matarskruv janfire

petsan
Frö

matarskruv janfire

Inlägg av petsan »

går det att kapa av skruven? köpte en beg annläggning Janfire men matarskruven var onödigt lång för mitt pannrum.
tränarn
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

jo visst går det att kapa skruven men det är ju inte bara att dra fram bågfilen å köra direkt.
men hur lång är skruven? 1,5m är ju standard nästa längd är 2,3m å de 2 längderna brukar vara helt ok i pannrum.
har du en skruv som är längre än så är den redan skarvad och iså fall jättelätt att förkorta.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
petsan
Frö

Inlägg av petsan »

2.3m är den visst !! men det är bara 1.5 m från pannan till väggen framför , det skall stå en tunna mellan och vill inte ha för brant lutning på skruven.
tränarn
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

min skruv lutar ganska brant och det fungerar jättebra.
de e bra om du får motorn på skruven så nära taket som möjligt, för när du askar pannan är den mest ur vägen så.
hoppar du får dit skruven utan att kapa i den.
kanske kan du sätta ut en bytes annons i lokaltidningen mot en 1,5m skruv...
om du måste kapa i den är det antagligen bäst i motorändan för den är tätare skruvad i den öppna ändan.
men sen måste ju infästningen mot motoraxel fixas till igen. men men är du händig i verkstaden fixar du det säkert.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det som styr hur mycket du kan kapa skruven är vinkeln.
Försök att undvika att kapa skruven så att den får en lutning mer än 43 grader. Det som du får om du lutar skruven för brant är luftfickor som gör att skruven doserar ojämt. Skiktningen i skruven sker snabbare med en brantare lutning och du kommer att få mer spån i botten av förrådet som ställer till problem efter en tid. Alltså spånet skiktar sig snabbare nedåt mot botten, när spånet släpper så bildas luftfickorna. Har du en normal lutning så sker skiktningen mer normalt och tar med sig lite spån hela tiden som följer med i förbränningen istället. Den lilla mängd spån förstör inte förbränningen.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1,
Janfires skruv doserar väl inte?
Den går dessutom att montera i mycket brantare vinkel än4 43 grader enligt ÄFAB, se bild på s21:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
mvh
Senast redigerad av Shakespeare den fre 26 dec, 2008 13:11, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej, Janfire-skruvan är sannolikt direkt olämplig att dosera med pga. den grova dimension och stora motor, den är designad att flytta pellets effektivt (är väl egentligen en spannmålsskruv).

Jag har min i 45° vinkel och den fungerar alldeles utmärkt, jag kan även se ur min statistik att den doserar väldigt stabilt vid att tiden från start till stopp är mycket stabil.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Nej, jag vet mycket väl att den inte doserar.
Men jag förespråkar inte brantare lutning på någon skruv.
Jag har gjort många tester och har sett problemen och vad som ger förbättringar på vanliga standardskruvar.
Janfires skruv skiljer sig inte från någon annan skruv.

Om ÄFAB har förutspråkat detta så är det säkerligen från något gammalt test då skruvdoseringen inte var så mycket testad som den är idag.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad är "vanliga standardskruvar"?

Vad jag vet finns det stort sett kärnlösa skruvar och skruvar med kärna och jag är ganska säker på att deras karakteristika skiljer sig på vissa punkter, i annat fall skulle man enbart tillverka den billigaste sorten.

Visst är det så att ju brantare vinkel ju mindre matning men den vinkel vill jag påstå dels att den inte är en "över x° slutar den mata" men däremot att matningen sjunker eftersom vinkeln ökar och dels beror den på rörens diameter i förhållanden till storleken på det som ska transporteras, skruvens stigning och en del andra faktorer.

Så att dra alla över en kam och säga att 43° är gränsen är ganska trångsynt i mitt tycke, ska man dosera med en specifik flexskruv kan jag fint hålla med om att 43° kan vara gränsen för stabil funktion.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kan du inte försöka byta med någon som väldigt gärna vill ha en längre skruv?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev:Det som du får om du lutar skruven för brant är luftfickor som gör att skruven doserar ojämt.
Karla1 skrev:Nej, jag vet mycket väl att den inte doserar.
Jag sa inte att Äfab "förespråkar" brantare vinkel. Om rapporten är för gammal får du själv avgöra, du har länken ovan.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

IceCap!
Jag fördelar in skruvar på detta sätt:
1. Standardskruvar: Är en skruv som lutar inom området 30- 45 grader och har en längd av 1,5- 2 meter. Levereras oftast som standardskruv från producenterna av brännare. Sedan beror det väl på hur det ser ut vid fastighetsägaren där installatören ska montera.
2. Horisontalskruv.
3. Vertikalskruv.

Sedan kan skruven vara kärnlös eller ha kärna, det beror förutsättningarna i dom flesta fall. Eller ha en lagring med förspänning av spiralen mm. Olika typer av lösningar på inlopp i skruvarnas hölje.
Förskjutning av spiralen i röret.

Flexskruv med böj, vill jag helst inte rekommendera om man inte har ett inlopp så man kan dosera bränslets mängd. Med det menar jag att man fyller skruven till max 50%. Har själv ett Mafa 345 med en egen konstruktion av dosering till horisontalskruv. Jag fyller den max 70% och har inga problem med varken spån eller valvningar. Har kört i ett år i Mars 2009 och är inne på min andra fyllning av pellets. Har testkört ren skitpellets och Norsk pellets som jag som standard eldar med.

Jag tycker inte jag är trångsynt, om du läser mitt första inlägg så förstår du kanske vad jag vill komma med min förklaring vad som händer på längre sikt. Detta sker även i Janfires skruv så den är inget undantag.
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

jag har över 45g lutning på min skruv och har kört över 20pall genom den nu. UTAN ett enda problem med spån eller driftstopp.
janfires klart överdimensionerade skruv är inte att jämföra med andra tillverkares klenare doseringsskruvar.
även ja har mycket jämna gångtider på skruven.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu vet jag ju inte vad du menar med "längre sikt" men jag har kört med min Janfire-skruv i ett veckoförråd ("K-Silo") sedan 22 dec. 2005, jag har ALDRIG rensat det, jag har medvetet fyllt i kraftigt vattenskadade säckar (4 st på samma gång) för att testa och skruven har varit i 45° hela tiden.

Jag byggde ett ställ till K-Silo'n med hjul och en del på som håller skruven, jag har alltså en samlat enhet som kan flyttas som jag vill, därmed VET jag även vinkeln på skruven och att den har varit konstant sedan dess.

Jag har aldrig varit drabbat av någon matningsproblem eller liknande och jag vet om folk som har kört med 60° i lång tid, även där helt utan problem av någon sort.

Men visst, om din "längre tid" är kanske 10 år eller så kan jag helt enkelt inte svara än men jag vill påstå att dina fakta kanske inte innehåller alla kombinationer.
Är inte PK!
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag har kört med Janfireskruven sedan hösten 2002 och jag har aldrig städat bort något spån eller haft några andra problem med den skruven.

Kommer inte ihåg exakt längd på skruven men kanske 3 meter. Den går från golvet i pelletsförrådet till taket ovanför brännaren.

På bilderna ser ni lilla testförrådet jag byggde, sedan förlängde jag golvet så att förrådet täcker hela rummet. Jag har tills nu fyllt genom det lilla fönstret men nu har jag en spannmålsskruv som fyller förrådet.

Klickbara bilder
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jonas Bylund
Skriv svar