu kört upp acktank till rätt temp och brännarn gått i vila. Efter ca 30 minuter så blev det bakvärme ändå
Vad är det som hänt????? När man lyssnar runt brännarn så hör man att det viner och blåser utifrån. Kan det vara någon packning som läcker?
Hjälp mig!
MEN, har nu kört upp acktank till rätt temp och brännarn gått i vila. Efter ca 30 minuter så blev det bakvärme ändå

Vad är det som hänt????? När man lyssnar runt brännarn så hör man att det viner och blåser utifrån. Kan det vara någon packning som läcker?
Hjälp mig!
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Ja, du...... då har jag inga fler tips. När min brännare har uppfört sig som din så har det hjälpt med att byta slussvingar.
Rengjorde du även slusskammaren innan du bytte vingarna, så att det inte finns några "beläggningar" eller annat som kan "störa" tätningen??
Rengjorde du även slusskammaren innan du bytte vingarna, så att det inte finns några "beläggningar" eller annat som kan "störa" tätningen??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu har systemet stabilierat sig lite och det verkar funka med nya slussvingar. Har kört i tre dagar nu utan någon bakvärme.
Jag monterade en termometer där givarn/återställningsknappen för bakvärme sitter och tempen varierar från ca 41 grader när brännarn är igång för att sedan stiga till ca 51 grader när den är i viloläge.
Sedan har det ju blivit varmare ute igen det är väl möjligt att även det påverkar eftersom brännarn inte behöver gå lika mycket. Blir intressant att se vad som händer när kylan kommer tillbaka (om den gär det...)
Hur kollar man draget?
Jag monterade en termometer där givarn/återställningsknappen för bakvärme sitter och tempen varierar från ca 41 grader när brännarn är igång för att sedan stiga till ca 51 grader när den är i viloläge.
Sedan har det ju blivit varmare ute igen det är väl möjligt att även det påverkar eftersom brännarn inte behöver gå lika mycket. Blir intressant att se vad som händer när kylan kommer tillbaka (om den gär det...)
Hur kollar man draget?
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20