ack tank + pellets = liten vattenvolym, varför?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Danne031
Lärjunge!

ack tank + pellets = liten vattenvolym, varför?

Inlägg av Danne031 »

Tjena, fick den här kommentaren på ett annat forum:

Nu har Danne031 ack-tank som pannan ska kopplas mot så då bör pannan ha liten vattenvolym, Max 50 l bör det va..

Dock verkar han inte vilja förklara varför det är så?
Några pannor jag kollat på har ju 140-190 liter vattenvolym, hade det varit helt galet att köra ihop med ack-tank eller?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja så är det (det va jag som skrev det på byggahus) :wink:

En stor vattenvolym blir bara en massa som ska värmas för att sedan bli förluster därav så liten vattenvolym som möjligt..
Hade gärna sätt en panna med typ 10-15 liter, Då hade brännaren bara behövt starta så hade tenken börjat laddas.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

halloj =)
Men, säg att tanken är på 500liter (vetefan hur stor våran är, ~2m hög ~75cm diameter). Så tar man både värme och tappvatten ur den (antar jag?). Har man inte ett ganska konstant flöde ändå så att det inte hinner kylas av för mycket i pannan.. Funkar pannor som vvb att de håller 'sitt' vatten varmt hela tiden, eller styr man det med tankens temp så att säga? (Tanken säger nu är det kallt, värm mig lite..så måste pannan först värma upp sig själv, sedan börja värma tanken, och däri ligger förlusten, det kyls snabbare i pannan än i tanken).

Jäklar alltså det där formulerad jag ILLA :oops:

go jul om jag inte är tillbaks innan dess! :D
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då är det nog en 750 liters tank du har om det är 75 cm utan isolering..
Kolla om både shunt o vv tas från tanken, Det är så det ska vara kopplat om du kör mot acktank o särskillt om du har solfångare.. Enda anledningen att någon del av värmesystemet/vv är kopplat även på pannan är det för att minska förlusterna från den genom att snabbare tömma den på värme..

Antingen laddar man tanken sattsvis (full/tom) el så håller man den konstant varm o då är pannan varm hela tiden, Om tanken rymmer 750 liter så rymms det 43,6 kWh om den laddas med en diff på 50° (40-90°) vilket gör att det räcker i ca 14 timmar för att hålla värmen i kåken då utetempen är runt 0°.. På dessa 14 tim så hinner pannan bli kall o till stor del är detta förluster, Vintertid har man kanske nytta av strålningsförlusterna i pannrummet/huset men inte sommarhalvåret kanske..
Om då pannan rymmer t.ex 200 l o kyls från 90° till 30° så är det 14 kWh som försvinner mot 3,5 kWh om den haft 50 liter vatten, På ett år blir det rätt många ggr detta sker.. :wink:
Om vi då säger att man kör brännaren på 14 kW så tar det 1 tim för brännaren att värma pannan innan tanken börjar värmas vilket är nästan 3 kg pellets, Med 50 l vatten i pannan så tar det ca 15 min.. :wink:

Min panna rymmer 50 l o körs mot en 500 l tank o den laddas var annan till var tredje dag på sommarn för vv till kanske mot 5-6 ggr/dygn då det är kallt.. Nu är den så dåligt isolerad så jag laddar bara mellan 47-77° (17,5 kW) på vintern o på sommaren 44-77° så då det är som kallast räcker tanken bara i 2 timmar så måste den laddas igen..

Som du skriver så är även pannan sämre isolerad än en acktank i de flesta fall iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Dunder förklaring, tack så mycket! :)

Blir alltid lite glad när jag lär mig något i vvs-väg, man är ju vansinnigt handikappad i en kåk på landet om man inte vet hur grejerna funkar över huvud taget.

Flytt om 6 dar, så det kommer nog fler trådar och frågor så småningom :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om du bara sätter dej in i hur allt funkar så kommer du va "expert" om ett år på värmesystem.. :wink: :D

Du har alltid igen det om du kan hysat bra själv, Oavsett om du ska byta system o lejer bort allt så går du inte lura om du kan ungeför hur det ska vara..
Skriv svar