Expansionskärl som ej går att fylla luft i?
Expansionskärl som ej går att fylla luft i?
Har tyckt att mitt system tappar trycket snabbt!
Från normalt 1 bar vid normal panntemp ner till 0bar redan efter pannan sjunkt 10grader...
Skulle kolla lyften i expansionskärlet (Flexcon 25) säkert ingen som kollat detta på år och dagar...
Summa ingen luft i kärlet inte heller vatten....
Men till problemet går ej pumpa i någon luft....vad kan vara fel?
Försökte fylla på efter att pannan varit av en stund så det va inget tryck i systemet..
Tackar för tips!
Mvh /Martin
Från normalt 1 bar vid normal panntemp ner till 0bar redan efter pannan sjunkt 10grader...
Skulle kolla lyften i expansionskärlet (Flexcon 25) säkert ingen som kollat detta på år och dagar...
Summa ingen luft i kärlet inte heller vatten....
Men till problemet går ej pumpa i någon luft....vad kan vara fel?
Försökte fylla på efter att pannan varit av en stund så det va inget tryck i systemet..
Tackar för tips!
Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Förmodligen är gummiblåsan tom och intryckt imot luftpåfyllningsventilen så att det är stopp där. Jag skulle skruva ur ventikäglan ur ventilen och testa att trycka in lite luft med en kompressor för att se vad som händer. Risken finns att blåsan är så "torr" nu att den inte klarar att fyllas och då får du ut vatten via ventilen. Håller den får du skruva tillbaka käglan och fylla luft enligt normalt förfarande. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Jag hade exakt samma problem häromdagen, också på en flexcon 25l.
Som Håkan skrev så var det helt lufttomt i kärlet, vilket får gummiblåsan att pressa emot botten på kärlet och därmed förhindra luftpåfyllning.
Jag tömde systemet på vattentryck genom att släppa ut vatten ur en övertrycksventil. På så sätt lättade blåsan och det gick att pumpa i luft. Det visade sig att ventilen var kass, så ett av sommarhjulen till bilen fick släppa till sin ventil.
Nu är trycket stabilt och bra.
Som Håkan skrev så var det helt lufttomt i kärlet, vilket får gummiblåsan att pressa emot botten på kärlet och därmed förhindra luftpåfyllning.
Jag tömde systemet på vattentryck genom att släppa ut vatten ur en övertrycksventil. På så sätt lättade blåsan och det gick att pumpa i luft. Det visade sig att ventilen var kass, så ett av sommarhjulen till bilen fick släppa till sin ventil.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Testat redan utan framgång!Håkan S skrev:Förmodligen är gummiblåsan tom och intryckt imot luftpåfyllningsventilen så att det är stopp där. Jag skulle skruva ur ventikäglan ur ventilen och testa att trycka in lite luft med en kompressor för att se vad som händer. Risken finns att blåsan är så "torr" nu att den inte klarar att fyllas och då får du ut vatten via ventilen. Håller den får du skruva tillbaka käglan och fylla luft enligt normalt förfarande. Mvh HSE.

CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Hade 0 i tryck när jag försökte men får testa å lätta ännu mer då... ;(carpelux skrev:Jag hade exakt samma problem häromdagen, också på en flexcon 25l.
Inga andra tips?
//Martin
Hade ung. samma problem, kollade på det hela ganska förvirrat. Jag kom dock fram till att det var just så att blåsan täckte för ventilen, alltså var jag tvungen att "övertala" den.
Med hjälp av min trogna cykelpump (till min mountainbike) samt lite envishet fattade blåsan vad som gällde och nu fungerar det perfekt.
Med hjälp av min trogna cykelpump (till min mountainbike) samt lite envishet fattade blåsan vad som gällde och nu fungerar det perfekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tackar för snabba tips!
Fått ordning på grejerna nu! Precis som Icecap så lätt jag där ligga tryck på från kompressorn och rätt som det va så hände det grejer!!!
Har ingen koll på vad där skall vara för tryck i blåsan med smällde i 0,5bar efter att släpt ut vatten tills det inte kom mer vatten när jag pumpa i mer luft.
Funkar nu kanon som sakt! Från 0,6bar till fult tryck 1bar med panntemp från 40grader till 80grader!
Mvh /Martin
Edit: Direktcitering borttagen / Roli moderator
Fått ordning på grejerna nu! Precis som Icecap så lätt jag där ligga tryck på från kompressorn och rätt som det va så hände det grejer!!!
Har ingen koll på vad där skall vara för tryck i blåsan med smällde i 0,5bar efter att släpt ut vatten tills det inte kom mer vatten när jag pumpa i mer luft.
Funkar nu kanon som sakt! Från 0,6bar till fult tryck 1bar med panntemp från 40grader till 80grader!
Mvh /Martin
Edit: Direktcitering borttagen / Roli moderator