Förslag på brännare önskas
Förslag på brännare önskas
Hej,
Jag har en vedpanna, Albin Polar 50, 50kw panna för 50cm ved. 60cm djupt/långt vedutrymme, underförbränningen är drygt 100cm & 8st 80cm långa tuber.
Kopplad till 2st 750l acktankar.
Vad tycker ni att jag ska ha för brännare till det här?
Klarar jag mig med en 16-20kw brännare eller bör/måste jag ha en kraftigare? Rökgastemp med ved är ca 230-250grader.
Jag har sneglat lite på en Bionordic Viking, men vill ha fler förslag eller ett konfirmerande på att den är bra, samt vilken effekt man ska ha.
Jag har en vedpanna, Albin Polar 50, 50kw panna för 50cm ved. 60cm djupt/långt vedutrymme, underförbränningen är drygt 100cm & 8st 80cm långa tuber.
Kopplad till 2st 750l acktankar.
Vad tycker ni att jag ska ha för brännare till det här?
Klarar jag mig med en 16-20kw brännare eller bör/måste jag ha en kraftigare? Rökgastemp med ved är ca 230-250grader.
Jag har sneglat lite på en Bionordic Viking, men vill ha fler förslag eller ett konfirmerande på att den är bra, samt vilken effekt man ska ha.
Jag har för mig att man brukar säga att pelletsbrännaren ska vara på ungefär halva effekten på pannan (25 skulle du hamna på då).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja en 20 kW brännare blir i minsta laget, Förmodligen kommer du få för låg rökgastemp med kondens som följd men det kan även bli dålig verkningsgrad av vad jag testat själv iaf..
Du bör köra med en brännare som ger 35-40 kW så en 50 kW brännare som du ställer ner effekten på är att föredra, 70-75% av märkeffekten på ved bör brännaren ge..
Den bör ha eltändning o tempgivaren ska sitta på acktanken o så du kan ladda satsvis som du gör med ved, Start t.ex då tanken är 50° i topp o stopp då tanken är 70-80° i botten
Du bör köra med en brännare som ger 35-40 kW så en 50 kW brännare som du ställer ner effekten på är att föredra, 70-75% av märkeffekten på ved bör brännaren ge..
Den bör ha eltändning o tempgivaren ska sitta på acktanken o så du kan ladda satsvis som du gör med ved, Start t.ex då tanken är 50° i topp o stopp då tanken är 70-80° i botten
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
Låg på ca 25m3 ved förut.
Jag har även en luft/luft värmepump & en liten luft/vatten.
Luft/vattenpumpen klarar inte mitt effektbehov så jag tänkte köpa mig en pelletsbrännare som klarar vintern, l/v pumpen får ta vår, sommar & höstens VV behov.
Luft/luft pumpen klarar nästan hela husets värme ned till ca
-11grader.
Så jag har tänkt att samköra pellets & l/l för uppvärmningen.
Värmepumpen går ju billigt ganska långt ned i tempområdet, pellets är ju billigt jämt.
Jag har för få radiatorer för att enbart köra med pellets så pumpenbehövs för att det ska bli skönt överallt.
Jag har även en kamin som jag eldar i frekvent.
Det är just kondensproblem jag är orolig för med en för liten brännare samt att den kanske drar mer pellets när den har så mycket panna att värma upp????
Det är bra om det inte är den dyraste brännaren, jag har ju redan plöjt ned en del i värmegrunkor... Men visst funktionen är viktigast.
Bionordic har en 30kw brännare. Vem har 50kw brännare som inte kostar40-50´??
Luft/vattenpumpen klarar inte mitt effektbehov så jag tänkte köpa mig en pelletsbrännare som klarar vintern, l/v pumpen får ta vår, sommar & höstens VV behov.
-11grader.
Värmepumpen går ju billigt ganska långt ned i tempområdet, pellets är ju billigt jämt.
Jag har för få radiatorer för att enbart köra med pellets så pumpenbehövs för att det ska bli skönt överallt.
Det är just kondensproblem jag är orolig för med en för liten brännare samt att den kanske drar mer pellets när den har så mycket panna att värma upp????
Det är bra om det inte är den dyraste brännaren, jag har ju redan plöjt ned en del i värmegrunkor... Men visst funktionen är viktigast.
-
- Pannrumsnisse!
Här är väl två bra brännare att välja på....Dom kan du ställa i önskad effekt....Dom bara går.....till tidens slut..
http://www.ariterm.se/14_Pelletsbrannare
Mvh

http://www.ariterm.se/14_Pelletsbrannare
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du har ju allt utom berg/jordvärme nu efter pelletsbrännaren är köpt..shaft skrev:Låg på ca 25m3 ved förut.
-11grader.

Problemet är som sagt inte effekten för värmebehovet utan med tanke på kondens med brännare på låg effekt till din panna, Verkningsgraden är inte heller säkert att den blir direkt bra pga att rökgaserna typ går mitt i tuberna pga för liten rökgasmängd..
Iof så vet jag en som har pluggat/lagt plåtbitar för några tuber så att bara några används o då gick rökgastempen få upp tillräckligt, Finns säkert nån mall att gå efter el som säger hur stor tub area man ska ha till en viss effekt..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
"Du har ju allt utom berg/jordvärme nu efter pelletsbrännaren är köpt.."
Jag vet, men det är ju kul å testa lite
Det blev en Bionordic 30kw, hoppas det kommer funka.
Det går nog att plugga nån tub om det skulle behövas.
Jag hade lite problem med att få pannan att brinna bra förut, men efter lite ombyggnad så blev den glad & brann bra & levererade bra med effekt med en bra verkningsgrad, inte så törstig på ved.

Jag hade lite problem med att få pannan att brinna bra förut, men efter lite ombyggnad så blev den glad & brann bra & levererade bra med effekt med en bra verkningsgrad, inte så törstig på ved.
"Du har ju allt utom berg/jordvärme nu efter pelletsbrännaren är köpt.."
Så brinner brännaren bra så finns det hopp.

Så brinner brännaren bra så finns det hopp.