Hej.
I monteringsanvisningen till mitt expansionskärl (från Rinkaby Rör) står det följande:
"Täck expansionskärlets anslutning med teflontejp (använd inte hampa!)"
Är det någon som vet varför? Jag tänkte använda lin och rörkitt i de andra kopplingarna. Kan jag inte använda det här?
// Åke
Expansionskärl och teflontejp? Varför?
Gomorron
Har alltid monterat exp.kärlen med hampa och "kitt", dock har hampa den förmågan att lite torka och nypa fast ordentligt om exp.kärlet sitter direkt ovanpå pannan.
Och eftersom exp.kärlets vägg inte är stadig kan det möjligvis en dag ge bristning i metallen??
Teflontejp har inte den egenskapen
Vilken tillverkare av exp.kärl?
I sig har inte det någon större skillnad vilken tätning du använder där för skarven är ju synlig...
Mekaniker
Har alltid monterat exp.kärlen med hampa och "kitt", dock har hampa den förmågan att lite torka och nypa fast ordentligt om exp.kärlet sitter direkt ovanpå pannan.
Och eftersom exp.kärlets vägg inte är stadig kan det möjligvis en dag ge bristning i metallen??
Teflontejp har inte den egenskapen
Vilken tillverkare av exp.kärl?
I sig har inte det någon större skillnad vilken tätning du använder där för skarven är ju synlig...
Mekaniker
Förr använde man lin och linolja då stelna linet blev hårt dessa går ej att justera i efter hand då spricker linet och det börjar läcka.
Nu använder man montagpasta den har samma egenskaper som gängtape stelnar inte och går att efter dra. Vet att en del tillverkare rekommenderar gängtape troligen för att det ger ett säkrare förband den är mer åldersbeständig använd det som du är van att jobba med blir bäst
Nu använder man montagpasta den har samma egenskaper som gängtape stelnar inte och går att efter dra. Vet att en del tillverkare rekommenderar gängtape troligen för att det ger ett säkrare förband den är mer åldersbeständig använd det som du är van att jobba med blir bäst
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
På exp. kärlet är det ju inte hela världen om du tar lin. Det blir ju inte varmt hela tiden på det sättet. Och om du nu behöver går det ju att byta lätt framöver.
Men jag hade inte tagit det. Det finns även olika sortes teflonband. Jag brukar köra med det till pannsidan. Kraftigare och tjockare.
Men jag hade inte tagit det. Det finns även olika sortes teflonband. Jag brukar köra med det till pannsidan. Kraftigare och tjockare.
Mvh. Anders
6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump