Cirkulationspumpar
Cirkulationspumpar
Hej där,
För en del av er så kanske detta är självklarhet men inte för mig som är en lägenhetsråtta och blivit med hus för tre månader sedan ca.
Jag har panna enligt nedan och golvvärme, jag har grundfos cirkulations pumpar och det finns tre lägen på dessa.
Nu är min fråga, vilket läge ska jag ha dessa på? Det är relativt kallt ute 4 +.
1. Elementen blir varma på läge 1 men är det som så att det drar mer pellets då? (De har även stått så sedan vi flyttade in)
2 Är det som så att jag ska ha dem på läge tre så att man får snabbare ruljans på systemet och på så sätt drar mindre pellets?
Tacksam för svar
För en del av er så kanske detta är självklarhet men inte för mig som är en lägenhetsråtta och blivit med hus för tre månader sedan ca.
Jag har panna enligt nedan och golvvärme, jag har grundfos cirkulations pumpar och det finns tre lägen på dessa.
Nu är min fråga, vilket läge ska jag ha dessa på? Det är relativt kallt ute 4 +.
1. Elementen blir varma på läge 1 men är det som så att det drar mer pellets då? (De har även stått så sedan vi flyttade in)
2 Är det som så att jag ska ha dem på läge tre så att man får snabbare ruljans på systemet och på så sätt drar mindre pellets?
Tacksam för svar
200 +90m2 (2 plan), 1925, 20°C.
CTC Regent (1990) + Pellx brännare, Mafab lager
Malmö
Inga kontakter inom pelletsbranchen.
CTC Regent (1990) + Pellx brännare, Mafab lager
Malmö
Inga kontakter inom pelletsbranchen.
Oftas är läge ett lagom för en villa du ska inte ha för högt flöde på radiatorn då blir systemet ineffektivt och du överför inte optimalt med värme till panelerna eller i ditt fall golven.
Kolla vad du har för differens mellan stigare och retur ska skilja mellan 2-5 grader beroende på vad du schuntar ut. Skulle vilja påstå att i 90% av fallen är det läge ett som gäller på C-pumpen
Mvh Eldflugan
Kolla vad du har för differens mellan stigare och retur ska skilja mellan 2-5 grader beroende på vad du schuntar ut. Skulle vilja påstå att i 90% av fallen är det läge ett som gäller på C-pumpen
Mvh Eldflugan

Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Det är försummbar skilnad i pelletsförbrukning mellan olika läge. Kör läge I om det räcker till så sparar du lite ström jämfört med läge II och III. Det jag tror kan hända med golvvärme om flödet är för lågt är att vattnet tar den enklaste vägen och en liten luftbubbla som hamnar på tvären kan stoppa flödet i en av slingorna. Det är bara att testa 
mvh

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Klart att rätt flödet har betydelse för systemförluster i ett värmesystem.
Att köra med för högt flöde kostar mer energi.
Kan vara att ett litet villa system inte går att jämföra med ett hyreshus. Testa själv jämför förbrukning på en vecka under liknande väder förhållanden.
Ska prova själv, loggar temperaturer i mitt system intressant
mvh Eldflugan
Att köra med för högt flöde kostar mer energi.
Kan vara att ett litet villa system inte går att jämföra med ett hyreshus. Testa själv jämför förbrukning på en vecka under liknande väder förhållanden.
Ska prova själv, loggar temperaturer i mitt system intressant
mvh Eldflugan

Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Måste ha sagts tidigare, men flödet skall vara precis så högt att det räcker till för att alla element skall kunna avge tillräcklig effekt, inte en minutliter högre.
Det är där som de moderna mottrycksstyrda pumparna kommer in i bilden, dessa kräver dock arbetande termostatventiler för att fungera, men den kombinationen är lysande !Pumpen justerar sin effekt automatiskt mot hur mycket mottryck den får, så öppnar nån ventil å kallar på mer vatten till ett element så minskar ju mottrycket, och då ökar pumpen något, öppnar fler ventiler så ökar pumpen ännu mer o.s.v. När det sedan stänger igen så minskar pumpen ned igen..Detta gör att man får ett självreglerande system som aldrig har onödigt högt flöde i radiatorkretsen(=minimala förluster) men ändå flödar på tillräckligt när behovet finns för hög effekt på radiatorerna.
Den som tänker till lite har redan listat ut att det där kanske inte funkar så bra för dem som har radiatorventilerna på fullt blås å förlitar så på shuntstyrning med inomhusgivare..., men har man radiatorventilerna som maxbegränsare, då fungerar det åt det hållet iaf.
Summan av det hela är att med en modern självreglerande pump och fungerande radiatorventiler sparas energi på många håll, även elen till cirkulationspumpen. Den elen blir mer pengar per år om den snurrar med onödig effekt än vad man kanske kan tro.
Allt bygger också på att man justerar in "grundläget" på ratten på cirkpumpen så att den snurrar "precis" så fort som behövs, så att den har en grundinställning att justera sig ifrån, annars blir det ingen vinst alls med det.
(Nu skall jag lugna mig lite, jobbar ju med detta så det bara ramlar ur mig
).
Det är där som de moderna mottrycksstyrda pumparna kommer in i bilden, dessa kräver dock arbetande termostatventiler för att fungera, men den kombinationen är lysande !Pumpen justerar sin effekt automatiskt mot hur mycket mottryck den får, så öppnar nån ventil å kallar på mer vatten till ett element så minskar ju mottrycket, och då ökar pumpen något, öppnar fler ventiler så ökar pumpen ännu mer o.s.v. När det sedan stänger igen så minskar pumpen ned igen..Detta gör att man får ett självreglerande system som aldrig har onödigt högt flöde i radiatorkretsen(=minimala förluster) men ändå flödar på tillräckligt när behovet finns för hög effekt på radiatorerna.
Den som tänker till lite har redan listat ut att det där kanske inte funkar så bra för dem som har radiatorventilerna på fullt blås å förlitar så på shuntstyrning med inomhusgivare..., men har man radiatorventilerna som maxbegränsare, då fungerar det åt det hållet iaf.
Summan av det hela är att med en modern självreglerande pump och fungerande radiatorventiler sparas energi på många håll, även elen till cirkulationspumpen. Den elen blir mer pengar per år om den snurrar med onödig effekt än vad man kanske kan tro.
Allt bygger också på att man justerar in "grundläget" på ratten på cirkpumpen så att den snurrar "precis" så fort som behövs, så att den har en grundinställning att justera sig ifrån, annars blir det ingen vinst alls med det.
(Nu skall jag lugna mig lite, jobbar ju med detta så det bara ramlar ur mig

