Tips på bra vedpanna !

Här diskuteras allt kring vedeldning
magnus a
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 22:56
Ort: Älandsbro

Tips på bra vedpanna !

Inlägg av magnus a »

Hej !

Har för dåligt värmesystem (se signatur) behöver investera i ny större effektivare panna med flera tankar och gjärna solfångare.

Vad väljer man när man också vill få det installerat?

Calmar
Atmos
Effecta
CTC
Baxi
och alla andra märken

Utländska-Svenska ?
Gjutjärn eller inte ?
Magnus A, Aspnäs utanför Härnösand
2 vuxna 2 flickor i 300kvm timmer hus sedan nov 2007.
ved/pellets 4-5 mån Baxi Bonus (nov-09) med viking bio. KW Z150.
7-8mån med bvp 8,5kw.
Allting kopplat mot 3x500L acc tank.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Kolla hur stor ack du kan få in.
Välj sedan en panna som passar bra till den volymen
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Re: Tips på bra vedpanna !

Inlägg av leh »

magnus a skrev:Hej !
Har för dåligt värmesystem (se signatur) behöver investera i ny större effektivare panna med flera tankar...
Varför flera tankar?
Bättre att byta ut dina gamla och ersätta dem med en tillräckligt stor tank. Naturligtvis förutsätter detta att du har utrymme för den...
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Min nästa panna jag kommer att installera när min Baxi har gett upp blir.
Gaselle Quick Upp -45 med 3000 Liters tank volym.

Mitt tipps....

Vp....
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tänkte föreslå bergsvärme men det verkar du ju inte vara såå imponerad av...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Felet är att det sitter för liten vp till så stort hus, Bör ha haft en på iaf 12 kW men om 20000 kWh/år är utan vedeldning men inkl hushållsel är det ändå inte så farligt..

Vet du vad huset effektbehov ligger på vid dut magnus a ??
Du kanske vet vid vilken ute temp som tillskottselen måste gå in??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
magnus a
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 22:56
Ort: Älandsbro

Inlägg av magnus a »

Hej !
Tillskotts el för bergvämepumpen ligger vid -2 till-4. Men jag försöker ju att köra med ved då.
Båda systemen är ju alltså för klena för det huset !
Investera massa pengar i större vämepump o mera hål i backen eller gräva upp tomten för kylrör och ändå ha kvar skaplig stor elräkning, känns inte OK.
hellre en investering i ett bra ved system och kanske halvering av elförbr.
Veden är gratis för mig, förutom arbetet förståss!
Magnus A, Aspnäs utanför Härnösand
2 vuxna 2 flickor i 300kvm timmer hus sedan nov 2007.
ved/pellets 4-5 mån Baxi Bonus (nov-09) med viking bio. KW Z150.
7-8mån med bvp 8,5kw.
Allting kopplat mot 3x500L acc tank.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Så talar en vis man....veda lugnt... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

De flesta moderna pannor är mycket bra, om man kan elda dom fullt ut. Småelda några pinnar för varmvatten på sommaren resulterar i mycket jobb för lite resultat.... min far har en Baxi 50kW och den ger väldigt dåligt utbyte om man kastar i en liten famn skräpved för att kunna duscha

Du som har ett mycket stort energibehov kommer att behöva dimensionera din anläggning i den övre delen av skalan. Som du skriver så behöver du tillskottsel redan vid några få minusgrader, om din vp ger 8,5kw så behöver du alltså mer än det redan vid relativt milda vinterdagar.

Det hade varit väldigt intressant att få reda på hur många kWh som går åt på 24 timmar när det är riktigt kallt.. antar att du inte skrev ner mätarställningen lördag morgon & söndag morgon när det var svinkallt alldeles nyss?

I avsaknad av siffror så kan vi göra ett räkneexempel, låt oss anta att du behöver 12kW för att hålla värmen när det är kallt så har vi nått att utgå ifrån. Dessutom vill du säkert inte behöva elda hela tiden eller hur?

Det betyder att du behöver tillföra 24*12 kWh per dygn från ved, det blir 288 kWh som ska skapas i panna och varav huvuddelen måste lagras i acktankar. Om du eldar upp acktankarna från 40 till 90 grader så rymmer varje 500 liter ca 30kWh, 288 kWh i hetvattenlagring betyder att du behöver 5 kubik acktank... om du vill kunna elda bara en gång per dygn även när det är riktigt kallt.

