Inkoppling shuntar
Inkoppling shuntar
Hej nobla pelletsvänner!
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med ett par frågor!?
Vill installera ytterligare ett par radiatorer i källaren.
Källaren är ingen boyta men vill bättra på klimatet i tvättstugan samt i trappan ner.
Har en radiator i ett torkrum som nu går på självcirkulation som kommer dras om till pumpcirkulation.
I samband med detta vill bygga om för motorstyrd shuntning och tänkte mig ha 2 stshuntgrupper. 1 till boplan och 1 till källaren.
Vad jag funderar över är:
Skall jag använda den normala framledningen som går via pannans interna shunt (med intern shunten ställd på max) och ansluta 2 shuntgrupper på den slingan eller skall jag använda hetvattenledningen och koppla på detta där?
Eller 1 på vardera ?
Mvh Kegu
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med ett par frågor!?
Vill installera ytterligare ett par radiatorer i källaren.
Källaren är ingen boyta men vill bättra på klimatet i tvättstugan samt i trappan ner.
Har en radiator i ett torkrum som nu går på självcirkulation som kommer dras om till pumpcirkulation.
I samband med detta vill bygga om för motorstyrd shuntning och tänkte mig ha 2 stshuntgrupper. 1 till boplan och 1 till källaren.
Vad jag funderar över är:
Skall jag använda den normala framledningen som går via pannans interna shunt (med intern shunten ställd på max) och ansluta 2 shuntgrupper på den slingan eller skall jag använda hetvattenledningen och koppla på detta där?
Eller 1 på vardera ?
Mvh Kegu
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Vet inte riktigt vad du menar med "hetvattenledning"??
Hoppas att det inte är den till varmvatten kranen som du menar
för den får du inte använda.
Hoppas att det inte är den till varmvatten kranen som du menar

