Expansionskärl

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
abrovink
Späd planta

Expansionskärl

Inlägg av abrovink »

Hej!
En kort fråga.
Håller vattnet i expansionskärlet samma temperatur som toppen på tanken, hela tiden? Kärlet är anslutet från toppen på tanken.

Så det borde väl aldrig vara någon fara för att kärlet ska frysa?
Hälften av kärlet finns på övervåningen, resten på vinden.
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Tror inte det är nån fara så länge du inte åker bort länge?Så fall fryser väl hela kåken sönder? Du har väl nån isolering på kärlet? :) Prova att hänga upp en termometer på vinden så kan du ju ha koll på hur kallt det blir på vinden.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
abrovink
Späd planta

Inlägg av abrovink »

Nejdå, åker jag bort så drar jag ju på elen. :oops:

Men nu när det var kring -20 så var det ju bara 30-35 grader kvar i toppen på tanken på morgonen och det började krypa ner mot en 17 inne i huset, då funderar man ju hur det är på vinden...
Har halva kärlet på övervåningen och halva på vinden och den är isolerad.

Man tycker ju att så länge man har lite värme (20+) kvar i tanken så borde det hålla kärlet varmt, eller?
bmos
Späd planta

Inlägg av bmos »

Hej!

En ide som jag fick för ett tag sen när jag skulle kolla så att det inte blev för kallt i garaget (vill ju inte ha sönderfrusna vattenledningar) var att skaffa en enklare väderstation med trådlösa termometrar till.

Jag skaffade en billig rackare på Clas O och det funkar skitbra. Det går tom att ställa in templarm så det börjar tjuta när det går överstyr. Kan ju vara enklare än att klättra upp på vinden varje gång du vill kolla tempen. :)
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Hej! Är det lång "räckvidd" på den väderstationen från Classe?

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Skriv svar