sotning av panna
-
- Entusiast!
sotning av panna
hur sotar man en panna och med vad
måste sota ur innan ja mont pelletsbrännaren
var mycket sot från oljebrännaren såg jag när jag tog bort den
måste sota ur innan ja mont pelletsbrännaren
var mycket sot från oljebrännaren såg jag när jag tog bort den
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
Dra rena tuberna med en sotviska och töm eldstaden på allt löstmed en dammsugare. Gör rent pannväggarna om det fortfarande skulle behövas efter att du kört pellets ett par veckor. Då lär det mesta sotet redan ha försvunnit av sid själv.
Det blir något enormt grisigt för dig att göra det innan pelletbrännaren har bränt bort det mesta. Själv sotar jag aldrig eldstaden, endast tuberna.
Askan tar jag med dammsugare.
Det blir något enormt grisigt för dig att göra det innan pelletbrännaren har bränt bort det mesta. Själv sotar jag aldrig eldstaden, endast tuberna.
Askan tar jag med dammsugare.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
-
- Entusiast!
nybörjan
ja har inte kollat så noga än
var sitter tuberna å vad har dom för funktion
så de mesta sotet bränns ur av pelletsbrännaren
var sitter tuberna å vad har dom för funktion
så de mesta sotet bränns ur av pelletsbrännaren
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
Tuberna är rören som leder rökgaserna från brännkammaren till skorstenen. Tag på dig handskar, öppna luckan och titta in. Då ser du ett antal öppningar med insatser i, du får ta tag i änden på varje insats och lirka ut den. Sedan tar man en stålviska med långt böjligt skaft och drar igenom tuben tils den käns slät och fin. Upprepas med alla tuber. I ditt ställe skulle jag vänta med att sätta tillbaka insatserna tills jag testkört brännaren då din panna kan vara lite besvärlig ihop med pelletsbrännare om draget från skorstenen också är lågt. Bäst att testa utan insatser och sedan prova hur mycket som systemet tål .Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
På din panna sitter tuberna under det fyrkantiga locket mitt uppepå pannan.
Lossa locket med de två vingmuttrarna, därunder har du sex eller nio tuber beroende på vilken variant av pannan du har (min har sex).
Lyft bara ur spiralerna, stoppa i viskan och dra den några gånger upp och ner i varje rör. Den behöver inte vara böjlig i denna pannan eftersom kanalerna är helt raka.
Jag kör med samtliga turbulatorer i och har en murad skorsten, och det fungerar bra. Jag kör dock alltid i högeffektsläge. Lycka till.
Lossa locket med de två vingmuttrarna, därunder har du sex eller nio tuber beroende på vilken variant av pannan du har (min har sex).
Lyft bara ur spiralerna, stoppa i viskan och dra den några gånger upp och ner i varje rör. Den behöver inte vara böjlig i denna pannan eftersom kanalerna är helt raka.
Jag kör med samtliga turbulatorer i och har en murad skorsten, och det fungerar bra. Jag kör dock alltid i högeffektsläge. Lycka till.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25