288 kWh, torr fin ved ger ca 3,8kWh per kilo, du behöver alltså elda 76 kilo ved per dygn om du har 100% verkningsgrad i pannan.. det har du ju inte så säg att du måste kasta i 85 kilo per dygn.

Skogssveriges tabeller ger att torr björk väger ca 500 kilo per fastkubik, du måste alltså få i 190 liter fastved, travat blir det närmare 400 liter... största Baxin rymmer 185 liter så du åker nog på att lägga in en gång extra.

Nu värmer ju pannan huset "direkt" under tiden du eldar så riktigt all energi måste inte lagras först för att sen kunna användas, om du har en panna som ger 50kW och ska skapa 288kWh så tar det 6 timmar!! Under dom 6 timmarna har huset använt 6 * 12 kWh (72kWh) så egentligen behöver du bara få plats med drygt 200 kWh i dina tankar.

Du borde alltså klara dig med 4 kubik tank men det kan vara bra att ha en viss marginal så du kan elda två fulla inlägg även vår & höst.

Detta gäller då om du behöver 12kW utmatad effekt för att hålla huset varmt.. behöver du mer får du räkna om uppåt

Det energibehov du har verkar ligga åt ungefär samma håll som mina föräldrar har, två stora hus med kulvert mellan, så jag har en viss insikt i "kringjobbet"

Vedhanteringen vid de här dimensionerna ställer vissa krav på rationalisering, min far tar hem ett par, tre lastbilstravar fin ved varje år. Av det tar jag 30 kubik kapat&kluvet stjälpt i container hem till mig men resten går åt till dom.

Jag och min bror tillbringar runt en vecka med att få veden kapad och klyven varje år. Vi har en äldre pallax vedmaskin så där skulle det kunna gå lite fortare men huvuddelen av tiden går åt runtomkring... stockarna ska fram till maskinen och den kapade och klyvna veden måste bort från transportören så att det inte blir stopp, stockarna lyfter vi fram med en drivax och den klyvna veden går direkt i storskopan på lastmaskinen som sen bär iväg och lägger veden i en låååång hög.

Därefter staplar far på lastpallar, sjöpall närmare bestämt som är 1*1,5 meter. Han staplar ca 1,8 meter högt på varje pall så det blir drygt 2,7 kubik per pall. Dessa ställs iväg för torkning, brukar bli uppåt 30 pallar varje år.

In till pannrummet bärs pallarna med traktorn, lastgafflar på frontlastarn och vikport rätt in i pannrummet...

Detta tar tid i mängder, dessutom ska veden vara kapad, kluven och staplad för torkning senast i maj för att bli torr samma år!!


/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
magnus a
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 22:56
Ort: Älandsbro

Inlägg av magnus a »

Det hade varit väldigt intressant att få reda på hur många kWh som går åt på 24 timmar när det är riktigt kallt.. antar att du inte skrev ner mätarställningen lördag morgon & söndag morgon när det var svinkallt alldeles nyss?



Jag eldar ju så länge det är under 0 grader. Senaste året har ju dragit ca 20 000 kwh och då eldade jag ca 4 kallaste månanderna.

Det var ingen dålig uträkning du gjorde !

Stora tankar ska jag ju ha, det har jag lärt mig nu. Det går in 2st 1m3 osisolerade tankar till i ett gamalt duchrum som jag får isolera runt efter install , så det blir med de bef tot 3,5m3. Mer får inte plats, men borde ju räcka då.

Är alla pannor bra ? eller fins det något man ska akta sig för ?
Magnus A, Aspnäs utanför Härnösand
2 vuxna 2 flickor i 300kvm timmer hus sedan nov 2007.
ved/pellets 4-5 mån Baxi Bonus (nov-09) med viking bio. KW Z150.
7-8mån med bvp 8,5kw.
Allting kopplat mot 3x500L acc tank.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Vad har du för värmepump och inställningar.Standardinställning som installatören gjort eller har du ändrat något ? Jag tror att du kan ändra lite inställningar för min pump gick eltillskottet in vid -4 innan jag ändrade inställningar nu klar den -17 innan elen går in. Jag har ju också 290m² att värma upp och har en 9kW pump. Är 20000kWh inkl. hushålls el eller bara pump?