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Du har helt rätt snillet. Men den energi som finns att spara på att sänka flödet är försvinnande liten (då menar jag inte el-energin till pumpen). En förutsättning för mitt resonemang är att rumstemperaturen är oförändrad. Sänker man flödet så blir returen svalare men för att elementet ska avge samma mängd energi måste man också höja framledningstemperaturen ungefär lika mycket.
Sänk innetemperaturen med en tiondels grad så sparar du mer!
mvh
Sänk innetemperaturen med en tiondels grad så sparar du mer!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Äntligen Snillet. Det här måste var det perfekta sättet att fördela värmen.
Låt säga att man har cirkpumpen igång 5000 timmar om året och man sparar i genomsnitt 25 watt på att köra en Grunfos Alfa i stället för den vanliga cirkpumpen. Då har man på ett år tjänat in halva pumpen bara i minskad elförbrukning.
Den vanliga rekommendationen att öppna alla termostatventiler och låta innegivaren styra temperaturen inne förutsätter ju att man alltid ska ha samma temperatur i alla rum och det är inte särskilt enegiekonomiskt.
Låt säga att man har cirkpumpen igång 5000 timmar om året och man sparar i genomsnitt 25 watt på att köra en Grunfos Alfa i stället för den vanliga cirkpumpen. Då har man på ett år tjänat in halva pumpen bara i minskad elförbrukning.
Den vanliga rekommendationen att öppna alla termostatventiler och låta innegivaren styra temperaturen inne förutsätter ju att man alltid ska ha samma temperatur i alla rum och det är inte särskilt enegiekonomiskt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Torsten skrev:Låt säga att man har cirkpumpen igång 5000 timmar om året och man sparar i genomsnitt 25 watt på att köra en Grunfos Alfa i stället för den vanliga cirkpumpen. Då har man på ett år tjänat in halva pumpen bara i minskad elförbrukning.
Hur räknar du då?? Får inte riktigt ihop det.
För mig kostar en "Alfa" pump över 1000:-, men det kanske är helt fel.....
Och besparingen ovan blir för mig ca. 150-200 kr/år eller är jag ute på den där klassiska cykelturen.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Dom pumparna kostar 2600-3000:- mot 1200-1400:- för en vanlig..Roli skrev:Torsten skrev:Låt säga att man har cirkpumpen igång 5000 timmar om året och man sparar i genomsnitt 25 watt på att köra en Grunfos Alfa i stället för den vanliga cirkpumpen. Då har man på ett år tjänat in halva pumpen bara i minskad elförbrukning.
Hur räknar du då?? Får inte riktigt ihop det.
För mig kostar en "Alfa" pump över 1000:-, men det kanske är helt fel.....
Och besparingen ovan blir för mig ca. 150-200 kr/år eller är jag ute på den där klassiska cykelturen.........
Därimot drar den bara 7-8 W såg jag hos kompisen som köpte en sådan då den går i autoläget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Blev nog en nolla för mycket där!Roli skrev: Hur räknar du då?? Får inte riktigt ihop det.
För mig kostar en "Alfa" pump över 1000:-, men det kanske är helt fel.....
Och besparingen ovan blir för mig ca. 150-200 kr/år eller är jag ute på den där klassiska cykelturen.........
Tur för mig, då kan jag behålla den gamla 80 watts pumpen så länge.

Men en pump som reglerar varvet efter mottrycket är ändå en måste ha grej.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Torsten drar din pump 80W i läge 1 el är det max förbrukning??
Om det är i lägsta hastigheten så lär du spara 60-70W/tim o om du klarar dej med att ha pumpen igång 5000 tim/år (ca 200 dygn) gör det lite pengar..
Jag måste iof ha pumpen igång ca 300 dagar/år vilket gör 7200 tim/år..
Om det är i lägsta hastigheten så lär du spara 60-70W/tim o om du klarar dej med att ha pumpen igång 5000 tim/år (ca 200 dygn) gör det lite pengar..
Jag måste iof ha pumpen igång ca 300 dagar/år vilket gör 7200 tim/år..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd