Janfire Flex-A och dess lägen...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Björnfot
Ungskog

Janfire Flex-A och dess lägen...

Inlägg av Björnfot »

Jag har bott i nya huset sedan i maj och haft min brännare på läge "1" under hela sommaren. När det blev höst och lite kyligare ute vred jag upp schunten för elementkretsen och det blev varmt och gosigt inomhus. Sen small det till och blev vinter och minusgrader, och jag öppnade termostaterna på elementena till max och det är fortfarande varmt och gosigt.

Men jag har fortfarande brännaren på läge "1".

Nu till min fundering. Jag har noterat att det går mer pellet naturligtvis, som en följd av att jag måste värma upp vattnet i elementkretsen mer - men vad är egentligen skillnaden mellan läge 1,2,3 och 4 på brännaren?

Drar min brännare mer pellets på läge 1 än låt säga på läge 3 när temperaturen nu börjar sjunka ned mot -10 grader utomhus? Såvitt jag kunnat läsa mig till i handboken så innebär läge 3 att brännaren hela tiden "underhållsbränner", dvs alltid har lågan igång - och i mina öron låter ju det som att brännaren då skulle göra av med ännu mer pellets.

Så, är det oklokt att köra på 1:an nu när det fryser på utomhus? Det är ju fortfarande varmt och gosigt inne i huset...
Janfire Flex-A -06, konverterad Albinpanna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Läge 1: låg effekt och kallstart.
Läge 2: högre effekt, kallstart.
Läge 3: samma effekt som läge 2, underhållseldning.
Läge 4: högsta effekt, underhållseldning.

Var man "måste" ha den beror på pannvolym, husets energibehov men när det blir ganska kallt kan det vara läge att vrida den till läge 3, detta ger snabbare respons på termostatsignalen.

Underhållseldningen kör upp till 1 timme, sedan slocknar den. Har du alltså ca: 45 minuter från en stopp till nästa start kan det vara en idé att slå den till läge 3, annars är läge 1 eller 2 rätt.
Senast redigerad av Icecap den sön 22 mar, 2009 14:42, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Tänk på att läge 4 får du inte köra om du har lågriktare.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Erik_odal
Prima virke

Inlägg av Erik_odal »

Lyfter denna lite.

Drar läge 2 mer pellets när det är kallt eller är ena fördelen med läge 3 att det blir fortare varmt?
Parca Norrahammar
JanFire Flex-A
Danfire regulator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej, sannolikt inte, pelletsförbruket är nog mycket lika.

Men man sparar en kallstart (Flex-A kan ju gnaga lite på tändelementet) och får som skrivit snabbare respons på termostatsignalen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karlmagnus
Prima virke

Inlägg av karlmagnus »

Min princip:
Läge två för varmvatten (sommar).
Läge tre för för värme och varmvatten (vinter).

Har du ett normal stort hus så behövs aldrig läge fyra eller ett.
Skaffa en rökgas termometer om du inte har en sådan.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Skriv svar