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ved Profilen skrev:Min nästa panna jag kommer att installera när min Baxi har gett upp blir.
Gaselle Quick Upp -45 med 3000 Liters tank volym.

Mitt tipps....

Vp....
Hej! Kan vi få höra din motivering till värför du ska köpa just den pannan? :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag arbetar dagligen med småsaklig bioenergi när det gäller ved och pellets eldning i villor, jag har arbetat med detta i 28 År och gör det fortfarande. Jag ser i verkligheten vilka produkter som fungerar jag har även dataprogram där jag kan göra olika kalkyler och jämföra olika pannor och system där man kan jämföra vedförbrukning / pelletsförbrukning / verkn grader/ miljö utsläpp etc.

Jag hör även vad villa ägarna är nöjda med sedan vet jag vilka produkter som krånglar samt vanligaste felen på olika anläggningar vilket jag inte vill skriva om här.

Jag har haft min Baxi i 17 År och är naturligt vis helt nöjd med denna panna, när jag installerade min panna var det på Perifal pannans tid som senare köptes upp av Danska Baxi.

Anledningen till att jag kommer och välja Gaselle Quick-Upp 45 är.

1. Pannan har en tredjedel mindre vatten volym än Baxi Vatten volymen är 50 Liter Baxi har 155 L.
2. Pannan förbrukar mycket mindre ved än Baxi ca: 3 kubikmeter mindre travad björk ved / År.
3. Pannan klarar att värma större tankvolym än Baxi på kortare tid.
4. Pannan är mycket snabbare vid uppstart än Baxi
5. Pannan har sugande fläkt.
6. Pannan har tjockare plåt än baxi jag har för mig 8mm Baxi 6mm
7. Fläkt motorn är kraftigare än Baxi

Listan kan nog göras längre .
Enligt mitt tycke är detta marknadens vassaste Ved Panna.
Tyvärr vinner Baxipannan när det gäller miljökraven.

Min kommentar.

Vp……
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det är i princip alltid bättre att ha en tank i stället för 2 eller fler.. om du får in 2 * 1kubik så kanske du kan få en 2,5-3 kubiks specialgjord oval tank?

Prova att ringa till Huskvarna Tanksvets och se vad dom kan göra, du får mindre förluster och en enklare rördragning. Jag hittar tyvärr inte igen prislistan jag fick från dom när jag köpte mina tankar men jag ska leta lite till

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ved Profilen skrev:Jag arbetar dagligen med småsaklig bioenergi när det gäller ved och pellets eldning i villor, jag har arbetat med detta i 28 År och gör det fortfarande. Jag ser i verkligheten vilka produkter som fungerar jag har även dataprogram där jag kan göra olika kalkyler och jämföra olika pannor och system där man kan jämföra vedförbrukning / pelletsförbrukning / verkn grader/ miljö utsläpp etc.

Jag hör även vad villa ägarna är nöjda med sedan vet jag vilka produkter som krånglar samt vanligaste felen på olika anläggningar vilket jag inte vill skriva om här.

Jag har haft min Baxi i 17 År och är naturligt vis helt nöjd med denna panna, när jag installerade min panna var det på Perifal pannans tid som senare köptes upp av Danska Baxi.

Anledningen till att jag kommer och välja Gaselle Quick-Upp 45 är.

1. Pannan har en tredjedel mindre vatten volym än Baxi Vatten volymen är 50 Liter Baxi har 155 L.
2. Pannan förbrukar mycket mindre ved än Baxi ca: 3 kubikmeter mindre travad björk ved / År.
3. Pannan klarar att värma större tankvolym än Baxi på kortare tid.
4. Pannan är mycket snabbare vid uppstart än Baxi
5. Pannan har sugande fläkt.
6. Pannan har tjockare plåt än baxi jag har för mig 8mm Baxi 6mm
7. Fläkt motorn är kraftigare än Baxi

Listan kan nog göras längre .
Enligt mitt tycke är detta marknadens vassaste Ved Panna.
Tyvärr vinner Baxipannan när det gäller miljökraven.

Min kommentar.

Vp……
Okej! tack för svaret det var givande :) Anledningen till att ja frågade var att ja för en stund sen såg en Gassellepanna till salu på blocket,tror den var sen 2002,den var något defekt några plåtar hade slagit sej,termostat var trasig?Men men det går väl att misshandla en panna om man vill? Mvh
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Skriv svar