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hehe... nä det är inte varmvattenledningen jag menar...
Jag har ju en framledning som är shuntad med pannans interna shunt, sen har jag ju en framledning med oshuntat pannvatten som går till radiatorn med självcirkulation samt till exp-kärlet.
Mvh/ kegu
Jag har ju en framledning som är shuntad med pannans interna shunt, sen har jag ju en framledning med oshuntat pannvatten som går till radiatorn med självcirkulation samt till exp-kärlet.
Mvh/ kegu
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Va bra. varför inte köra en shunt "per" ledning. Eller drar det då förbi en massa varmvatten vid exp-kärlet så att det eventuellt börjar "läcka" en massa värme.
Kanske bäst med båda shuntarna på den andra ledningen. Då kan du ju ställa en max temperatur på utgående ledning med pannans interna shunt och sedan låta någon shuntautomatik sköta de andra shuntarna som då aldrig kan shunta ut mer än vad ställt in på den interna shunten.
Kanske bäst med båda shuntarna på den andra ledningen. Då kan du ju ställa en max temperatur på utgående ledning med pannans interna shunt och sedan låta någon shuntautomatik sköta de andra shuntarna som då aldrig kan shunta ut mer än vad ställt in på den interna shunten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag vet att om du har ett tryckkärl och ansluter detta till botten av pannan så förstör du skiktningen. Skulle du sedan tappa ur systemet har du stor risk för att du får svårt att få ur luften. Om du tittar på dom flesta pannors anslutningar så är expansionsanslutningen i toppen av pannan. Påfyllning av kallvattnet har ett rör som går ned mot botten i pannan. Shuntens rör är också lite längre än expansionen men en väldigt liten skillnad på längden. I ditt fall skulle jag höra mig för med en duktig rörmokare innan du kopplar. Jag vet dom som kopplat fel och får inte upp temperaturen i pannan.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Jag har en liknande konstruktion som du tänker dig, dock har jag ingen motorshunt på källarslingan.... varför det kan man då fråga sig?
Jo, en källare har ett relativt stabilt behov av värme under den kalla delen av året! Desutom varierar behovet inte speciellt mycket med vårsol eller midvinternatt... att köra källaren på samma styrning som resten av huset kommer att bli svajigt både när det blir -30 på vinter och du har 60+ ut till elementen och på våren när solen ligger på så du har 22 fram till elementen men fortfarande kallt mot källarväggarna.
Jag satte in en trevägs-blandarventil http://www.tourandersson.com/en/Product ... ay1/TPV-C/ som styrs av en http://www.tourandersson.com/en/Product ... -TRV-3002/ med dykgivare i framledningen till källarens element. Termostaten har jag ställt in på 32 grader och sen har jag även ventiler och termostater på elementen i källaren.
/Jörgen
Jo, en källare har ett relativt stabilt behov av värme under den kalla delen av året! Desutom varierar behovet inte speciellt mycket med vårsol eller midvinternatt... att köra källaren på samma styrning som resten av huset kommer att bli svajigt både när det blir -30 på vinter och du har 60+ ut till elementen och på våren när solen ligger på så du har 22 fram till elementen men fortfarande kallt mot källarväggarna.
Jag satte in en trevägs-blandarventil http://www.tourandersson.com/en/Product ... ay1/TPV-C/ som styrs av en http://www.tourandersson.com/en/Product ... -TRV-3002/ med dykgivare i framledningen till källarens element. Termostaten har jag ställt in på 32 grader och sen har jag även ventiler och termostater på elementen i källaren.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
joeri91942:
Jepp, det är just sådan här input jag vill ha! Intressant lösning!
Hade nog inte tänkt att motorstyra källarslingan heller. Men den lösningen som du har är ju klockren! För även på sommaren behövs det värmas upp lite så man blir av med lite av fuktigheten. Hur länge har du haft det så?
Jepp, det är just sådan här input jag vill ha! Intressant lösning!
Hade nog inte tänkt att motorstyra källarslingan heller. Men den lösningen som du har är ju klockren! För även på sommaren behövs det värmas upp lite så man blir av med lite av fuktigheten. Hur länge har du haft det så?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Karla!: "Skulle du sedan tappa ur systemet har du stor risk för att du får svårt att få ur luften."
Men det är väl lika högt tryck även om jag har den ansluten i botten eller i toppen? Sen är det ju bara att öppna säk vent på exp-kärlet och evakuera luften där? Eller tänker jag helt fel? (Alltså ev luft i röret till exp-kärlet)
Radiatorerna på boplan är ju på högre nivå än exp-kärlet ändå så luften borde väl söka sig dit ändå?
Men det är väl lika högt tryck även om jag har den ansluten i botten eller i toppen? Sen är det ju bara att öppna säk vent på exp-kärlet och evakuera luften där? Eller tänker jag helt fel? (Alltså ev luft i röret till exp-kärlet)
Radiatorerna på boplan är ju på högre nivå än exp-kärlet ändå så luften borde väl söka sig dit ändå?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Gjorde källarkopplingen förra sommaren, funkade "nästan" perfekt.. hade inte satt in nåt element i tvättstugan http://twoalpha.com/ombygg/Gamla-ritnin ... 5747-6.jpg utan bara i svalen så det blev lite för kallt där.
Satte in ett stooort element i tvättstugan i sommras och nu har jag 20,5 i ansiktsnivå och strax över 19 vid golvet.. och källaren luktar så mycket bättre!! Det kan iofs ha att göra med att jag även knackade bort slätskiktet på golven, gjöt nytt och klinkrade nu i sommras
Kan noteras att det inte är kul att sätta in nya radiatorslingor i källare, dåligt med golv att lägga rör i så man måste gå i tak med alla luftningsproblem det innebär.
Jag kör värme i källaren fram till april/maj nångång, sen klarar jag mig på spillet från pannrummet fram till sent september.
Det enda "problemet" är att jag inte längre har en svale för äpplen, potatis, morötter och sånt
/Jörgen
Satte in ett stooort element i tvättstugan i sommras och nu har jag 20,5 i ansiktsnivå och strax över 19 vid golvet.. och källaren luktar så mycket bättre!! Det kan iofs ha att göra med att jag även knackade bort slätskiktet på golven, gjöt nytt och klinkrade nu i sommras

Kan noteras att det inte är kul att sätta in nya radiatorslingor i källare, dåligt med golv att lägga rör i så man måste gå i tak med alla luftningsproblem det innebär.
Jag kör värme i källaren fram till april/maj nångång, sen klarar jag mig på spillet från pannrummet fram till sent september.
Det enda "problemet" är att jag inte längre har en svale för äpplen, potatis, morötter och sånt

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Kika på bilden här http://twoalpha.com/pannrum/pannrum.jpg så ser du ungefär hur det är kopplat
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Det går bra att koppla kärlet till botten på pannan, Ang att skiktningen skulle bli störd av kärlets anslutning så är det om det ansluts i toppen.. Då går varmt vatten ut i kärlet då det är varmt sen då det svalnar i pannan kommer det tillbaka till pannan o då kommer det in i pannans topp el om man så vill acktankens som då kyls på fel ställe..kegu skrev:Karla!: "Skulle du sedan tappa ur systemet har du stor risk för att du får svårt att få ur luften."
Men det är väl lika högt tryck även om jag har den ansluten i botten eller i toppen? Sen är det ju bara att öppna säk vent på exp-kärlet och evakuera luften där? Eller tänker jag helt fel? (Alltså ev luft i röret till exp-kärlet)
Radiatorerna på boplan är ju på högre nivå än exp-kärlet ändå så luften borde väl söka sig dit ändå?
Nu har det mindre betydelse då det är till pannan som håller jämnare temp (inte skiktad som en acktank)
Luften måste bort på annat sätt än via tryck.kärlet ändå så det har ingen betydelse, Därimot om man har öppet kärl på vinden åker luften ut av sej själv..
Montera bara en luftare på toppen av pannan nånstans så är det lungt..
Trycket är lika vart du än monterar det..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd