Tempen på pelletsen

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!

Tempen på pelletsen

Inlägg av rod02 »

Har tempen på pelletsen någon betydelse? Funderar på en enkel solfångare, för att värma upp bulkförådet(ca halva pannrummet). Har oftast 1x1m öppet till där pannan står. Solfångaren blir luft-luft. Typ luftsol.pdf.
edit: http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/luftsol.pdf
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Tror inte att det har så stor betydelse, skulle satsa solvärmaren till att värma ex inkommande vatten till varmvattenberedaren intället om det var jag. Vi hade faktiskt på mitt arbete en gång i tiden två isolerade 25 tons silo för våra PE-pellets som var isolerade och värmda med lågtrycksånga från reaktorerna. Iden var att förvärmningen av pelletsen skulle spara energi i den efterföljande varmbearbetningen där pelletsen smältes och hettades upp till runt 250 grader. Det var enda linjen av alla som hade den förvärmningen och systemet togs så småningom ur bruk för att vinsten inte täckte underhållskostnaden av ångsystemet till dessa tankar. Ångfällor mm måste ju underhållas och kontrolleras på vintern.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Faktisk kan det bli lite farligt att värma pelletsen.

När pellets ligger i lager sker det en långsam "förbränning" som alstrar en del CO. I vanliga fall är det obetydligt men för ett tag sedan var det ett par sjömän som dog(?) då de klättrade ner i lasten (har för mig att det var i Göteborg hamn).

En uppvärmning vill självklart öka denna katalytiska förbränning, kanske inte till ett farligt nivå men ...

Och vad skulle det ge? Vid förbränning stiger temperaturen till över 500°C, pelletsen kan värmas upp till runt 50-70°C utan allt för allvarliga problem, däröver skulle jag inte våga för att den katalytiska förbränningen inte ska ta fart och orsaka självantändning och skillnaden mellan pellet som är 10°C eller 50°C varm har knappast betydelse när förbränningen sker vid 500-700°C.

Alltså som bäst mycket verkställ utan effekt och som sämst en allvarligt ökad brandrisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag hittade en uppgift på nätet att trä skulle ha värmekapacitiviteten ca 1700J/(kg*K). Det betyde att man sparar ca 5Wh per kilo om man förvärmer pelletsen 10 grader. Ett kilo pellets inehåller ca 5000Wh. Det är alltså en promille, vilket iof kan vara mycket i vissa sammanang men i det här fallet så är det nog rätt försumbart ;)

Hoppas jag räknade rätt!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
anivision
Entusiast!

Inlägg av anivision »

En promille...Vilket innebär att om du köper pellets för 12000:- per år så sparar du 12:- , Vad blir återbetalningstiden för den investeringen månne :lol:
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Då förådet är en del av pannrummet. Oftast 1M2 öppet i skiljeväggen. Så kanske avkylningen av pannan minskar, om man värmer med ovan? Obs investeringen på ovan är löjligt låg.
Skriv svar